دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-آیه تطهیر در تفاسیر مهم اهل سنت15262FAعبدالله جوانملکوتیJournal Article19700101The companions of the holy prophet, the followers and Muslim scholars unanimously assert that the verse of purification cocerns the five holy ones
(privileged ones of the cloak). Even Omm-e-Salama and Aisha who witnessed revelation of the verse, and wished to be concerned, have emphasized its
confinemt to the five holy ones; nevertheles, some scholars have attempted to confine the verse to the prophet's wives, or at least take them into
considerartion along with the five holy ones. some others have extended the implication and have considered all the prophet's family as his household.
There is no doubt that their independent judgement which is against the authenticated texts and traditions is invalid. The context of the verse implies
the divine will to remove impurities from househod of the holy prophet.صحابه رسول اکرم (ص) ، تابعین و دانشمندان اسلامی ، همه اتفاق نظر دارند که آیه تطهیر درباره پنج تن آل عبا ( اصحاب کساء ) فرود آمده است؛ حتی امّ سلمه و عایشه که خود شاهد بر نزول آیه بوده و امید داشته اند که مشمول این آیه باشند بر دلالت آن فقط بر پنج تن تصریح کرده اند، با این حال ، معدودی از افراد ، با نظرات شخصی خود ، کوشیده اند تا این آیه را یا فقط به زنان پیامبر ( ص ) اختصاص دهند و یا علاوه بر پنج تن ، همسران آن حضرت را نیز مشمول آن بدانند . گروهی نیز دامنه شمول آن را گسترده تر دانسته و عموم خاندان پیامبر (ص) را در زمره اهل بیت شمرده اند . بدیهی است که اجتهاد شخصی آنان در مقابل نصوص و روایات معتبر باطل و مردود است. سیاق آیه نیز حکایات از اراده تکوینی خداود بر زدودن آلودگیها از اهل بیت دارد.https://jmb.ut.ac.ir/article_15262_a903532a3afb96b2a2ceb9c3159beb63.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-ابو مسلم اصفهانی مفسری گمنام15263FAمحمودسرمدیJournal Article19700101Abu Muslem Muhammad b.Bahr-e-Isfahani is one of the fourth century
Mu'tazilite commentators whose best work which is the commentary of Jami ‘a al-Ta'awille -Muhkam al- Tanzil compiled on the basis of mu'tazilah school
having rational tendencies, is missing. The present article giving a brief biography of this unknown commentator, proceeds to clarify his theological
ideas, his style of terminology, his opinion of the abrogative and abrogated verses of the holy Quran, of the integration of verses, in addition to some of
his poems as is quoted by the other commentators.ابومسلم محمد بن بحر اصفهانی از مفسران معزلی سده چهارم هجری است . برجسته ترین اثر وی تفسیر جامع التأویل لمحکم التنزیل که بر اساس مذهب اعتزال و با گرایشهای عقلانی تدوین شده بوده ، اکنون در دست نیست . در این مقاله پس از شرحی مختصر از زندگانی این مفسر گمنام به بیان آراء کلامی ، شیوه واژه شناسی ، و نظریه او پیرامون آیات ناسخ و تناسب آیات ، بر اساس آنچه دیگر مفسران از او نقل کرده اند ، پرداخته و نیز نمونه هایی از اشعار وی ارائه شده است.https://jmb.ut.ac.ir/article_15263_7709ca2eda30b8a2e98206cdb3ccac2f.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-مقایسه دیدگاههای رجالی نجاشی و شیخ طوسی15264FAمجیدمعارفJournal Article19700101Fehrest Asma'a Musannefi al-Shi'a compiled by Najashi and al-Fehrest compiled by Sheikh-e- Tusi are two outstanding works proceeding to the
investigation of the authorities of tradition. A comparison between these two books reveals the different styles of the two authors in presenting information
concerning the authorities, as well as wounding and authenticating them. Sheikh-e- Tusi's Fehrest indicates the different styles of these two scholars
clearly. Najashi and Tusi educating and studying similarly, lived in Baghdad; this is why their different styles concerning the investigation of the authorities
of tradition seems peculiar. The present article analyzing the principles, compares the view-points of these two great scholars.در بین کتب رجال ، فهرست اسماء مصنّفی الشیعه نجاشی و فهرست شیخ طوسی از اهمیت و کاربرد بیشتری برخوردار است و مقایسه این دو کتاب به خوبی نشان دهنده اختلاف روش مؤلفان آن از نظر ارائه اطلاعات رجالی و پرداختن به جرج و تعدیل راویان است . فهرست شیخ طوسی به تصحیح ، الویس اسپرنگر آینه تمام نمایی از اختلاف دو دانشمند در مسائل رجالی است. با توجه به آنکه نجاشی و شیخ طوسی هر دو در بغداد زندگی کرده و از زمینه تحصیلی و مطالعاتی یکسانی برخوردار بوده اند، اختلاف این دو دانشمند – در زمینه دیدگاههای رجالی – موضوعی است که از دیرباز توجه کاوشگران مسائل رجالی را به خود جلب کرده است . این مقاله کوشی است در جهت مقایسه دیدگاههای رجالی این دو دانشمند و تجزیه و تحلیلی بر ریشه های اختلاف آن دو .https://jmb.ut.ac.ir/article_15264_db945903516328284a1e1bfdff3b6bb1.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-برهان حقایق نفس الامری و معمای جذر اصمّ15265FAاحد فرامرزقراملکیJournal Article19700101Demonstration of essential realities is the only argument found faultless by khajeh Tusi to prove immaterial intellect. This demonstration has been
approved by most of the following thinkers.
Demonstration of the eternal realities, presented by Leibniz to prove the
existence of God, is essentially similiar to the demonstration of khajeh.
The philosophical center of Shiraz has presented a logical paradox known
as misleading paradox (Jazr-e-.Asamm) against the demonstration of essential
realities. Khajeh Tusi ignoring the relation of misleading paradox with his own demonstration proving immaterial intellect, in his critique on one of
Abhari's logical works, has suggested a solution to this paradox. The present artical deals with this solution from a historical comparative point of view.برهان حقایق نفس لاامری تنها برهانی است که خواجه طوسی (ره ) آن را در اثبات عقل مفارق خالی از خلل و رخنه یافته است. این برهان پس از وی نزد غالب متفکران مقبول افتاده است. برهان حقایق ابدی لایب نیتز در اثبات وجود خدا، در اساس ، مانند برهان خواجه طوسی است . حکیمان حوزه فلسفی شیراز معمای منطقی معروف به شبهه جذر اصم را در نشان دادن خلل برهان حقایق نفس الامری طرح کردند . خواجه طوسی بدون آنکه به ارتباط معمای جذر اصم با برهان خویش در اثبات عقل مفارق توجه دهد ، در نقد یکی از اثار منطقی ابهری ، این معما را طرح و برون شدی را پیشنهاد کرده است . بررسی تطبیقی – تاریخی راه حل وی موضوع نوشتار حاضر است.https://jmb.ut.ac.ir/article_15265_442f28eef2618957c61807d97d8d29d9.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-تأثیر مبانی کلامی اشعری بر تفکر عرفانی مولوی در دو مسأله عمومیت اراده خداوند و کسب15266FAناصرگذشتهJournal Article19700101This is a research on the influence of Ashari's theological school upon the
mystical principles of Mawlawi. Clarifying two essential and complicated principles of Ashari dogmas, the writer concludes that it is hard, and
sometimes impossible, to comprehend the profound issues of mystical literature in Islam without being fully aware of the backgrounds of theological
thoughts. The article introduces theological thoughts as the foundation of mystical schools, as well.مؤلف در این مقاله ضمن بررسی میزان تأثیر مکتب کلامی اشعری بر مبانی عرفانی مولوی و تبیین دو اصل مهم و پیچیده از اصول عقاید اشعریان نشان داده است که دریافت درست نکته های دقیق و ظرافتهای ادبیات عرفانی در اسلام بی آگاهی از زمینه های اندیشه های کلامی دشوار و گاه غیر ممکن است، نیز نشان داده که چگونه اندیشه های مکتبی کلامی می تواند شالوده مکتبی عرفانی را پی ریزی کند.https://jmb.ut.ac.ir/article_15266_f3e4c90980e405fc637982fd85e5890c.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-مسعودی و « التنبیه و الاشراف»15267FAعلیرضاعسگریJournal Article19700101Ali b.Hussain al-Mas'udi is the outstanding historian and geographer of the fourth century (A.H.). Many books are ascribed to him, of them only
"Muruj al-Zahab and Ma'adin al-Jawhar" and "al-Tanbih wa'l-Ishraf ” exist. The present article giving an account of Mus'udi's life and works, introduces his
brilliant work,i.e. "al- Tanbih wa'l-Ishraf". The sources and refernces of this
book and the author's initiatives are presented, as well Terminology, nomenclatures, analysis of natural phenomena, presenting the medical ideas
of the age, and customs of different nations, people, and various sects, as well as, different areas, and criticizing the scholar's ideas and thier sources are
some of initiatives in "al-Tanbih".علی بن حسین مسعودی ، مورخ و جغرافیدان برجسته سده چهارم هجری است که از بسیاری آثار منسوب به او ، تنها دو کتاب مروج الذهب و معادن الجواهر و التنبیه و الاشراف بر جای مانده است . مقاله حاضر ، پس از شرح احوال و گزارش آثار مسعودی به معرفی کتاب ارزشمند « التنبیه و الاشراف » می پردازد: نخست منابع و مآخذ مسعودی در تألیف این کتاب معرفی می شود ، پس از آن نوآوریهای وی در این اثر برجسته می آید. واژه شناسی ، زبان شناسی ، بیان وجه تسمیه ها ، تحلیل پدیده های طبیعی ، انعکاس آراء طبی ، بیان آداب اقوام و ملل و فرق گوناگون ، وصف بلاد و سرزمینها ، و نقد آراء دانشمندان و مآخذ ایشان از جمله نوآوریهای مسعودی در التنبیه و الاشراف است.https://jmb.ut.ac.ir/article_15267_29c1100f8eeeda382cb5856b12c83b81.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-ایران ساسانی در دیوان اعشی15268FAدکتر آذرتاشآذرنوشJournal Article19700101The Sasanid empire ruling for a long time in a vast territory, dominated over many neighbouring nations ,including Arabs of Arabian peninsula. The
pre- Islamic literature throws a new light on the bilateral relations of the local governments of Arabian peninsula with the Sasanid empire. The present
article deals with some incidents such as the battle of Zu-Ghar, adventures of
Iyas and Hawzah two agents of
Khusru Parviz, and the occupation of Hazr by Shapur on the basis of the
poetical collection of A'asha.امپراطوری ساسانی ، با حکومتی دیر پا و قلمروی وسیع ، سلطه خود را بر بسیاری از اقوام همجوار از جمله اعراب جزیرة العرب گسترده بود. بررسی ادبیات جاهلی ، یکی از راههای شناخت روابط متقابل دولتهای محلی جزیرة العرب و دولت ایران ساسانی است. مقاله حاضر بر اساس دیوان اعشی به حوادثی چون نبرد ذوقار ، ماجراهای ایاس و هوذه از عاملان خسرو پرویز ، وصف شهر حضر و تصرف آن توسط شاپور ساسانی می پردازد.https://jmb.ut.ac.ir/article_15268_d33ff11e2f26d74ccef22e1e174e52ee.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-خاستگاه های سیاسی – اقتصادی قیام عبدالله بن زبیر15269FAمحمدرضارحمتیJournal Article19700101-قیام عبدالله بن زبیر در حجاز تاکنون از دیدگاههای گوناگون بررسی شده ، ولی به عوامل اقتصادی آن کمتر پرداخته شده است تا به گونه ای فشرده ، دلایل اقتصادی – سیاسی این قیام بر پایه تغییر مالکیتهای زمین در مدینه و جا به جا شدن مرکزیت سیاسی از حجاز به دیگر سرزمین های اسلامی بررسی شود.https://jmb.ut.ac.ir/article_15269_3afea9bc182fd95618a12ce5c7d1f0be.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-اصحاب سراچه15270FAسید حسنامینJournal Article19700101In the last deacades of the thirteeth centry, various intellectual and social
trends were setting toward the renewal of religious thought and social reformations. One of these cultural and social movements was the association
of "the companions of the small House" in khurasan, consisting of Haj Mirza
Habib khurasani, khadiw Gilani, Fazel khurasani, Seyd Ali Khan Dargazi, Rais al- Tullab Sabzawari and some others. These companions were generally
from among the scholars and cultural elites residing in khurasan, emphasizing on reformation in religious thought and the necessity of cultural and social
reformations, along with sincere devotion to Islam and its inner concepts and abstinence from prejudice and hypocrisy. This culturl and social association
which was developed on the basis of practical gnosis and purification of soul, was condemned and suppressed by common people who were incited by the
traditional cultural and political leaders.دهه های نهائی قرن سیزدهم هجری ، شاهد جریانهای فکری و اجتماعی تشکلهای متعددی در جهت تجدید فکر دینی و اصلاحات اجتماعی بود. یکی از این نهضت های فرهنگی – اجتماعی ، تجمع « اصحاب سراچه » در خراسان به همراهی حاج میرزا حبیب خراسانی ، خدیو گیلانی ، فاضل خراسانی ، صید علی خان درگزی ، رئیس الطلاب سبزواری و یاران ایشان بود. اصحاب سراچه ، عموماً از طبقه عالمان و نخبگان فرهنگی مقیم خراسان بودند و در چهار چوبه التزام به اسلام و روح دیانت و پرهیز از تعصب و ریا ، بر تجدید و احیاء فکر دینی ، و لزوم اصلاحات فرهنگی و اجتماعی تأکید داشتند . این تشکل فرهنگی – اجتماعی که زیر چتر عرفان تجربی و تزکیه نفس پیدا شده بود ، با تحریک عوام بوسیله رهبران سنتی فرهنگی و سیاسی ، محکوم و سرکوب شد.https://jmb.ut.ac.ir/article_15270_b198c89faf1a59c29a9b9e3b4c42bab4.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-چند واحد تاریخگذاری مشهور ایرانی و گزارشی درباره محاسبه کبیسه در آنها15271FAحسن فقیهعبداللهیJournal Article19700101The solar Jalali chronology, was established during the age of the Saljughi Sultan Jalal aI-din Malekshah. (465-485 A.H.). The present Iranian solar
calendar is based on the same chronology. The starting point of this calendar
was on Friday , the ninth of Ramadan, 471 A.H. corresponding to March the fifteenth, 1079 A.D, and Farvardin the first, 458 A.H(according to solar
calendar).
In Jalali chronolgy, the name of the months is the same as what was in the
ancient Iranian calender. One of the characteristics of this chronology, which has increased its exactness, is applying two kinds of leaps. In one style, each
four-year period will have a leap year, and in the other each 29 or 33-year period will have a leap known as khumasi.
Concerning the exactness of Jalali chronology various and detailed researches have been done up to now, and the majority of experts in
chronology have unanimously approved the high exactness of it in comparison to the other calendars.
the present article attempts to give berief information concerning the current calendars of ancient Iran and the characteristics of Jalali chronology.گاهشماری شمسی جلالی ، در زمان سلطان جلاالدین ملکشاه سلجوقی ( 465-485 ه . ق) تأسیس شد و تقویم خورشیدی کنونی ایران نیز بر همان اساس تنظیم یافته است. مبدأ این تاریخگذاری ، روز جمعه نهم رمضان 471 ه . ق / 15 مارس 1079 م./ اول فروردین 458 ه . ش . ( بر حسب تقویم فعلی ایران ) است. در تقویم جلالی ، نام ماهها همان نامهای کهن ایرانی است و از ویژگیهای این گاهشماری که بر دقت آن بسیار افزوده است. به کار گیری دو نوع کبیسه چهار و پنج سالی است: بدین ترتیب که در یکی ، کبیسه در هر چهار سال اجرا می شود( موسوم به کبیسه رباعی ) و در دیگری در هر 29 یا 33 سال ، یک کبیسه ( به نام خماسی) مراعات می گردد. در باب دقت تقویم جلالی ، تاکنون بحثهای گوناگون و مفصلی به عمل آمده است و اغلب محققان دانش گاهشماری بر این موضوع که دقیقترین گاهشماریهای موجود است، متفق اند. در مقاله حاضر کوشش شده است تا مطالبی به اجمال درباره تقاویم موسوم ایران قدیم و ویژگیهای گاهشماری جلالی ارائه شود.https://jmb.ut.ac.ir/article_15271_399ae91b009138c3351f44204182e630.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-مفاهیم غیر محصل و منطق ماهیات
تأملی در مقاله « قضیه معدوله و محصله »15272FAاحد فرامرزقراملکیJournal Article19700101The honourable author of the article of "modified and attributive
propositions" (Maqalat wa Barrasiha , No 61, pp.81-103) is seeking to prove that there is a mistake in logic texts, ranging from the translation of
Aristotle's texts to the latest logic books ,regarding the division of propositions and words into modified and attributive ones, in addition to the
discussion of "faculty and privation".(p.41)
The present article distinguishing the recognition of realities from their clarification, introduces the author's fault, that is "counting what isn't the real
cause as the cause". This article, bringing up critical comments, evaluates the honourable author's historical account, and in conclusion, presenting a
meta-logic hypothesis, clarifies the ambiguity existing in historical texts concerning the three mentioned matters.نویسنده محترم مقاله « قضیه معدوله و محصله » ( مقالات و بررسیها ، 61 ، ص 81-103 ) « درصدد اثبات این مدعا است که در کتب منطقی – از ترجمه کتاب ارسطو گرفته تا کتب منطقی اخیر در سه مورد [ تقسیم قضیه به معدوله و محصله ، تقسیم لفظ به معدول و محصل و گفتگو درباره ملکه و عدم ] ، در هر سه مورد اشتباه رخ داده است (ص 81 ).
نوشتار حاضر ابتدا با تفکیک شناخت امر واقع از تبیین آن ، خطای « اخذ مالیس بعلة علة » را در مقاله یاد شده نشان می دهد ، آنگاه با طرح ملاحظات انتقادی گزارش تاریخی نویسنده محترم را ارزیابی کرده و در پایان با ارائه فرضیه ای فرامنطقی ابهام موجود در کتب تاریخی در خصوص مسائل سه گانه یاد شده را تبیین می کند.https://jmb.ut.ac.ir/article_15272_02a1045431b420729319ba0d8a4c8544.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-توحید و شرک در عبادت
تعریف منطقی از عبادت15273FAاستاد محقق آیت اللهسبحانیJournal Article19700101-آنچه در پیش روی دارید متن سخنرانی استاد محقق آیت الله سبحانی ، پیرامون توحید و شرک در عبادت در دانشکده الهیات تهران است. که پس از استخراج از نوار ، و ویراستاری مختصر منتشر می گردد.https://jmb.ut.ac.ir/article_15273_c8f8c649abdfc89c0f5a966668ccc6eb.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-فعالیتهای علمی تحقیقی استاد دکتر سید مرتضی آیت الله زاده شیرازی15274FA-Journal Article19700101-https://jmb.ut.ac.ir/article_15274_4ac614a0292526a5cd55d4a21297e578.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-مشخصات و چکیده پایان نامه های دکتری15275FAفرشته ندریابیانهJournal Article19700101-https://jmb.ut.ac.ir/article_15275_fce1ee47e0c0989231ffc90787037b7d.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-تحقیق در قدرت و اراده حق تعالی در فلسفه ملاصدرا15276FAحسینخسروآبادیJournal Article19700101-رساله پس از بیان تاریخ زندگی ، روش فلسفی ، کتب و قسمتی از نظریات تحقیقی و ابتکاری ملاصدرا به بررسی اجمالی اراده از نظر دانشمندان قبل از اسلام و سیر تطّور آن از کندی تا ملا صدرا پرداخته و عینیت علم و اراده و حیات را اثبات می نماید . نگارنده در بیان مطالب از موقف چهارم « اسفار » بهره جسته است . بیان معنای قدرت و فرق میان اراده خداوند سبحان و اراده ما از طریق نقل و روایت و موضوعاتی چون کیفیت استجابت دعا از مباحث تفصیلی رساله می باشد.https://jmb.ut.ac.ir/article_15276_b2c50fb9f31ab8107fea53788be698d1.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-ذات و صفات و رؤیت و خیر و شرّ و جبر و اختیار در کتب کلامی زردشتی و مقایسه آن با مقالات و آراء اشاعره و معتزله15277FAمحمدمایلJournal Article19700101-رساله بر اساس عناوین تعیین شده در کتب کلاسیک کلام اسلامی و مقایسه آنها با عناوین مشابه در کتب کلامی زردشتی تنظیم شده است . بدین ترتیب که مسائل کلام زردشتی از متون استخراج شده و ضمن ترجمه آنها و تطبیق و مقایسه آنها با زبانهای اروپایی ، معادلهای مناسب آنها در کلام اساسی آورده شده است . تعریف کلام و تفاوت آن با فلسفه ، کلام زردشتی و تکوّن ، معرفت شناسی کلامی ، مسئله ذات و صفات و رویت ، رعایت صلاح و اصلح ، عدل و جور ، امر و اراده ، توفیق و خذلان ، هدایت و ضلالت ، خیر و شر ، جبر و اختیار ، و بالاخره تفسیر روایت . القدریّة مجوس هذه الامة » از موضوعات بررسی شده در رساله است.https://jmb.ut.ac.ir/article_15277_8e5def3dc74470b5d433eb77fdc0ae5b.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-تصحیح و تحقیق در خطب نهج البلاغه15278FAمحمدجعفریJournal Article19700101-رساله در چهار مجله تنظیم گشته است. جلد اول در 8 فصل شامل تحقیق درباره کاتب نسخه مختار « ابن شد قم » کیفیت تألیف ، خصائص نهج البلاغه از نظر صورت ، محتوی و معنی ، شرح حال سید شریف ، اوضاع بغداد در قرون چهارم و پنجم ، سیره امیرالمؤمنین ، جدول مقارنه خطب و کلمات و مصادر مقدمه تحقیق ، تدوین یافته است . در جلد دوم از مقدمه سید شریف تا خطبه 96 بحث شده ، جلد سوم به ادامه خطب از 97 تا 183 اختصاص یافته و جلد چهارم به تصحیح خطب 184 تا 240 می پردازد در پایان فهرست خطبه ها ، کلمات ، اقوال و ادعیه و نیز فهرست آیات قرآنی و احادیث و فهرست ابیات و مثل نهج البلاغه آورده شده است.https://jmb.ut.ac.ir/article_15278_49f2a9f19323c311473f3b09a02cdfca.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-مقایسه میان افکار ارسطو و ابن سینا در مسائل علت و معلول15279FAسید حسناحمدیJournal Article19700101-رساله در دو باب تدوین یافته است. مآخذ اصلی در باب ارسطو ، کتاب الطبیعه و ما بعد الطبیعه ، و در باب ابن سینا ، شفا و اشارات است. مباحث باب اول عبارت است از بررسی علل چهارگانه تناهی علل ، بخت و اتفاق و تفاوت میان آندو علت اولی و علت غائی
در باب دوم ، همزمانی و مناسبت میان علت و معلول ، برهان وسط و طرف یا تناهی علل فاعلی ، تناهی علل غائی قابلی ، و صوری و اثبات واجب الوجود از نظر ابن سینا بررسی می شود. نگارنده ضمن نگارش خلاصه ای از هر باب موارد اختلاف نظر میان ایندو فیلسوف را بیان می دارد.https://jmb.ut.ac.ir/article_15279_028fc5afa6d5a8ef0bdbd9b71154fb82.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-شرح حال و شخصیت فقهی محقق کرکی
فقه و مبانی حقوق اسلامی15280FAمحمد جعفرهرندیJournal Article19700101-ویژگی خاص محقق کرکی ، حضور ایشان در متن کارهای حکومتی است. در این رساله نظرات خاص محقق کرکی در هر یک از ابواب فقهی پس از بیان نر علماء پیشین آورده شده است و در صورت ارائه دلیل ، اصل آن با ارجاع به مأخذ اصلی ذکر گردیده است. نظریات مشتمل بر چند دسته است:
1- ابزار نظر جدید درباره یکی از فروع فقهی از بیش عنوان شده
2- طرح شقّ جدید از فرعی که حکم آن معلوم نشده است.
3- طرح فروع مستحدثه .
4- طرح فروعی که حکمی درباره آن بیان نشده است.
مهمترین آراء فقهی محقق درباب نماز جمعه ، قبول ولایت حکام ، معاطاة و مالکیت ، و وکالت در قضا است.https://jmb.ut.ac.ir/article_15280_3df7ab7e3ed0bcdd30a46f429c3deb2e.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-تحقیق تطبیقی در عرفان ابن سینا و عرفان نوافلاطونی15281FAسالار منافیاناریJournal Article19700101-رساله به انگیزه بیان مشابهتهای موجود میان نظرات عرفانی ابن سینا و آراء نوافلاطونی نگاشته شده و در مقدمه ، نحوه دسترسی مسلمانان به ذخائر فرهنگی و فلسفی یونان و روش ابن سینا در شرح و تفسیر نظرات فیلسوفان یونانی و اسکندرانی عنوان شده است .
رساله به اثبات عرفانی بودن فلسفه نوافلاطونی در مقایسه با سایر مکاتب فلسفی آن زمان پرداخته عقاید افلوطین درباره علم واحد ، وحدت عالم و معلوم ، صادر اول ، نفس و مباحث مربوط به طبیعت و ماده را مطرح کرده و چگونگی رهیافت اندیشه های عرفانی نوافلاطونی به سرزمینهای اسلامی را تحلیل می کند .
یبان آراء عرفانی ابن سینا در مقایسه با عقاید افلوطین و مباحثی درباره خداشناسی ، عقل ، نفس ، داستانهای رمزی عرفانی ، عشق ، لذت و الم ، خیر و شر و مقامات و کرامات عارفان ، عناوین بخش آخر رساله است.https://jmb.ut.ac.ir/article_15281_78f3c3ab4fab3e6d8e5b6bcbb359da20.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-احوال و آثار و افکار فلسفی و کلامی نجم الدین کاتبی قزوینی به انضمام ارائه نمونه ای از « المفصّل فی شرح المحصل » .15282FAعباسصدریJournal Article19700101-شرح احوال و افکار منطقی و فلسفی و کلامی نجم الدین دبیران کاتبی قزوینی و معرفی آثار وی موضوع رساله است. کاتبی تحت تأثیر افکار امام فخر رازی بوده و از اینرو به شرح کتابهای محصل و ملخص وی می پردازد. کتاب « المفصّل فی شرح المحصل » در مبحث الهیات و تصحیح آن بخش دوم رساله را تشکیل می دهد و در آن به طرح مباحثی چون امور عامه ، علت و معلول ، مقولات ، اثبات واجب الوجود و احکام نفس ناطقه می پردازد.
نگارنده معتقد است که کاتبی همچون فخر درایراد شبهه قوی بوده است هر چند خود نظریه تازه ای را ارائه نداده باشد.https://jmb.ut.ac.ir/article_15282_ee303f869b6a14eb5594d358be63393d.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-رابطه اسلام و مسیحیت در عهد پیامبر و خلفاء راشدین15283FAمعصومه نورمحمدیروستاییJournal Article19700101-نگارنده ابتدا منابع تاریخ اسلام و مستشرقین را ارزیابی کرده و سپس به طرح موضوعات رساله می پردازند. عناوین رساله عبارتند از :
نصاری در جزیرة العرب از قدیم تا عهد رسول خدا (ص)
شعرای نصرانی در عهد جاهلی
حنفاء قبل و بعد از اسلام
رابطه پیامبر با نصاری قبل و بعد از بعثت
رابطه خلفاء راشدین با نصاری
حیطه جغرافیایی نصاری ، چگونگی نفوذ آنها با عربستان ، تضاد آنها با یهود ، علت مهاجرت مسلمین به حبشه ، و رابطه مسلمین با نصاری در جنگهای ردّه ، فتوحات عراق ، شام ، آفریقا ، سواحل دریای قبرس و ارمنستان از موضوعات دیگری است که در رساله مطرح شده است .https://jmb.ut.ac.ir/article_15283_f4f20a83eea7dfde14ba0e768ba14ab6.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-تحقیق تطبیقی در مصطلحات عرفان اسلامی15284FAحسینلاشیJournal Article19700101-هدف از تدوین رساله بحث و تحقیق پیرامون معانی مختلف اصطلاحات عرفانی است . از دیدگاه نگارنده عوامل مؤثر در تفاوت معانی و اصطلاحات عرفانی عبارتند از :
1- اخلاف درجات شناخت به حقیقت توحید و معرفت
2- اختلاف در قدرت تمیز و چگونگی درک حقایق
3- ظهور تصنّع و عبارت پردازی در بیان احوال و مقامات
4- توجه به یک یا چند ویژگی برجسته
5- بیان آثار ونتایج به جای تعریف خصوصیت ذاتی یک حال یا مقام
سهم مکاتب عرفانی در تغییر معانی اصطلاحات ، ارزیابی ملاکهای ارائه شده در تقسیم حوزه های عرفانی و طبقه بندی اصطلاحات ، از دیگر مباحث مطرح شده در این رساله است.https://jmb.ut.ac.ir/article_15284_5f390827e6c0d8aa9011ce6eb0e7ab00.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-قوای مدرکه و بیان حقیقت ادراک از نظر ابن سینا و ملاصدرا15285FAمحمد صادق نافذکلامJournal Article19700101-علم النفس یا روانشناسی پس از الهیات ، از برترین مباحث فلسفی شناخته شده است ، موضوع این رساله است.
عناوین رساله عبارتند از :
1- تجرد قوای ادراکی نفس
2- اتّحاد عاقل و معقول
3- وجود ذهنی
4- وحدت نفس و بدن
5- کیفیت ادراک نفس توسط انسان
6- علم حضوری و شهودی
7- برهان رجل معلق ابن سینا
8- برهان تداوم و استمرارhttps://jmb.ut.ac.ir/article_15285_f5fb807d8dc47b9e1db3515d5aa1f679.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-عدل الهی در فلسفه اسلامی15286FAسید حسنافتخارزادهJournal Article19700101-اختلاف روش بحث میان متکلمین و فلاسفه و نی موارد اتفاق هر دو گروه در مسئله عدل الهی موضوع این رساله است . عناوین رساله عبارتند از : مسیر تاریخی طرح مسئله عدل الهی ، بررسی ریشه لغوی و اصطلاحی عدل ، مسئله حسن و قبح عقلی از دیدگاه متکلمین و فلاسفه در نظام آفرینش و عدل الهی در قیامت .
رساله حاوی ضمائمی به شرح زیر است
1- ترجمه رساله « انفاذ البشر من الجبر و القدر » از سید مرتضی در تفکیک فعل عید و خالق .
2- گفتاری از عبد الرزاق لاهیجی در بیان جبر و ایجاب .
3- گفتاری از علامه طباطبائی در بیان جبر و ایجابhttps://jmb.ut.ac.ir/article_15286_b33fe9be12cc99a98f64b53c57871427.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-مراحل سیر و سلوک عرفانی در اسلام و مسیحیت و ترجمه و تحقیق کتاب سیر و سلوک سالک تألیف جان بابنین و مقایسه مضامین آن با عرفان اسلامی15287FAگلنازحامدیJournal Article19700101-معرفی کتاب سیر و سلوک سالک و بیان تأثیر آن در جهان مسیحیت مقدمه این رساله را تشکیل می دهد.
به بیان نگارنده کتاب دارای جنبه ای نمادین و تمثلی و نشانگر سعی روح انسانی در جستجوی رستگاری و فلاح و درصدد پاسخ به سؤالاتی است که قرنها ذهن انسان را به خود مشغول داشته و نیز توصیفی است از یک جنگ درونی . جان باینین از بزرگترین واعظان مذهب پروتستان مؤثر بوده است. در رساله حاضر ، این اثر عرفانی ، اجتماعی ، و روانشناسی با برخی از آثار اسلامی چون « منطق الطیر و سیر العباد الی المعاد . و . قصد الغربة الغریبه » مقایسه شده است .
نگارنده ضمن ترجمه کتاب ، نماد گرائی در آثار عرفای مسلمان ومسیحی و مراحل سیر و سلوک را بیان می کند.https://jmb.ut.ac.ir/article_15287_bfdf6924e05d06a7010e7fc28ea53825.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-عشق در فلسفه ابن سینا15288FAاحسانمؤیّدیJournal Article19700101-رساله در 8 بخش تنظیم یافته است . بخش اول دربرگیرنده « کلیات » : و شامل مباحث زیر است : تعریف فلسفه ، شرح حال بن سینا و اصالت وجود و عشق در موجودات و بدیهی بودن مفهوم عشق ، در بخش دوم تا پنجم ، عشق در بسائط غیر حیّه ، عشق در نباتات ، حیوانات و انسان مطرح شده است ، خلاصه سخن آنکه سعادت هر قوه ای نیل به آن چیزی است که مقتضای ذاتی آن است بی آنکه مانعی بر سر راه آن باشد . عشق در جواهر عقلی را بیان می کند. بخش هشتم رساله خلاصه و نتیجه گیری از بخشهای پیشین است.https://jmb.ut.ac.ir/article_15288_e160a12d20390b8288891bafdb850aeb.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-مسئله خیر و شر از نظر آفرینش15289FAمحمدهادی عبدخداییJournal Article19700101-طرح اشکالاتی چون ناتمام بودن برهان نظم ، ناسازگاری شر با حکمت و عدالت الهی ، ثنویت و لزوم حل آنها انگیزه انتخاب موضوع این رساله است. نگارنده با جمع بندی و نقادی نظریه فلاسفه پیشین و معاصر به خصوص ابن سینا سهروردی و ملاصدرا و طرح دیدگاههای عرفا و متکلمین به طرح مسئله پرداخته است ، اهم عناوین این رساله عبارتنداز :
تعریف خیر و شر، نظم و حکمت و عدل
تأثیر شرور و آفات در تفکرات دینی
نظم جهانی و اتقان صنع
آفرینش از دیدگاه قرآن
رابطه باری تعالی با آفرینش
دیدگاه متکلمین در مورد شرور
دیدگاه فلاسفه درباره علم عنایی پروردگار
رابطه خیر و وجود
راز تفاوتها و بهترین جهان ممکنhttps://jmb.ut.ac.ir/article_15289_bc7d7f5b66da3b66f8c55a6e3d0c492c.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-تحقیق کتاب الوجوه و النظائر ابو هلال عسگری15290FAکاظمعسگریJournal Article19700101-این رساله که به زبان عربی نگاشته شده است ضمن طرح لزوم پژوهش در قرآن کتاب « الوجوه و النظائر » معروف به « وجوه القرآن و نظائره » تألیف دانشمند لغوی و ادیب محقق علامه شیخ ابوهلال حسن بن عبدالله ابن سهل بن سعید بن مهران « العسگری » متوفای 395 هجری را معرفی می کند.
آثار دیگری نیز از این نویسنده باقی مانده است از جمله « التلخیص فی اللغة » « المعجم فی اللغه » « جمهرة الامثال » « کتاب الصناعتین » « النظم و النشر » « کتاب الاوائل » « الفرق بین المعانی » « کتاب العمدة » « المحاسن فی تفسیر القرآن » ... که برخی به زینت طبع آراسته و بقیه خطّی است.
کتاب « الوجوه و النظائر » درباره علم وجوه و نظائر بحث می کند که فرعی از علم تفسیر قرآن است و در آن مفرداتی از قرآن که به یک لفظ و با حرکات مشابه در مواضع متعدد قرآن و با معانی مختلف به کار رفته است بررسی می شود.
در این فن منظور از نظائر همان لفظ مشترک و مقصود از وجوه معانی دیگر آن لفظ مشترک است . که البته افرادی کمی از جمع دانشمندان به این امر مهم اهتمام ورزیده اند.https://jmb.ut.ac.ir/article_15290_345b96b0b161a8be0e2d5d584c03be08.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-ایرانیان اندلس
بررسی و تحقیق درباره آثار علمی و ادبی و تأثیر آنان در فرهنگ و تمدن اسلامی اندلس15291FAعبدالرضاشکوریJournal Article19700101-هدف نگارنده از انتخاب موضوع ، معرفی رجالی است که به فرهنگ گسترده ایران تعلق داشتند و در پیشبرد دانش ، ادب ، هنر و اندیشه در مغرب زمین کوشش ثمر بخش و گرانمایه ای داشته اند .
این رساله در ضمن اینکه ایرانیان مهاجر به اندلس را نام می برد و خوانندگان را به انجام کارهایی نظیر آن دعوت می نماید مردم ایران را به عنوان ملتی معرفی می نماید که از دیرباز به جهانگردی و سیاحت خو گرفته منشأ خدمات ارزنده ای به اسلام در تمام کره خاک شده اند. بررسی موقعیت جغرافیایی و وضعیت عمومی اندلس پس از فتح آن بدست مسلمانان ، تقسیمات کشوری سپس از فتح ، دولتهای حاکم بر آن و جریان مهاجرت ایرانیان به اندلس و تأثیر آناه در فرهنگ و تمدن ، علوم و فنون و مکاتب مذهبی این دیار و شرح حال ایرانیان مقیم در اندلس همراه با فهرستی از اثار علمی و ادبی ایرانیان این خطه از عناوین این رساله است.https://jmb.ut.ac.ir/article_15291_35b6400a1fdcb49abf36175c1b7d1ad5.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-تحقیق و بررسی درباره قیامهای عمده شیعی و تأثیر آن بر ادبیات عرب تا انقراض بنی امیه15292FAسردارشهابیJournal Article19700101-موضوع این رساله بررسی قیامهای شیعی است که پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) و به طرفداری از خلیفه بر حق آن حضرت شکل گرفت از جمله در دوران امامت حضرت علی (ع) و امام حسن مجتبی (ع) و قیام جاودانه حضرت سید الشهداء و تأثیر این نهضت بر ادب عربی ان چنانکه آثار منظوم و منثور باقیمانده از آن هم چنان بر تارک ادب عربی می درخشد.
بررسی « ادب خطابه » « ادب رسائل » « ادب رجز » و « ادب رثاء » از عناوین اصلی این رساله است.
پس از واقعه کربلا تا سقوط بنی امیه قیامهای شیعی دیگری چون نهضت توّابین و قیام مختار و قیام زید بن علی ابن الحسین رخ داد که شعار عمومی آنان « یا لثارات الحسین » بوده است که به اعتراف محققین این شعار نقشی عمده در گرد اوردن نیروی مردمی ضد رژیم بنی امیّه داشته است.
از نکات قابل توجه آنکه به علت خفقان سیاسی واجتماعی این دوره ، متون نثری همچون نظم به صورت سرّی و مخفیانه دهان به دهان منتقل می شده است و از اینرو در کتابهای تاریخی و ادبی جز خطابه های چند و رسائل و اشعاری معدود چیزی باقی نمانده است. همچنین ادبیات این دوره به لحاظ معنی و لفظ ، خاص می باشد که از جهت لفظی روان و شیواست و از نظر معنوی صداقت در گفتار دارد.
ذکر نمونه هایی از رسائل و خطب و رجز و رثاء و نیز شرح حال دو تن از شعرای معاصر این قیامها یعنی « کثیر عزّه » « کمیت ابن زید اسدی » از فصول پایانی رساله است .
به اعتقاد نگارنده این رساله در نوع خود بدیع بوده و پیش از این مورد توجه واقع نشده است.https://jmb.ut.ac.ir/article_15292_b59808270b445f66f3476a94d541371e.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-تحقیق در وجوه اشتراک قرآن و سنت اسلامی وتورات و تلمود15293FAسید عبد المجید حیرتسجّادیJournal Article19700101-این رساله در دو بخش منابع اسلامی و یهودی تنظیم گشته و عناوین آن عبارت است از :
1- مقایسه موضوعات مختلف موجود در دو کتاب مقدس و استخراج وجوه مشترک آنها
2- اثبات بی پایه بودن بعضی از نظرات تورات و مقبول بودن آیات قرآنی در مقایسه با علم روز ، و خلاصه بیان جهت برتری قرآن
3- تبیین نظر قرآن در باب توحید
4- نظری بر تورات موجود و تورات از نظر محققین و مقایسه عهد عتیق با علم جدید
5- اصالت قرآن و تاریخ تدوین آن
از جمله موضوعاتی که در رساله از ان سخن رفته است عبارت است از : الله و یهود ، فرشتگان، تکوین و پیدایش ، تاریخ انبیاء و امتهای پیشین .https://jmb.ut.ac.ir/article_15293_09793a1267e172512f754aea91ace1a9.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-قرّاء سبعه ، گزارش و بررسی قرائات ایشان15294FAمحمد علی لسانیفشارکیJournal Article19700101-این رساله در یک مقدمه و 7 بخش تنظیم یافته است.
بخش اول در بررسی مراکز و حوزه های قرائت قرآن از آغاز تا قرن چهارم هجری
بخش دوم در معرفی طبقات قاریان و مقریان این دوره و ترسیمی از 7 نمودار از سلسله سند قرائت قراء سبعه و نیز تعیین جایگاه ایشان
بخش سوم در انحصار قرائات قرآنی در هفت قرائت و چهارده روایات
بخش چهارم در اصول قرائات و شیوه قرائت و اقراء قراأ سبعه و روایاتشان
بخش پنجم در باب فروع و فرش الحروف چهارده روایت قرائات قرآنی و بیان شاخصهای اختلاف قرائت ها .
بخش هفتم در کتابشناسی قرائات از آغاز تا پایان قرن چهاردهم در دو بخش چاپی و خطی .
در رساله در شرح حال قراء سبعه به ایراد جداولی شامل نام و نسب اکتفا شده و به نکات مهم اقتباس یا استنباط اشاره شده است . مبنای طراحی فصول و تبویت ابواب رساله ، تسبیع سبعه است.https://jmb.ut.ac.ir/article_15294_9a8793fd9d497e5c01923f50d4d339e8.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-مقدمه و تصحیح ترجمه الخواص15295FAمنصورپهلوانJournal Article19700101-تفسیر ترجمه الخواص از تفاسیر ارزشمند قرآنی است که به زبان فارسی و توسط ابوالحسن علی بن الحسن زواره ای در سال 946 نگاشته شده است. این تفسیر مطابق مذهب حقّه امامیه و به روش روایی تألیف یافته است.
نگارنده در این رساله پس از ایراد مقدمه ای مبسوط در معرفی نویسنده و تفسیر ترجمه الخواص به تصحیح انتقادی متن آن پرداخته است.
اصل کتاب ترجمه الخواص، به شرح سوره های فاتحه و بقره پرداخته است از اینرو استعاذه و فوائد آن ، ترجمه سوره حمد و تفسیر آیات آن و بیان مناسبت میان فاتحه الکتاب و اعمال نماز و نیز تفسیر مضامین سوره بقره از موضوعات این رساله می باشد.https://jmb.ut.ac.ir/article_15295_d95af728631558c45a6bb4d3921fd555.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-تصحیح و تحقیقی « بیان الحق بضمان الصدق » بخش الهیات از ابو العباس لوکری15296FAمقصودمحمدیJournal Article19700101-ابوالعباس لوکری آخرین فیلسوف مشابی در ایران و شاگرد بهمنیار ، ادیب ، فیلسوف و ریاضی دان قرن پنچم هجری است که مهمترین اثر فلسفی خود یعنی کتاب « بیان الحق بضمان الصدق » را در سه بخش منطق ، طبیعیات و الهیات تدوین کرده است . در این کتاب که دائرة المعانی بزرگ و فلسفی در همه اجزاء حکمت به جز ریاضیات است تلخیصی کامل از کلیه آثار فلسفی ، ارسطو ، فارابی ، ابن سینا و بهمنیار محسوب می گردد.
رساله حاضر تصحیح مبحث الهیات این کتاب از روی سه نسخه موجود می باشد.
نگارنده در مقدمه تحقیقی این رساله به شرح اوضاع سیاسی و اجتماعی و مراکز علمی عصر لوکری و جایگاه علوم عقلی در ان دوران ، شرح حال شخصی ، معرفی آثار و تألیفات ایشان و پژوهشی در نسخه های خطی موجود می پردازد. کتاب بیان الحق بضمان الصدق در چهار کتاب تنظیم و به زبان عریب نگاشته شده است .https://jmb.ut.ac.ir/article_15296_0b183795a4347ac270e1666b077dfb13.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-تحلیل قضایا15297FAاحد فرامرزقراملکیJournal Article19700101-تحلیل قضایا و روش تحقیق در ان موضوع این رساله است و مباحثی که طرح آنها در این رساله تازه به نظر می رسد عبارتنداز :
اهمیت و ضرورت تحلیل قضیه به عنوان بنیادی ترین عنصر تفکر آدمی و نیز زیر بنای منطق ارسطویی و سینوی
روش تحقیق که سبک تطبیقی – تاریخی آورده شده است . مراحل تحقیق از جمع اوری منابع و مأخذ تا گزارش و طبقه بندی منابع شیوه ارائه تحقیق که عبارت است از تعریف مفاهیم خاص هر فصل ، ارائه گزینش تاریخی آن از دیدگاههای مختلف ، گزینش اقوال و نقادی آراء منطق دانان در مقایسه با یکدیگر و بیان دیدگاه مورد قبول نگارنده .
فهرست برخی از مطالب رساله به شرح زیر است :
تعریف قضیه
جهات تمایز خبر از غیر خبر
تحلیل و تقسیم قضیه از جهت شرایط منطقی
تحلیل اجزاء قضیه
احکام قضیه شخصیه و طبیعیه و تمایز آنها از مهمله و مسوره
قضیه سالیه المحصول
نقد سور پذیری قضایای شرطی
فهرستی از منطق دانان سرزمینهای اسلامی ضمیمه آخر رساله می باشد.https://jmb.ut.ac.ir/article_15297_d09d28dcc0dce2043e2a552d34a19364.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-شروط و ضوابط تفسیر قرآن کریم15298FAکامران ایزدیمبارکهJournal Article19700101-این رساله به منظور ارائه ملاکها و ضوابطی که بتوان بوسیله آن تفسیر صحیح و مقبول را شناخته ، صحت و بطلان تفاسیر موجود را محک زد و نیز به جهت دست یابی به اصول و روشهایی که مفسر را به فهم هر چه بهتر آیات یاری دهد تنظیم شده است .
در بخش اول رساله معانی لغوی و اصطلاحی تفسیر ، اهمیت و ضرورت علم تفسیر ، فرق تفسیر و تأویل و تفسیر به رأی بررسی شده است در بخش دوم علوم مورد نیاز برای تفسیر تبیین گردیده است . بخش سوم بررسی روشهای تفسیری اعم از روش تفسیر اثری ، روش تفسیر قرآن به قرآن ، قرآن به سنت ، روش تفسیر کلامی ، فلسفی ، رمزی اشاری و یا به عبارت دیگر روش باطنیه و صوفیه روش تفسیر علمی ، و روش تفسیر اجتهادی است. نگارنده روش اجتهادی را به عنوان شیوه مختار برگزیده که منابع آن عبارت است از قرآن ، سنت و عقل .https://jmb.ut.ac.ir/article_15298_6b1bbe40e0560f0b813a4beda9b8808c.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-مطالعات اسلامی در غرب انگلیسی زبان از آغاز تا شورای دوم واتیکان (1965)15299FAمرتضیاسعدیJournal Article19700101-مطالعات اسلامی در غرب که گاهی توسعاً از ان به « شرق شناسی » تعبیر می شود نزد بسیاری از مسلمین طنینن منفی داشته است . این جریان اساساً ضد اسلامی بوده و خاستگاهی اسلام ستیزانه داشته و به نحوی کاملاً بارز امتداد جنگهای صلیبی بوده است . با این حال این مطالعات در تکوین روشنفکری ضد دینی یا غیر دینی در جهان اسلام بی تأثیر نبوده و به این جهات منفی محدود نمی باشد .
اما به هر حال باید فارغ از حب و بغض و پیشداوری ، سیمایی از تاریخ و تحول چند ساله این جریان ترسیم شود تا شناخت واقعی تری را ممکن سازد و نشان دهد که این جریانی متحد و یکپارچه نبوده و تنها در نگرش تاریخی به صورت یک جریان مطالعاتی نمودار شده است . مرحوم دکتر مرتضی اسعدی نگارنده این رساله پس از بحث در باب انگیزه های بروز جنگهای صلیبی و پس از آن آغاز مطالعات اسلامی در غرب به شیوه های فرهنگی لزوم توجه مسلمانان به این امر را گوشزد نموده به بررسی مباحث زیر پرداخته است .
1- جنگهای صلیبی
2- آغاز مطالعات اسلامی در غرب
3- نخستین گامها در اموزش زبان
4- آثار نخستین مرحله در مطالعات اسلامی و ترجمه
5- نخستین ترجمه قرآن به زبان لاتین
6- اختراع چاپ حروفی و اغاز چاپ آثار اسلامی در غرب
7- نهضت اصلاح دین و رنسانس و آثار آن بر مطالعات اسلامی در غرب
8- تکوین مطالعات اسلامی در انگلیس و رواج تدریجی زبان انگلیسی به جای زبان لاتین
9- عصر روشنگری و انقلاب صنعتی
10- استعمار و بسط سلطه انگلیس در جهان اسلام
11- قرن بیستم و آغاز مطالعات اسلامی به معنی الاخص.https://jmb.ut.ac.ir/article_15299_442b7f93015bb8e29611cd3828ed637d.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-فرهنگ لغات و اصطلاحات فقهی – تطبیقی و مقارن بین مذاهب اسلامی15300FAسید محمدحسینیJournal Article19700101-در این فرهنگ 500 واژه از واژگان فقهی مورد بررسی قرار گرفته است روش کار بیان معانی لغوی و اصطلاحی و استناد به آیات قرآنی ، احادیث و ضرب المثل ها می باشد . تبیین ترکیبات و تقسیمات یک واژه و در مواردی بیان احکام فقهی مربوط به آن و اختلاف نظر مذاهب اسلامی درباره آن و نیز ذکر معادل انگلیسی هر لغت از ویژگیهای این فرهنگ می باشد.https://jmb.ut.ac.ir/article_15300_0dde7ee094f9fc9b10561b9b9da0bca0.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-سلسله کبرویه15301FAحمیدبرناJournal Article19700101-این رساله ارائه دیدگاهی جامع از تاریخ جامع از تاریخ و تحولات فکری و طریقتی سلسله کبرویه و مقایسه آن با سایر سلسله های صوفیه است که در یک مقدمه و سه بخش تنظیم یافته است . مقدمه شامل تحقیقی در باب نجم الدین و طریقت کبرویه ، و نفوذ آن در داخل و خارج ایران و تأثیر ان بر فرهنگ اسلامی است. بخش اول رساله به تحلیل جامعه ، حکومتها ، و سلسله های صفویه ، علماء مشایخ سرشناس و مسائل فرهنگی پیش از ظهور نجم الدین می پردازد و نقش پیشوایان کبرویه بویژه نجم الدین کبری در جلوگیری از شدت عمل مغول را بیان می دارد.
بخش دوم رساله شرح احوال و زندگی شیخ نجم الدین است و بخش سوم به توضیح سهم گذشتگان و بانیان مبانی فرهنگی ، اجتماعی این عصر اختصاص یافته است. شجره نامه شیخ کبری و سلسله کبرویه تا به امروز در این بخش ترسیم شده است.
رساله شامل سه ضمیمه است. سه رساله کوتاه و مفید از نجم الدین کبری ، تعلیقاتی در معرفی سه رساله و فهرست اعلامhttps://jmb.ut.ac.ir/article_15301_633c9a18530a10b8c1ad2f2e8305a138.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-التنبیه علی ما بخشی الخطاء فیه15302FAعلی اصغرباستانیJournal Article19700101-این رساله در یک مقدمه و سه فصل تنظیم یافته است .
فصل اول در سرگذشت حدیث از زمان رحلت پیامبر گرامی اسلام تا کنون و انحرافاتی که در این دوران پیش آمده است. فصل دوم در تاریخچه و سیر اجمالی « علم رجال الحدیث » و اقسام آن یعنی خبرشناسی ( درایة الحدیث) راوی شناسی ( علم رجال الحدیث) و فهرست نگاری ( کتابشناسی)
فصل سوم در تصحیح و ضبط بعضی از اسماء الرجال که ابتدا رموز المصادر آورده شده است . این فصل به ترتیب حروف الفبایی است.https://jmb.ut.ac.ir/article_15302_a138a55a0dba24f2982f8b517e3e783f.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-انسداد باب علم و علمی15303FAرضاسیفیJournal Article19700101-نگارنده در این رساله به طرح این سوال می پردازد که آیا در رابطه با مسائلی که آیه قرآن یا حدیث معصوم درباره آن وجود ندارد می توانیم به احکام عرفی و بناء عقلا عمل کنیم یا خیر ؟ با توجه به فراگیر بودن دین مقدس اسلام ، پاسخ برگزیده آن است که احکامی که مورد قبول عقلا و عرف بوده و از طرف شرع مردود نباشد پذیرفته شدنی است.
در بخش نخست رساله ، ادله امکان تعبّد به ظن ، امکان و استصحاب و انسداد باب علم و علمی بر حجیت مطلق ظن طرح و نقادی شده است و در تقسیم احادیث به اقوال بزرگان فقه همچون سید مرتضی استناء شده است .
مؤلف نظر فقها معاصر را با نظرات شیخ مفید هماهنگ دانسته که عرف با تحول جامعه متحول گشته و انواع عرف عقلاء از نظر حجیت و مقدمات بحث را تحلیل و بررسی می کند و نتیجه می گیرد که طرفداران انسداد نه اندکند و نه بی نام .
بخش دوم رساله بحث از تفکر انفتاحی و دلایل آن است و ثمره نزاع در پایان بحث آورده شده است.https://jmb.ut.ac.ir/article_15303_1ee2c39e6a08ca70009e6d03bd29e223.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-بررسی تطبیقی حیل شرعیه در عقود15304FAعلی اکبر ایزدیفردJournal Article19700101-این رساله در ارتباط با شیوه رفع موانع قانونی است که در اصطلاح « حیله شرعیه » نامیده می شود. بخشی از رساله به تبیین حیله مشروع و نامشروع و بررسی اهم مصادیق حیله های رایج در عقود می پردازد و بخشی دیگر به بیان آراء فقها شیعه و سنی با این توضیح که توسل به حیله در صورتی مشروع است که ارتکاب آن فی نفسه حرام نباشد و به وجه شرعی و برای رسیدن به اهداف مشروع باشد.
مباحثی در ارتباط با بیع ، قرض و دین ، شفعه ، نکاح ، رهن ، شرکت ، ودیعه ، وکالت ، اجاره ، ضمان ، کفالت ، و حواله در رساله ذکر شده است.https://jmb.ut.ac.ir/article_15304_231d3f1469f9bc7f72c11f3f94579018.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-ماهیت و انیت زمان از دیدگاه فلاسفه اسلامی با عنایت به سوابق تاریخی و ریشه های آن در حکمت قدیم و نظریات یکی از برجستگان غرب « هنری برگسون »15305FAطوبیکرمانیJournal Article19700101-این رساله در پنج گفتار در خصوص وجود و ماهیت زمان از دیدگاه حکماء اسلامی و هنری برگسون تنظیم شده است .
حقیقت زمان به عنوان بعدی از ابعاد موجود که از ترتیب بالقوه اجزاء آن حکایت می کند ، مورد نظر این رساله است از اینرو زمان ، معقول ثابته و منتزع از نحوه وجود دانسته شده است و نه ماهیتی عرضی از مقوله کم متصل غیرقارّ.
این تعریف ، تفاوت میان زمان نفسانی ( متا فیزیکی ) و فضایی ( فیزیکی ) را بیان می دارد. زمانی که بالفعل در خارج موجود باشد مورد انکار همگان است و این مشابه سخنی است که برگسون در برآورد نظریه انیشتن گوید که ما دو نوع توالی و معیت داریم توالی و معیت دو «آن» که در علم مطرح است و توالی و معیت دو گذر و سیلان که در فلسفه مطرح است. نکته دیگر تعریف متافیزیکی زمان است که به تعبیر ملاصدرا تداوم در خلق و افاضه هستی به جواهر مادی است و زمان همان دوام آفرینش است.
به بیان دیگر افاضه هستی به عالم ناسوت ، زمان ، و در وعائی برتر دهر و سرمد است. این برداشت با سخن الهی سازگار است که فرمود : « کل عنده بمقدار».https://jmb.ut.ac.ir/article_15305_9fc54869bf428335dcffbce04810c0af.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-مقدمه و تصحیح و تعلیقات حاشیه الروضة البهیمه فی شرح اللمعه الدمشقیه معروف : حاشیه ملا احمد تونی15306FAمحمد اسدیمهماندوستیJournal Article19700101-مصنف کتاب، شهید اول ، شارح شهید ثانی و محشّی فقیه نامدار عالم تشیّع مرحوم ملا احمد تونی است که با استفاده از 59 اثر به تحشیه کتاب پرداخته است .
بر شرح لمعه شهید ثانی 14 حاشیه نگاشته شده است که در این رساله معرفی شده اند. نگارنده درتوصیف این حاشیه می نویسد : دراین حاشیه کم نظیر ، مضافاً بر اینکه با عبارات موجز و رسا به توضیح معضلات و مسائل پیچیده شرح لمعه پرداخته و ابهامات آن را به نحو احسن بر طرف نموده تمام کتابهای معتبر فقهی و روایتی اهل تشیع و تسنن را که از زمان غیبت کبری تا عصر خویش نوشته شده بررسی کرده ، اقوال و روایات مختلف را در رابطه با مسائل مورد بحث ذکر و نظریات خود را با دلیل مبرهن و قابل قبول ابراز نموده و گاهی بعضی از آراء شهید ثانی را که به نظر خود صواب نمی بیند رد کرده و رأی خود را با دلیل متقن و استوار بیان می کند . این حاشیه شامل کتاب طهارت تا بخشی از کتاب دین است.https://jmb.ut.ac.ir/article_15306_a9751cbab292d2b3887b1fa5cc356ab9.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-بررسی جرم شناسی و مصادیق آن در حقوق اسلام و ایران15307FAعباسزراعتJournal Article19700101-این رساله در دو بخش احکام و مسائل کلی جرم شناسی و مصادیق جرایم سیاسی در حقوق ایران و مقایسه آن با حقوق اسلامی تنظیم شده است . تعریف ماهیت ، ضوابط ، و شرائط جرم شناسی و تاریخچه آن ، مشروعیت نظام سیاسی ، راههای جلوگیری از وقوع جرم سیاسی و تفاوت آن از نظر شیوه دادرسی و مجازات از عناوین بخش اول رساله است . مصادیق جرایم سیاسی در دو فصل بررسی شده است :
1- جرائم علیه امنیت خارجی مانند خیانت و جاسوسی
2- جرایم علیه امنیت داخلی همچون سوء قصد به جان مقامات سیاسی مملکت یا توهین به ایشان ، تشکیل جمعیت علیه حکومت ، جرایم احزاب، جرایم مطبوعاتی ، اخلال در اقتصاد کشور ، تمرد از اجرای قوانین ، ادعای نبوت و امامت ، قیام مسحانه و بغی
چکیده و نتایج بحث در انتهاء رساله آورده شده استhttps://jmb.ut.ac.ir/article_15307_d594386ccc57901a14ccfbc294757163.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-البلاغی مفّسراً15308FAعلیالاوسیJournal Article19700101-این رساله به زبان عربی و در یک مقدمه ، سه باب و یک خاتمه تنظیم یافته است.
باب اول به شرح دوران زندگی بلاغی و حوادث آنروز عراق و دیگر مناطق اسلامی و معرفی آثار تفسیری و شعری این نویسنده می پردازد.
باب دوم در روش تفسیری بلاغی و بیان قواعدی است که به آن اعتماد جسته است و در آن به بحث از موضوعاتی چون جمع قرآن ، اعجاز ، مناسبت ، قرائات و اسباب نزول ، نسخ و آیات الاحکام است.
باب سوم نشانگر تلاشهای اجتماعی بلاغی و دعوت او به آزاد اندیشی و مقابله اش با انواع افکار ضالة و منحرفه عصر خویش است و ضمن معرفی شخصیت اعتقادی وی مواجهه وی با اهل کتاب و استدلالهایش بر تحریف تورات و انجیل حقیقی را باز می گوید .
مؤلف پس از ذکر نتایج بحث ، خطر از بین رفتن کتابهای بلاغی را گوشزد نموده توجه مسئولین را به انتشار دست نویسهای این مفسر معاصر قرآنی جلب می نماید.https://jmb.ut.ac.ir/article_15308_a271c6546f1c343eb6cb28a8e857a07a.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-آراء فلسفی علامه طباطبایی15309FAقاسمعلیکوچنانیJournal Article19700101-در مقدمه این رساله زندگی و شخصیت علمی ، فلسفی ، عرفانی و اخلاقی علامه طباطبائی و نقش موثر ایشان در معرفی اسلام و تشیع و ویژگیهای مشرب فلسفی استاد بررسی و تألیفات و آثار قلمی ایشان معرفی شده است برخی از موضوعات این رساله عبارت است از :
عوارض ذاتیه ، صفات فعلیه واجب ، مفاهیم اعتباری ، اجزاء قضیه ، تشکیک ، واحد ، کثیر ، ملاک حمل ، بطلان دور و تسلسل ، نفی فاعل بالجبر و العنایه ، عینیت علت غائی و فاعلی ، اضافه ، حرکت ، تجرد مطلق صور علمیه ، ارجاع علم حصولی به حضوری ، برهان صدیقین ، علم باری ، اقسام قضایا ، علل استجابت دعا یا وقوع بلایا ، علت خلود ، کافرین در عذاب ، تقابل سلب و ایجاب ، قاعده امکان اشرف معنای نفس الامر ، فطری بودن دین و ...
نگارنده در این رساله از حاشیه مرحوم طباطبائی بر اسفار ملاصدرا بهره برده و آنرا با سایر حواشی نگاشته شده مقایسه کرده است .https://jmb.ut.ac.ir/article_15309_06f739497e8115d45fe53c021ac5f369.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-مسند نویسی در تاریخ حدیث15310FAسید کاظمطباطبائیJournal Article19700101-موضوع این رساله « مسند » یعنی مجموعه های حدیثی نگاشته شده است که درآن از فواید مسند نویسی و جایگاه آن در تاریخ تدوین حدیث ، علت آشنایی با شمار کمی از مسندها و علت رواج کمتر این شیوه از مسند نویسی در نزد شیعیان بحث شده است.
نویسنده مراحل نجام کار خویش را به شرح زیر اعلام می دارد.
1- تهیه فهرست کاملی از مسندها
2- مراجعه به آنها و دسته بندی احادیث آنها با یکدیگر و ذکر نتایج حاصله
3- دسته بندی مطالب به ترتیب معانی لغوی و اصطلاحی مسند و واژه های مربوط به آن ، تعیین جایگاه مسند نویسی در تاریخ تدوین حدیث اهل سنت و مراحل آن ، مسندهایی که به مولفانشان منسوبند، مسندهایی که با نام راویان خود شناخته می شوند، سهم شیعه در عرصه مسند نویسی وآشنایی با چند مسند و معرفی « المسند الجامع » که اثری نو در مسند نویسی و به عقیده نگارنده بهترین و کاملترین اثر در این زمینه است.https://jmb.ut.ac.ir/article_15310_26729f882bb8a537a0a275b8a7f72eb1.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-مقایسه آراء شیخ الرئیس و صدر المتالهین در نه مقال15311FAزهرامصطفویJournal Article19700101-این رساله حاوی نه مقاله درباره حرکت ، مثل افلاطونی ، اتحاد عاقل و معقول ، شوق هیولا به صورت ، تبدل صور به صورت واحد ، علم بری ، تجرد قوه خیال ، نفس و قوای آن و حدوث و بقاء نفس از دیدگاه بوعلی سینا و ملاصدرا است.
در هر مقاله مراحل زیر طی شده است.
1- مقدمه ای کوتاه درباره اهمیت و تاریخچه بحث و نظرات دو حکیم
2- تبیین موضوع بحث از دیدگاه دو حکیم
3- بررسی مدعاها و نظرات هر طرف درباره سخن طرف دیگر
4- بررسی بحثهای مشابه که موجب خلط و اشتباه شده است.
5- توضیح مقدمات مفید و لازم برای شناختن موضوع
6- نقل ادله طرفین
7- نقل اشکالات هر طرف نسبت به دیگری
8- پاسخ به اشکالات
در مقدمه این رساله زندگی نامه هر دو حکیم ، اساتید ، شاگردان و آثار ایشان آمده است.https://jmb.ut.ac.ir/article_15311_1b909aaf7a78125eb6f6243d0b006b94.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-بررسی مقارنی ( تطبیقی ) احکام فقهی و اقسام آن15312FAسید فضل الله حسینیبرماییJournal Article19700101-0این رساله فشرده ای است از مسائل مربوط به احکام به صورت تطبیقی در فقه شیعه و اهل سنت و موازنه و سنجش میان آنها که در شش فصل تنظیم یافته است .
فصول رساله عبارتند از : حکم و اقسام پنجگانه آن ، حکم شرعی ثانوی و احکام ترخیصی حکم وضعی و اقسام ان ، حاکم و حاکمیت ، محکوم فیه یا متعلق حکم ، محکوم علیه یا مکلف نگارنده در تبیین مسائل فوق از مقدماتی به شرح زیر بهره جسته است؛
1- انسان نیازمند حقوق پویا بوده و اسلام به این نیاز توجه کرده است.
2- حکم شرعی شامل همه وقایع زندگی است.
3- قانونگزار احکام شرعیه را بر اساس قضیه خارجیه یا حقیقیه وضع می کند.
4- از طرف اسلام انواع مصلحتها در قانونگزاری رعایت شده است و از آنجمله است محافظت از دین ، جان ، خرد ، ناموس و مال .https://jmb.ut.ac.ir/article_15312_b21fafc3d5ed047e82a9c57ae2a208cf.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-بررسی محکم و متشابه در قرآن15313FAعباس نقیئیJournal Article19700101-این رساله در بیان ضرورت و اهمیت تفسیر قرآن به ویژه تفسیر آیات متشابه در 5 فصل نگارش یافته است که عبارتند از :
1- تاریخچه ای مختصر پیرامون زمینه های تدوین کتب تفسیری مربوط به آیات متشابه و مساعی مفسران در ادوار مختلف
2- نقد و بررسی آراء گوناگون در مورد اصطلاح محکم و متشابه
3- بحث از حکمت ورود متشابهات و روشهای تفسیر آن با بررسی آراء متکلمان ، فلاسفه ، عرفا و دانشمندان علوم قرآنی
4- بررسی دیدگاه قرآن در باب محکم ومتشابه
5- تبیین ریشه های توجه و روی آوردن به آیات متشابه و ارائه نمونه هایی از این آیات همچون استواء ، کرسی ، جهت ، معیت ، رویت ء نفس ، وجه ، عین ، ید ، قبضه ، یمین .https://jmb.ut.ac.ir/article_15313_93057d6b962a0863fc3a395b770f76a6.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-حقوق مدنی و جزایی در عرف عشایر خوزستان15314FAعیسی مقدمیرادJournal Article19700101-این رساله بر اساس باور دیرین حقوقدانان مطرح گردیده ، که تصمیمات بین آحاد مردم محترم است مگر آنکه خلاف قانون باشد و نیز عوامل رفتاری اجتماعی یا درونی است ( طرز تلقی فرد از امور ) و یا بیرونی است ( هنجارها که شامل عرف یعنی ضوابط یا قوانین نانوشته و قوانین مدون می باشد ): که البته در جوامع روستایی و عشایری وجه عرفی هنجارها قویتر بوده و از اینرو آگاهی نسبت به آنان ، به برنامه ریزان و مسئولین اجرایی این امکان را می دهد که برنامه های خود را با اشراف به ابعاد مختلف با سهولت به مرحله اجرا درآورند .
این تحقیق عمدتاً کتابخانه ای نبوده و بیشتر جنبه کاربردی دارد.
مباحث این رساله تحت عناوین زیر آورده شده است :
1- بررسی اجمالی جغرافیایی تاریخی خوزستان در گذشته و حال
2- معرفی اجمالی عشایر بختیاری و عرب خوزستان و ساختار اجتماعی آنان
3- تعریف عرف و اهمیت آن از نظر فقهاء شیعه و اهل سنت
4- ازدواج واهمیت آن دراسلام و نحوه ازدواج در عشایر بختیاری و عرب
5- معاملات ، تعاونیهای سنتی ، وصیت ، ارث و مسایل مربوط به زمینهای زراعی و مراتع
6- آداب و رسوم بازدارنده از نزاعهای و اختلافات عشایری و حدود و قصاص ودیات در بین عشایر
7- نتیجه گیری ، طرح مشکلات و پیشنهادات ، طرح عرفهای ناصحیح و بررسی آنها ازhttps://jmb.ut.ac.ir/article_15314_b5c8e20cc2687913324e4dfef3c50027.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-تصحیح التنقیحات فی شرح التلویحات ( ماتن : شهاب الدین سهروردی ، شارح ابن کمونه )15315FAسید حسین سیدموسویJournal Article19700101-امقدمه رساله دربرگیرنده شرحی است از زندگی ابن کمونه و هم عصرانش ، تعدد واجب الوجود با شبهه ابن کمونه ، آراء ویژه و آثار ابن کمونه ، تلویحات و اهمیت آن در میان سایر آثار و معرفی نسخ مورد استفاده در تصحیح .
فن اول کتاب تلویحات در منطق است و فن دوم در طبیعیات و فن سوم در الهیات مقدمه رساله همچون خود کتاب به زبان عربی نگاشته شده است.https://jmb.ut.ac.ir/article_15315_ac7317fe4aca4d90247a2850be1b7070.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-بررسی فقهی و حقوقی آثار بیع15316FAجمشید جعفرپورJournal Article19700101-این رساله بر مبنای ماده 362 قانون مدنی که آثار بیع را بیان می نماید ، در یک مقدمه و سه فصل شامل انتقال مالکیت ، ضمان درک ( تلف ) و انتقال ضمان ( تسلیم ) تنظیم شده است :
نویسنده بر ان است که با توجه به همگانی بودن بر خورد مردم با خرید و فروش و تحولات اوضاع داخلی و بین المللی باید بر مبنای قواعد کلی و ثابت دین ، طرحی نو در انداخت که قابلیت همسانی با شرایط متغیر را داشته باشد و پاسخگوی نیازهای جامعه و حکومت اسلامی باشد و تنها به مواردی عقلانی مورد موافقت شرع قرار گیرد . بر این اساس ضمن مقایسه تطبیقی بین نظریات فقهی و حقوقی ، نظرات ارائه شده در کنوانسیون بیع بین المللی را به عنوان یک سند عرفی و عقلانی مطرح کرده است.
در این رساله مجموعه « سلسله البنابیع الفقهیّه » معرفی شده است که مجموعه ای از کتب فقهاء و علماء معتبر شیعه است.https://jmb.ut.ac.ir/article_15316_422c55d0a1dacb1456e5cf2b9bf0ae86.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496862019971222-نقد و بررسی روشهای تشخیص حدیث موضوع15317FAامیرجودویJournal Article19700101-این رساله با طرح ساختارنما دین تنظیم شده مباحث حدیث ، کذب و وضع ، حدیث موضوع ، مبانی و اصول مورد نظر ، صورت اجمالی شیوه برگزیده در بررسی دیدگاههای مؤلفان ، در پیش گفتار آمده آراء و روشهای مولفین با بررسی و ارزشیابی معیارها در نگاه کلی و تعیین جایگاه و بررسی جداگانه با توجه به شکل کلی یا از لحاظ محتوای خاص مطرح و دو معیار قلب و عقل در تشخیص ذکر شده است.
طریق متعارف درک حدیث یا سماع است و یا غیر آن ، این مبحث در فصل دریافت حدیث آمده تعریف اصطلاحی سند و حالات سه گانه آن و نتیجه کلی بحث ذکر شده است .
مرحله دوم رساله بررسی دانشهای قطعی و یقینی ، تناقص یا تعارض صریح ، و اشکال موجود در مقام عرضه حدیث بر دیگر معارف اسلام است. بررسی و ارزشیابی معیارها با توجه به محتوای خاص حدیث با بررسی نمونه ها و شواهد و قابلیت تطبیق احکام کلی و جزیی ، و نیز نقد و بررسی کتاب ( المنار المنیف ) ابن قیم جوزی از دیگر مباحث این رساله است.https://jmb.ut.ac.ir/article_15317_04ad7f8d808057c54ed74cd13f2885eb.pdf