دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496839120070522-بررسی بدل الحیلولة18170FAمحسن جابریعربلوJournal Article19700101The bailer shall deliver the property to its owner due to playing the role of buffering in the state of Forcible bail circumstances. Now there is a dispute, whether the nuisance agent who acts as buffer between object of consideration and owner of consideration as revenues of his property shall be treats as the owner of consideration or not? This article treats the concepts of nuisance consideration in details; it defines the scope of meaning in the field of jurisprudence classifications, including doctrine of jurisprudence and proofs afforded for bail of nuisance consideration as well as disputes of proofs forwarded. Furthermore, refinement and correction of disputes shall be discussed in terms of genuine prescriptions cited for refinement of the issues and comprehensive explanation of the caseدر باب ضمان قهری, ضامن در شرایطی خاص باید مالی را بابت حائل شدن بین او و منافع مالش به مالک بدهد. لذا سؤالِ مطرح این است که آیا مالک عین مضمونه، مالک بدل, نیز میشود یا نه؟ در این مقاله, سعی شده معانی "بدل الحیلولة" به طور واضح, تشریح، موقعیت آن در تقسیمات فقه تعیین و حکم فقهی و ادله ضمان بدل الحیلوله و مناقشاتی که ذیل ادله ذکر شده است بررسی و تحقیق شود. همچنین ضمن تنقیح و تصحیح اهم اشکالاتِ مطرح در این مسأله (اجتماع عوض و معوض)، اصح اقوال در رفع اشکال و مقام
پاسخگویی بیان شود.دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496839120070522-معناشناسی شبهه و کاربرد آن در احکام فقهی ـ حقوقی18171FAمنصوره باقریپورJournal Article19700101In spite of the primary authentic application and Qura’nic implications and narrative documents concerning "uncertainty", that means having a false conception of a matter, gradually it has been used to denote suspicion and presumption. Meanwhile, such misconception has resulted to inauthentic legal perception and it has mistakenly used in dictionaries by the literates as well. Having introduced authentic and reliable documents, this article has considered the real meaning of uncertainty in order to represent the true jurisprudential, legal, and judicial application of the term and to adjust it with the method of intellectuals and the foundations of Islam that complies with the rationality."شبهه" یا تصور غلط از چیزی با وجود کاربرد صحیح اولیه و دلالت قرآنی و مستند روایی، رفته رفته در اثر متداول شدن در محاورات، در معنی ظن و گمان به کار رفته است. همچنین از طرفی موجب برداشت غیرصحیح فقهی و از طرف دیگر توسط لغویون در فرهنگها استفاده شده است که نمیتواند درست باشد. این مقاله با ارائه مستندات محکم، معنی حقیقی لغوی "شبهه" را مدنظر قرار داده است تا از این طریق کاربرد فقهی ـ قانونی و در نهایت قضایی آن در مسیر صحیح خود قرار گیرد و با روش عقلا و مبانی دین مبین اسلام که از عقلانیت کامل برخوردار است منطبق شود.دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496839120070522-مبنای محدودیت پذیرش شهادت زنان از دیدگاه کلامی و فقهی18172FAمعصومه السادات حسینیکلهرودیJournal Article19700101The problem of women’s giving evidence in legal and criminal suits is a current issue in all countries. In Islamic laws and jurisprudence, the independent evidence of women is not accepted and it should be annexed to men’s evidence. This case is mentioned as a deprivation of women from their certain rights, but in the Islamic laws and jurisprudence, the reason is that in acceptance of independent evidence of women is an exemption from responsibility not deprivation of rights. The present article deals with the explanation and investigation of the basis for limitation of accepting women’s evidence from theological, jurisprudential and legal perspectives in order to clarify that annexing men’s evidence to women’s is not a deprivation of women’s right, but it is for their protection from the consequences of giving evidenceشهادت زنان در دعاوی حقوقی و جزایی در تمام کشورها مطرح است. لکن، در فقه و حقوق اسلامی، شهادت زن به طور مستقل قابل پذیرش نیست و باید به شهادت مردان ضمیمه شود. این مسأله به عنوان محرومیت زنان از حق مسلم خود مطرح شده، امّا استدلال فقه و حقوق اسلامی این است که عدم پذیرش شهادت زنان به صورت مستقل، معافیت از تکلیف میباشد نه محرومیت از حق. در این مقاله به شرح و بررسی مبنای محدویت پذیرش شهادت زنان از دیدگاه کلامی و فقهی و حقوقی میپردازیم تا روشن شود ضمیمه ساختن شهادت زنان به شهادت مردان، نه تنها محرومیت از حقوق حقه زنان نیست، بلکه نوعی حمایت از ایشان در راستای تبعات شهادت است.دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496839120070522-وضعیت زرع بعد از انقضای مدت مزارعه18173FAفخرالدین اصغریآقمشهدیعلیمحمدزادهJournal Article19700101One of the validity conditions of Agricultural Partnership Contract is the specification of its time. When the specified time is sufficient for the harvest being ripe but the harvest is not ripe owing to natural factors, like the changes of weather or by delaying in cultivating, there are three views in the Islamic jurisprudence: 1- removal of the harvest without paying a reasonable compensation 2- removal of the harvest by paying a reasonable compensation 3- removal of the harvest without paying a reasonable compensation when the harvest is not ripe because of the fault of agent and let the harvest to be after receiving a reasonable compensation. In Iranian law, the Art. 540 of civil code provides: "If the period of the Mozaraea comes to an end and it happened that the harvest is not ripe, the owner has the right to destroy the harvest, or to let it be, after receiving a reasonable compensation. "But by referring to Art. 40 of constitutional law, Arts. 17 and 504 of civil code and Art. 48 of enforcement of civil rules code, it is necessary to confine the rule included in Art. 540 to cases the no ripen of the harvest are due of the fault of agent.یکی از شرایط صحت عقد مزارعه معلوم بودن مدت آن است. اگر مدت
تعیین شده برای رسیدن محصول کافی باشد، ولی زراعت به علل طبیعی مانند تغییر هوا یا تأخیر زارع در کاشتن بذر در آن مدت، نرسیده باشد نسبت به وضعیت زرع سه نظر در فقه مطرح شده است که عبارتند از: 1. ازاله زراعت بدون دادن ارش، 2. ازاله زراعت با دادن ارش، 3. ازاله زراعت بدون دادن ارش در صورت تقصیر زارع و ابقای زراعت با گرفتن اجرت المثل در صورت عدم تقصیر زارع. در حقوق ایران، ماده 540 قانون مدنی، گر چه
به طور مطلق، مقرر شده است که مزارع میتواند زراعت را ازاله یا آن را با اخذ اجرتالمثل ابقا کند، اما با توجه به اصل 40 قانون اساسی، مواد 17 و 504 قانون مدنی و ماده 48 قانون اجرای احکام مدنی در تفسیر منطقی از ماده 540 باید حکم مندرج در آن را به موردی محدود دانست که نرسیدن زراعت ناشی از تقصیر زارع باشد. در غیر این صورت، مالک حق ازاله زراعت را ندارد و باید با ابقای زرع از زارع اجرتالمثل مطالبه کند.دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496839120070522-بررسی اعتبار استصحاب در شک در مقتضی از نظر ادله آن18174FAهادی عظیمیگرکانیJournal Article19700101In this article, the researcher has tried to perform a full fledged investigation in the domain of the doubt removal from the background in order to gain access to the reliability of the adherence to certainty in this respect. Principle means assigning duty concerning doubt and wonder, when the reality of discovery is considered in it. Background is the continuation and maintenance of the capacity of this principle. A part of this research is allocated to various meanings and definitions of the background and the proofs of the adherence to certainty such as narratives and foundations of intellectuals. Some scholars argue that the term "Violation" has been used in its figurative meaning and others don't believe in the foregoing concept and consider the adherence to certainty reliable in the realm of the doubt concerning the background.در این نوشتار بر بررسی همه جانبهای در مورد شک در مقتضی تلاش شده است که آیا اصل استصحاب در مورد آن جاری است؟ اصل به معنای تعیین تکلیف هنگام شک و حیرت است، در حالی که کشف از واقع در آن لحاظ شده و منظور از مقتضی، استعداد مستصحب و قابلیت بقا و استمرار آن است. با اختصاص بخشی از پژوهش به مفاهیم و تعاریف متفاوت از مقتضی، ادله استصحاب مانند اخبار و روایات و بنای عقلا مورد توجه قرار گرفته است. گروهی بر این باورند که "نقض" به معنای مجازی خود به کار رفته است و متقابلاً، گروه دیگر در شک در مقتضی، استصحاب را معتبر میدانند.دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496839120070522-ارتداد و احکام آن با رویکردی به مبانی آزادی عقیده در اسلام18175FAحسنعلیمعدنیسیدمحمدرضاامامJournal Article19700101Apostasy, that in technical term means blasphemy after accepting Islam or giving up it, in Islamic jurisprudence, causes punishment and some important legal effects such as breach of marriage and division of properties between hairs at-law. meanwhile the freedom of opinion in Islam is generally important and reputable. Therefore, some of religious scholars, in removing all the doubt that there is incompatibility between apostasy commandments and freedom of opinion in Islam, have argued on the axis of explaining the philosophy of apostate punishment by showing importance and it’s bad conclusions and others, on the axis of apostasy proofs, have tried to reveal it’s conditions and hence to adjust and purify the mentioned doubt. It is thought that the certainty signification of apostasy proofs is the man who is considered dangerous for Islam because of his actions after giving up of it in spite of society’s illustrationارتداد که اصطلاحاً برگشت از اسلام به کفر است، در فقه اسلامی مستوجب مجازات سنگین و نیز آثار حقوقی مهمی چون نقض رابطه زوجیت و تقسیم اموال بین ورثه است. این در حالی است که به طور کلی اهمیت و اعتبار آزادی عقیده نیز در اسلام امری قطعی و ثابت شده است. بر این اساس، در پاسخ به شبهه وجود تنافی بین احکام ارتداد با موضوع آزادی عقیده در اسلام بعضی بر محور تبیین فلسفه مجازات مرتد از طریق نشان دادن اهمیت و آثار سوء مترتب بر ارتداد استدلال کردهاند و گروهی با محوریت بررسی ادله ارتداد درصدد کشف قیود و شرایط صدور حکم به ارتداد و در نتیجه تعدیل و تلطیف شبهه مطروحه برآمدهاند. به نظر میرسد قدر متیقن مدلول ادله مجازات مرتد فردی است که پس از تغییر عقیده نسبت به اسلام و علیرغم روشنگریهای صورتپذیرفته از طرف جامعه، با اعمال و رفتار خویش، خود را در جایگاه فردی خطرناک برای اسلام قرار داده است.دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496839120070522-آیه حلیة و قضاوت زن18176FAعابدینمؤمنیJournal Article19700101The Prevailing view among Islamic sects negates the capability of women for becoming judges. They appeal to the Qura’nic verse of hilya, based on which women are raised in the ornament and are ghayr mobin, i.e., are incapable of overcoming in debates. On the contrary, another interpretation asserts that being raised in the ornament is not a deficient and ghayr mobin means in fighting and not in debatesغالب مذاهب فقهی اسلامی صلاحیت و شایستگی زن برای قضاوت را نفی و برخی برای اثبات این نظر به آیه حلیة استناد میکنند. این آیه در نقد عقیده جاهلیت وارد شده است. به این صورت که، کسی که در زر و حریر، تزیین و خودآرایی پرورش یافته و در خصومت غیرمبین است چگونه میتواند فرزند خدا باشد؟ با حمل پرورش زن در حلیة و اشتغال به خودآرایی و غیرمبین بودن در خصومت بر نقص و عیب، از آیه استنباط شده که قرآن شایستگی زن برای قضاوت را نفی کرده است، زیرا تزیین موجب عاطفیشدن رفتارهای زنان و غیرمبین بودن در خصومت به معنای ناتوانی در اقامه حجت و دفاع در مخاصمه است. برخی مفسرین ضمن نقد نقص و عیب بودن پرورش در زینت و نمایاندن تواناییهای زن، خصومت به معنای جنگ و غیرمبین بودن به معنای آن را از آیه تلقی کردهاند. لذا آیه بر نفی شایستگی زن برای قضاوت دلالت ندارد و بیانگر نقیصه زن نیست.دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496839120070522-تعدیل تعهدات قراردادی بر پایه اصول و قواعد حاکم بر فقه اسلامی18177FAعلیرضایزدانیانJournal Article19700101The contract is result of agreement. Sometimes, after the conclusion of a contract, one of the parties understands that in the time of conclusion it hasn’t been equilibrium between the subjects of contract that there is "option of loss". Sometime in the time of conclusion, there is economic equilibrium but during of executing of contract this balance disappears and execution of contract is so difficult that customarily is not tolerable. In the other words, there is a “new loss”. In Iranian civil law, when there is loss in the time of conclusion, there is option of loss by principle of “no harm” and other sources. But after the conclusion of contract, when the balance grossly disappears, there is no solution. In the law of some of Islamic countries the judge can reasonably adjust the parties' obligations. It shows that the basis of adjustment can be fined in the Islamic law and the examination of Islamic texts shows that the adjustment has been regarded profoundly. This article wants to bring up the subject of adjustment with use of Islamic reasons and comparative lawپس از وقوع عقد ممکن است یکی از طرفین دریابد مغبون گردیده، که در این مورد برای جبران ضرر "خیار غبن" پیشبینی شده است. در مواردی دیگر، هنگام وقوع عقد، عوضین عرفاً متعادل بوده و غبنی موجود نیست، اما پس از مدتی در خلال عمل به تعهدات عقد، چنان تعادل بین تعهدات برهممیخورد که اجرای تعهدات قراردادی ممکن است یکی از طرفین را تا مرز نیستی
سوق دهد. در این شرایط وفای به عهد غیرممکن نیست، ولی چندان
طاقتفرسا است که عرف به مسامحه از آن نمیگذرد. در این شرایط در قانون مدنی راهحلی پیش بینی نشده است. در حقوق برخی از کشورها، گذشته از خیار غبن، قاعدة تعدیل تعهدات قراردادی نیز پیشبینی شده است که اگر بعد از وقوع عقد، اجرای تعهدات قراردادی، عرفاً دشوار و طاقتفرسا شود قاضی بتواند تعهدات طرفین را به نحو معقولی تعدیل کند. این مقاله با استفاده از حقوق تطبیقی و ادله موجود در فقه امامیه درصدد طرح موضوع و ارائه راهکارهایی برای آن است.