گادامر فهم را اساسیترین فعل انسان دانسته و هدف خود را پدیدارشناسی و هستیشناسی فهم و توصیف آنچه که در هر فهمی روی میدهد، اعلام
میکند. او فهم را واقعهای میداند که ورای خواست و اراده ما برای ما رخ میدهد. از نظر او فهم, واقعهای دیالکتیکی، تاریخی و زبانی است که حاصل تعامل، گفتوگو و در نهایت امتزاج افق گذشته با حال است. فهم با عواملی همچون سنت، افق، زبان، زمان، تاریخ، پیشداوری، دور هرمنوتیکی، کاربرد و غیره ارتباطی تنگاتنگ و جدا نشدنی دارد. بنابراین, تمام این عوامل باید در یک کل واحد و مرتبط با یکدیگر مورد بررسی قرار گیرند.
کدیور, محسن, زادگان, کامران سامانی, بلند, رقیه حاجی, پور, محبوبه علی اصغر, دشتبانی, فرشته, موافقی, علی, & دادپور, محمد رضا. (1385). رابطه فهم با دیالکتیک، تاریخ و زبان در هرمنوتیک فلسفی گادامر. مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود), 39(4), -.
MLA
محسن کدیور; کامران سامانی زادگان; رقیه حاجی بلند; محبوبه علی اصغر پور; فرشته دشتبانی; علی موافقی; محمد رضا دادپور. "رابطه فهم با دیالکتیک، تاریخ و زبان در هرمنوتیک فلسفی گادامر", مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود), 39, 4, 1385, -.
HARVARD
کدیور, محسن, زادگان, کامران سامانی, بلند, رقیه حاجی, پور, محبوبه علی اصغر, دشتبانی, فرشته, موافقی, علی, دادپور, محمد رضا. (1385). 'رابطه فهم با دیالکتیک، تاریخ و زبان در هرمنوتیک فلسفی گادامر', مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود), 39(4), pp. -.
VANCOUVER
کدیور, محسن, زادگان, کامران سامانی, بلند, رقیه حاجی, پور, محبوبه علی اصغر, دشتبانی, فرشته, موافقی, علی, دادپور, محمد رضا. رابطه فهم با دیالکتیک، تاریخ و زبان در هرمنوتیک فلسفی گادامر. مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود), 1385; 39(4): -.