فقیهانی که به انحصار وجوب زکات در اجناس نهگانه قائل هستند برای اثبات مدعای خود به روایات، اجماع و عموم برخی از آیات استدلال کردهاند. از سوی دیگر, پیروان نظریه تعمیم نیز به روایات و دلیل عقل، استناد جستهاند که ادله آنان از سوی مخالفان مورد انکار و رد قرار گرفته است. به ویژه آن که خواسته یا ناخواسته در گرداب قیاس نیز گرفتار شدهاند. در این نوشتار علاوه بر نقد و بررسی مجدد ادله طرفین، استدلال قائلین به تعمیم، به دلیل ناسازگاری با ادله متواتر و منصوص و نیز نیافتن چاره و توجیهی منطقی و اصولی برای آن، مردود دانسته شده است، اما با ملاحظة رویکرد این جستار که ارائه ساز و کاری جدید برای حل مشکل پیش رو است، به موازات رد نظریه، تعمیم نظریهای میانی پیشنهاد شده است که به نظر میرسد تنها راه برونرفت از تعارض ادله و کشمکش دیرینه و به ظاهر لاینحل باشد.