این تحقیق بررسی تطبیقی را پرتوی در فهم اندیشه های دو دانشمند مؤثر در تاریخ علم کلام و علم تفسیر اخذ می کند. زمخشری در الکشاف و فخر رازی در التفسیر الکبیر، به رغم وابستگی به دو نظام فکری مختلف، معرفت خدا را استدلالی دانسته و علاوه بر آن دلایلی «قرآن بنیان» در اثبات وجود باری ارائه داده اند. هر دو مفسر برهانهای فطرت، حدوث در اجسام و حدوث در صفات را به کار بسته اند، ولی رازی علاوه بر اینها از براهین فلسفی چون وجوب و امکان، امکان ذوات و اعراض و نیز برهانی مرکب از امکان و حدوث ذوات و اعراض بهره می گیرد. البته این اختلاف با توجه به مبانی روش شناختی دو مفسر قابل تبیین است، زیرا زمخشری متکلمی است که نسبت به روشهای فلسفی، بی مهری می ورزد و آن را بیهوده می انگارد. از این رو، روی آورد وی صرفاً کلامی است اما رازی متکلمی متأثر از فلسفه و متمایل به آن است، در نتیجه افزون بر اقامة براهین کلامی، براهین فلسفی نیز ارائه داده و بدین ترتیب گرایش به تکثر دلایل اثبات وجود خدا، در التفسیر الکبیر ملاحظه می گردد.
حسینی, زینب السادات, & قراملکی, احد فرامرز. (1383). دلایل اثبات وجود خداوند
در اندیشه های تفسیری زمخشری و فخر رازی. مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود), 37(4), -.
MLA
زینب السادات حسینی; احد فرامرز قراملکی. "دلایل اثبات وجود خداوند
در اندیشه های تفسیری زمخشری و فخر رازی", مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود), 37, 4, 1383, -.
HARVARD
حسینی, زینب السادات, قراملکی, احد فرامرز. (1383). 'دلایل اثبات وجود خداوند
در اندیشه های تفسیری زمخشری و فخر رازی', مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود), 37(4), pp. -.
VANCOUVER
حسینی, زینب السادات, قراملکی, احد فرامرز. دلایل اثبات وجود خداوند
در اندیشه های تفسیری زمخشری و فخر رازی. مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود), 1383; 37(4): -.