دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496839320061023-حقوق فکری از منظر فقه18178FAعبدالله امیدیفردJournal Article19700101There has recently appeared a new type of right called "intellectual ownership". This is frequently encountered in present-day communities in the form of the exclusive right of registry an invention, author's right, trademarks, industrial plans, business secrets and so on. Such a case of ownership is added to ownership of objects and duties toward others. Islam and its rules of obligation have considered these rights. Present-day communities try to establish laws to determine the duration, limits issue. This phenomenon is the subject matter of the present study on which authenticity, and ownership of these rights is discussed in the light of the common practice and references to Fiqh sources.مالکیت بر اعیان و ذمم از دیرباز رایج بوده و مورد پذیرش دین اسلام قرار گرفته است. در عصر حاضر، نوع دیگری از مالکیت به نام "مالکیت معنوی" نیز پدید آمده است. جوامع مختلف, حقوق ناشی از این نوع مالکیت را که در اشکال حق انحصاری اختراع، حقوق مؤلف، علائم تجاری، طرحهای صنعتی، اسرار بازرگانی و ... ظهور پیدا میکند، به رسمیت شناختهاند و تلاش میشود با وضع قوانین، حدود و مدت این حقوق معین گردد تا زمینه و اساس حمایت از مالکیت معنوی فراهم آید. این پدیده در فقه اسلامی جزو مسایل مستحدثه محسوب میشود و در این مقاله تلاش شده است مشروعیت و قابلیت تملک این حقوق با استناد به نظر عرف و نگاهی دوباره به منابع فقهی به اثبات برسد.دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496839320061023-لزوم انطباق موارد جواز بیع عین موقوفه در قانون مدنی ایران با فقه اسلامی18179FAحمید ابهری علیآبادعبداللهرضیانJournal Article19700101In the sources of Islamic jurisprudence and civil law of Iran, the general rule is that sale of endowed property is prohibited. In other words, not every legal act that causes the endowed property transfer to the others is permitted. However, in some circumstances, for preserving of endowed organization or for benefits of beneficiary's persons in endowment, the sale of endowed property is necessary. In the Islamic law and civil law of Iran, in exceptional cases, sale of endowed property is permitted, including where the endowed property is destroyed or there is a serious dispute between the beneficiaries of endowment. In this research, the permitted cases for sale of endowed property is discussed.در منابع فقهی و حقوق ایران، اصل بر این است که مال موقوفه قابل خرید و فروش نمیباشد. به عبارت دیگر، انجام هر گونه عمل حقوقی که سبب
انتقال عین موقوفه به دیگران شود جایز نیست. لیکن، گاهی اوقات شرایط و اوضاع و احوالی به وجود میآید که برای حفظ نهاد وقف و مصالح
موقوف علیه/ علیهم فروش مال موقوفه لازم میشود. از این رو، در منابع معتبر فقهی و قانون مدنی ایران، در موارد استثنایی، بیع مال موقوفه مجاز اعلام شده است، از جمله زمانی که مال موقوفه خراب شود یا بین
موقوف علیهم اختلافی شدید پدید آید. در این مقاله، موارد جواز بیع
مال موقوفه در منابع فقهی و قانون مدنی ایران بررسی و با یکدیگر تطبیق داده میشود.دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496839320061023-قاعده علی الید و ضمان منافع18180FAاحمدباقریعلی علیآبادیمحمدحسنجوادیJournal Article19700101The rule of liability presumption (tort) for possession is based on a tradition from the Holy Prophet of Islam and is acknowledged by the majority of Islamic jurists from all sects of Islam. According to this rule, anyone who receives another person’s property in any capacity would be liable to return this property or compensate the owner if the property has been lost or destroyed unintentionally; and if it is damaged to rectify the damage. This is a general rule and could include any possible benefit derived from the property. In this paper, we have tried to argue and analyze this rule and examine whether it should be extended to include lost benefits too. This elaboration could have important practical implications and could solve some practical problemsقاعده علی الید، مستند به حدیث نبوی است که بین همه فقیهان فرق مسلمان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بر پایه این قاعده، گیرنده مال غیر، ضامن رد عین یا بدل آن در صورت تلف و جبران خسارت در صورت نقصان آن است. این قاعده با اطلاق خود، همان طور که میتواند دلیلی بر ضمان عین باشد، میتواند مبین ضمان منفعت و عمل نیز باشد. در این نوشتار سعی شده است با بررسی استدلالی و تحلیلی قاعدة مذکور و بر پایه عموم و اطلاق ادله مورد استناد، علاوه بر ضمان متصرف نسبت به عین، ضمان وی نسبت به منافع آن نیز اثبات شود که در این صورت میتوان از بسیاری مسائل و مباحث مورد ابتلا گرهگشایی کرد.دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496839320061023-راههای ثبوت هلال18181FAسیدعلیرضاصدرJournal Article19700101From the point of view of both Shi'ah and Sunni Scholars, only way to prove the beginning of a month is the sight of the moon. Only in the case of existence of any obstacles to see the moon, we can refer to other ways to prove the beginning of a month. In this article this accepted idea is challenged and “forming the crescent” has been introduced as the main subject for the Shari’a rules. As a result sight of the moon is merely a way –not an exclusive way- to prove the forming of the crescentمشهور فقهای فریقین "رؤیت هلال" را تنها راه ثبوت "حلول ماه قمری" دانسته و تمام احکام بر حلول ماه را به رؤیت مشروط مترتب کردهاند. فقط
در صورتی که رؤیت هلال به دلیل مانع خارجی امکانپذیر نباشد میتوان
به راههای دیگری مانند گذشت سی روز از اول شعبان متوسل شد. این
مقاله این نظریه مشهور را مورد بررسی قرار داده و نتیجه گرفته است که موضوع احکام مترتب بر حلول ماه، علم به "تشکیل هلال ماه" و رؤیت هلال یکی از راههای حصول علم به تحقق هلال است. مطابق این نظریه, حلول
ماه نو برای همه مناطق کره زمین که در یک نیمکره قرار دارند در یک زمان حاصل میشوددانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496839320061023-نگاهی گذرا به مبحث تعادل و تراجیح18182FAسیدمحمودعلویJournal Article19700101The discussion about the equilibrium and priorities or the opposition of proofs are among the important principals which has disguised itself from discussion of religious jurisprudence to basic principles as much as someone believe that are the most important matters of principles. Opposition between two proofs is sometimes infixed and is eliminated from the popular view. It is out of discussion such as two common and particular and absolute or finite proof. Opposition between two proofs is sometimes fixed and in any respect peer and equilibrium. Moreover, descending or alternation of these proofs has observed by principles and or one is preferable. Such a preference has been released in explicit priorities or has not been noticed in non-explicit. In this case, variation and preference of preferable proof is cared for principalities. Any selection of them steps beyond clergyman a special way in deduction of religious orders in contrast to oppose proofs. In this paper, after appraisal dialectics and views of variation and preference followers, inclination of preference, which Sheikh Ansari is its pioneer, will be emphasizedبحث تعادل و تراجیح یا بحث تعارض ادله از مباحث مهم اصولی است که جایگاه خود را از خاتمه و مباحث حاشیهای اصول فقه، به حدی به مباحث پایهای اصول تغییر داده است که برخی آن را از مهمترین مسائل اصول برشمردهاند. تعارض بین دو دلیل گاه غیرمستقر، از رهگذر جمع عرفی مرتفع و از دایره بحث خارج میشود مانند دو دلیل عام و خاص، و مطلق و مقید. گاه تعارض بین دو دلیل مستقر و در این صورت یا از هر جهت (سند، دلالت و جهت صدور) همتا و متعادلین هستند و دو گزینه تساقط هر دو یا تخییر بین آن دو، مورد توجه اصولیان قرار گرفته یا یکی از دو دلیل دارای امتیاز بر دیگری است. این امتیاز یا در اخبار علاجیه ذکر شده یا در روایات مزبور ذکر نشده است. در چنین موردی دو گزینة تخییر و ترجیح دلیل دارای مزیت، مورد توجه اصولیان قرار گرفته و گزینش هر یک راه ویژهای را در استنباط احکام شرعی از دلایل متعارض، فرا راه مجتهد مینهد. در این نوشتار پس از ارزیابی نظرات و استدلالهای رهروان هر یک از دو مشرب تخییر یا ترجیح، مشرب ترجیح که پیشتاز آن شیخ انصاری است، تقویت شده است.دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496839320061023-پول و احکام فقهی آن18183FAفیاضقرائیJournal Article19700101The money is one of the most important subjects that jurisprudent without recognition of its nature, cannot issue right order about it. For, the nature of money during fourteen centuries has been changed and its nature today is different from the past times, consequently the laws of money also have been changed. Therefore, in this paper in order to recognize the nature of money and the genus of its worth, first the reasons and motivations of the money have been discussed. Then with regard to the nature of money and the genus of its worth, the laws of the today, like as riba (usury) with its different kinds (muamili and qarzi), khums, zakat and … have been discussedپول یکی از موضوعات بسیار مهمی است که فقیه بدون شناخت ماهیت امروزی آن، نمیتواند دربارة آن حکمی صائب صادر کند. از آنجا که پول
طی چهارده قرن دچار تغییرات بسیاری شده و ماهیت پول امروز، اساساً متفاوت از ماهیت پول چهارده قرن پیش است، بالتبع احکام آن نیز دچار دگرگونی اساسی میشود. از این رو، در این نوشتار ابتدا برای شناخت موضوع پول و ماهیت آن به دلایل و انگیزههای پیدایش پول در طی تاریخ اشاره شده است تا نوع ارزش پول روشن شود. سپس با توجه به ماهیت پول و نوع ارزشِ آن، به نوع احکام راجع به پول، از جمله حکم ربای معاملی و ربای قرضی نسبت به پول امروز و حکم خمس و زکات پول امروز پرداخته شده است. مطالب مذکور در این نوشتار تحت عناوین شناخت پول (به عنوان موضوع حکم فقهی) و احکام آن مورد بررسی قرار گرفته است.دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496839320061023-ازدواج دائم با اهل کتاب در فقه اسلامی و حقوق مدنی ایران18184FAعبدالرضا محمد حسینزادهJournal Article19700101Marriage between Muslims and those possessing Holy Scriptures, all the time had been discussed from jurisprudence proof’s point of view and there was diversity of opinion about it. Some jurisprudents were so strict about it and others were negligent. Although they propound its prevention in their sights but in fact, they endorsed on and recorded it. By consideration and precision in their proofs, it can be said that there is no strong reason in preventing marriage between Muslim men and those women possessing Holy Scriptures.ازدواج دائم مردان و زنان مسلمان با مردان و زنان اهل کتاب، از جهت مبانی و ادلّة فقهی همواره مورد بحث و اختلاف نظر بوده است. برخی از فقها در این مورد بسیار سختگیر و برخی دیگر اهل تسامح بودهاند. ایشان گرچه در مقام رأی و نظر منع آن را مطرح نمودهاند، امّا در عمل بر آن صحّه گذارده، به ثبت آن پرداخته و آثار آن را نیز مترتب نمودهاند. از ملاحظه و مداقه در مستندات آرا میتوان گفت بر منع ازدواج دائم مردان مسلمان با زنان اهل کتاب دلیل محکمی در دست نیست.