دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496840320081022The study of the Asharites view about ex nihiloبررسی تقریر اشاعره از نظریة خلق از عدم27162FAمرتضیبراتیمربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغانJournal Article19700101Creation is one of the basic concepts which have a prominent role in all aspects of the Islamic world-view; especially that man has been invited to thinking and reflection in the creature and creative. That is why the philosophers, theologians and mystics have presented their view points in this sphere and opened a new opinion. Asharites tried to develop the sphere of divine will and power took the position of the ex nihilo. They claim that their view point was deduced from religious texts. This view point based on special grounds and requirements, bothers from some intellectual problems .This article tries to study the intellectual problems of this viewpoint.آفرینش از مفاهیم اساسی در جهان بینی اسلامی است که نقشی برجسته در همة ابعاد اندیشه دینی ایفا میکند. در این میان متکلمان اشعری به منظور تعظیم خداوند، با وسعت بخشیدن به قلمرو قدرت و ارادة الهی، نظریة خلق از عدم را برگزیدهاند. این دیدگاه مبتنی بر پیشفرضها و لوازم خاصی است و از برخی مشکلات عقلی رنج میبرد. در این مقاله سعی شده است مبانی این نظریه بررسی و مشکلات و لوازم عقلی آن مطرح شود و سپس مورد نقد قرار گیرد. ترکیب نظریة اشاعره با وجود شناسی ملاصدرا پیشنهادی است که میتواند تصویری قابل دفاع از خالقیت الهی پدید آورد.دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496840320081022Divine Will in views of Imammieh, Moatazelehاراده الهی از دیدگاه متکلمان امامی، اشعری و معتزلی27163FAاحمدبهشتیاستاد دانشگاه تهرانمحمدشهابیدانشجوی دکتری دانشگاه تهرانJournal Article19700101The subject of Divine Will is discussed in three views of Imammieh, Moatazeleh, and Ashaereh scholars. In views of them, God has Will, however, there are differences between their beliefs:
Is Divine Will a substance attribute or an attribute surplus to substance
Is Divine Will an ancient or created attribute
Is Divine Will an affirmative or privative attribute
Is Divine Will a real or unreal attribute
Is Divine Will an existing attribute
In this article, the opinions of the three scholars are studiedبا اینکه متکلمان امامی، اشعری و معتزلی، خداوند را مرید دانستهاند و در باب مسأله اراده الهی بحث کردهاند، لکن از چند لحاظ میان آنها اختلاف است:
1ـ آیا اراده، صفتی است عین ذات یا زاید بر ذات؟
2ـ آیا اراده، از صفات قدیم است یا حادث؟
3ـ آیا اراده، از صفات ثبوتی است یا سلبی؟
4ـ آیا اسناد اراده به خداوند حقیقی است یا مجازی؟
5ـ آیا اراده، صفتی است موجود یا از احوال است؟
این نوشتار آراء هر سه مکتب کلامی را درباره مسأله اراده الهی بررسی کرده است.دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496840320081022Absolute being from the viewpoint of Ibn Arabi and Shankaraوجود مطلق از دیدگاه ابن عربی(د.538 هـ) و شنکره (د.820 م)27164FAمجتبیزروانیاستادیاردانشگاه تهرانعلیغفاریJournal Article19700101Certainly, the ontological thought of Ibn Arabi and Shankara is the greatest achievements in the spheres of theoretical researches and mystical intuitions in Islamic world, India and all over the world. This thought that prepares the way to freedom, salvation and formation of pantheistic school. This article attempts to study the views and thoughts of these great thinkers of Islamic and Hindu world about ontology and compare them. It shows that undetermined essence in Ibn Arabi’s school and Nirguna in Shankara’s viewpoint are similarبی تردید اندیشههای وجودشناختی شیخ اکبر، محیی الدین بن عربی و شنکره از بزرگترین رهآوردهای حوزة ه تحقیقات نظری و کشف و شهودهای عرفانی در گستر ه عالم اسلام و خطة پهناور هند، بلکه سرتاسر پهنه خاک به شمار میرود. اندیشهای عرفانی که در تنگنای حصار «وجود بما هو موجود» محدود و محصور نمیماند، بلکه فراتر از همه شناخت آن را روزنهای به روی خورشید و راهی به سوی رهایی میداند و مکتب رفیعی را بر شالوده آن استوار میسازد که به مکتب «وحدت وجود» معروف است. از این روی، نوشتار حاضر به لحاظ اهمیت موضوع برای شناخت عمیقتر و فهم هر چه بهتر آرا و اندیشههای وجودشناختی این دو اندیشمند بزرگ مسلمان و هندو براساس وجوه تشابه و قرابتهای قیاس پذیر که مآلاً آنها را در کنه و ذات خود همسان جلوه میدهد، به بررسی و مقارنة مفهوم ذات بلا تعین در نظام عرفانی ابن عربی با نیرگونه برهمن شنکره، که در هر دو مکتب «وجود» خوانده میشود، میپردازد.دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496840320081022Problem of Other Minds and the Analogical Argumentمسألة اذهان دیگر و راه حل تمثیلی27165FAمحمد سعیدیمهراستادیار دانشگاه تربیت مدرسمعصومهسهرابیکارشناس ارشد دانشگاه تربیت مدرسJournal Article19700101The problem of "Other Minds", as one of the most important problems of the contemporary philosophy of mind, is usually considered through two different approaches; i. e. the epistemological and the conceptual ones. In this paper, after a short discussion of these approaches and a survey of historical issues, we will focus on the "analogical argument" as one of well-known responses to the epistemological problem. The main basis of this argument is that we are able to justify our belief in other minds through an inductive generalization of our mental states. We first explain some versions of the argument and then try to examine the most important objections against it. The final conclusion is that the analogical argument results in a probability of the existence of other minds, which is enough high to justify the related belief.یکی از مسایل مهم در حوزة فلسفة ذهن معاصر، مسألة «اذهان دیگر» است که امروزه با دو رویکرد معرفت شناختی و مفهومی از آن بحث میشود. در این مقاله پس از توضیح صورت مسأله در دو رویکرد یاد شده و مروری بر تاریخچة آن، بر مسألة معرفت شناختی اذهان دیگر متمرکز شده، به بررسی یکی از پاسخهای ارایه شده به آن یعنی راه حل تمثیلی خواهیم پرداخت. مبنای اصلی این پاسخ آن است که ما میتوانیم با تعمیم استقرایی حالات ذهنی خود به دیگران، باور به اذهان دیگر را موجه سازیم. پس از بیان برخی روایتهای ابتدایی و تکمیلی این راه حل، ایرادات عمدهای که بر آن وارد شده است بررسی میگردد. البته ادعای نهایی این مقاله آن است که با دغدغة ارائة توجیه معرفتشناختی برای اعتقاد به اذهان دیگر، درجة احتمالی که از تمثیل مورد بحث حاصل میشود به حدی است که برای توجیه معرفتی این باور کفایت میکند.دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496840320081022The relationship between human love and divine lovein Ruzbihan Baqli’s opinionنسبت میان عشق انسانی و عشق ربانی27166FAقربانعلمیدانشیار دانشگاه تهرانسیدماجد غروینیستانیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهرانJournal Article19700101Human love, which in Sufism and its critics’ expression usually appears in the phrase “virtual love”, is one of the most challenging concepts in Islamic mysticism. The primacy of Ruzbihan in this arena is in view of the fact that he declines to use the common phrase “virtual love” and instead he uses “human love”. He also emphasizes that experiencing of human love is inevitable for achievement of divine love. Ruzbihan’s opinion arises this question: “what is the epistemological quality of human love that without experiencing it, divine love isn’t achievable. In this research, in order to answer this question, first it will be shown that human love in mystic thoughts isn’t admired only in one paradigm. At least five different paradigms can be found in their thoughts. Then the place of human love in Ruzbihan’s mystic system will be analyzed by explaining the keyword “Tajalli” and the process of “Ta’vil”. Finally Ruzbihan’s initiatives will be expressed and important distinctions between Ruzbihan and other Islamic mystics, who admire virtual love, will be under consideration.عشق انسانی که در آموزههای صوفیه و نیز منتقدان آنها غالباً با تعبیر "عشق مجازی" ظاهر میشود، یکی از مواضع غامض و دشوار در عرفان اسلامی است. اهمیت روزبهان در این عرصه، از آنجاست که وی نه تنها از به کاربردن اصطلاح رایج "عشق مجازی" تعمداً امتناع و بهجای آن از تعبیر "عشق انسانی" استفاده میکند، بلکه تجربة عشق انسانی را برای تحقق عشق ربانی اجتنابناپذیر میداند. آموزة روزبهان، بالطبع این پرسش را پیش میکشد که حیثیت معرفتشناختی عشق انسانی چیست که بدون تجربة آن، عشق ربانی رخ نمینماید. در این پژوهش، به منظور یافتن پاسخ، نخست نشان داده میشود که تحسین عشق انسانی در اندیشة عرفا در قالب پارادایمهای گوناگون رخ داده است؛ سپس جایگاه عشق انسانی در منظومة عرفانی روزبهان مورد کاوش قرار گرفته و با شرح واژة کلیدی "تجلی" و تبیین فرایند "تأویل"، نوآوریهای روزبهان در این باب طرح و تحلیل گشته و وجوه تمایز اندیشة وی با عارفان دیگری که عشق مجازی را مقبول میداشتهاند، تقریر شده است.دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496840320081022A survey of one reading attributed to Imam Aliبررسی قرائتی منسوب به امیر مؤمنان (ع)27167FAرضافرشچیاناستادیار دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article19700101One reading (qara'at) of Asr sura, , which is inconsistent with other valid readings, has been attributed to Ali (p.b.u.h). Because this reading contains additions to the Asr sura, its acceptation is not possible. A survey of two chains of traditions about this reading of the Asr sura attributed to Ali (p.b.u.h) shows that these traditions are of isolated type (khabar vahed). It also shows that the main narrator is an unknown person and there is only one single narrator, named Abu Ishaq al-Sbi'ai, who narrates it from the previous unknown narrator.
From the point of view of tradition scholars Abu Ishaq al-Sabi'i’s traditions are weak due to the fact that he often doesn't state clearly that he has heard traditions himself. furthermore he suffered from mental disorder in the last decades of his life. Therefore, his traditions couldn’t possibly be accurate. What's more, there are a number of different citations based on his traditions. All this implies that his traditions have not been transferred to us sound and safe.قرائتی از سوره عصر که مغایر با قرائت های معتبر قرآن کریم میباشد به امیر مؤمنان (ع) نسبت داده شده است، از آن جهت که این قرائت در بردارنده اضافههائی بر سوره عصر است، پذیرش آن به معنای حذف بخشهائی از قرآن کریم است، بررسی اسناد دو روایتی که این قرائت را به امام (ع) نسبت میدهد، بیانگر این است که این روایات از جمله اخبار آحاد است و جز توسط یک راوی مجهول الحال نقل نشده است، ابو اسحاق سبیعی تنها کسی است که روایت را از آن راوی نقل کرده است، روایتهای ابو اسحاق از جهت عدم تصریح به سماع و تحدیث و نیز تدلیس او مورد نقد جدی رجالیان و محدثان قرار دارد، علاوه بر آن ابو اسحاق در سالهای پایانی عمر از حافظه مناسبی برخوردار نبوده است، قرائت منسوب همراه با اختلاف نیز نقل شده است به گونهای که این اضطراب و آن اخلال در سند، پذیرش آنرا ناممکن میسازد.دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496840320081022Comparison of the views of Martyr Sadr andSroush about the Inductionمقایسة آرای شهید صدر و دکتر سروش در مسألة استقراء27168FAیحییکبیراستادیار دانشگاه تهرانJournal Article19700101Induction is the issue about which many philosophers have discussed. The main question was raised in quest for how it is possible to constitute a theory or a hypothesis just by assembling some extensions. Philosophers of science have indicated different speculations on the theme in view of empiricism, arithmetic, contingencies and... Martyr Sadr, in his book "Al ‘Asases Al Manteqeiya Le Al Isteqra", not only has criticized the western philosophers, but suggested a new theory, on the basis of which inductive demonstration has been analyzed into two stages of subjective production and essential production; and moreover, he has distinguished between essence logical certitude and subjective logical one. Additionally, by making use of collective knowledge in principles in Islamic jurisprudence, he justified certitude based on inductive demonstration.استقراء، مسألهای است که از زمان ارسطو تاکنون فیلسوفان درباب آن سخن گفتهاند. مشکل اساسی در مسألة استقراء این است که چگونه میتوان با مشاهدة چند مصداق به نظریه یا فرضیة کلی دست یافت. فیلسوفان علم نظرات گوناگون عقل گرایی، تجربه گرایی، حساب احتمالات و غیره را مطرح کردهاند. شهید صدر در کتاب الاسس المنطقیه للاستقراء ضمن نقد دیدگاههای فیلسوفان غرب به ارائة نظریة نوینی پرداخته است. وی در این نظریه، دلیل استقرایی را در مرحلة توالد موضوعی و توالد ذاتی تفسیر کرده و با تقسیم یقین به منطقی، ذاتی و موضوع، و با استمداد از علم اجمالی در علم اصول، یقین در دلیل استقرایی را موجه میسازد.