دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496872020021222-پدیده های ایرانی در زبان و ادبیات عرب13366FAآذرتاشآذرنوشJournal Article19700101The relationship between the two languages Farsi and Arabic should be studied in three levels: the influence of Arabic on Farsi, Farsi on Arabic, and comparative literature. This article, Which is a study of the first level, shows that in Sasanid period (pagan Arab), Arab language borrowed about 105 recognized Farsi vocabularies with their meaning. During the first four Islamic centuries, the number of borrowed Farsi vocahularies in Arabic language excedingly grew up to 2000 to 2500 words. In addition to these vocabularies, Iranian culture penetrated into Arah world to a great extend and thus led to a great culture which should he called "Islamic Culture" not "Arabic culture".رابطة زبان فارسی و عربی را در سه سطح باید بررسی کرد: تأثیر عربی در فارسی، فارسی در عربی، ادبیات تطبیقی. در این مقاله که به مرحلة نخست می پردازد، نشان داده شده که از دوران ساسانی (= جاهلی عرب)، زبان عربی تعدادی واژة فارسی (105 واژه شناسائی شده) با مفاهیم آنها وام گرفته است. طی چهار قرن نخستین اسلامی، وام واژه های فارسی در عربی سخت کثرت یافت، چندان که تعداد آنها را می توان بین 2000 تا 2500 کلمه برآورد کرد. علاوه بر واژگان، فرهنگ ایرانی نیز با شدت و کثرتی چشم گیر به جهان عرب راه یافت و فرهنگ تازة عظیمی پدید آورد که پس از این، باید «فرهنگ اسلامی» خواند نه «عربی»https://jmb.ut.ac.ir/article_13366_c02db710250bab8a993bceb265ddd250.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496872020021222-زوائد نویسی در حدیث اهل سنت13367FAمجیدمعارفJournal Article19700101Some recent thinkers among the sunnites have compiled and written
books under the title of "Zava'ed". "Zava'ed nevIs]", which will be fully defined later, was first formed by the hooks "Mustakrajal", "Mustadrakal", and others. They were written as appendices or supplements for the two Sahih. In later periods it hecame a current and independent technique and subsequently led to the revival of the Sunnites' many narratives and the development of a narrative circle in that school. Today, the science of "Zav-a'ed" is one of the current branches in the narrative sciences. The books of "Zava-'ed" are also considered to be of great significance in the narrative sources.عده ای از متاخران اهل سنت به تألیف کتبی با عنوان «زوائد» دست زده اند. زوائد نویسی- با تعریفی که خواهد آمد- نخست با تالیف کتابهایی چون : مستخرجات، مستدرکات و دیگر آثاری که به عنوان ذیل و تکلمة صحیحین به رشتة تحریر در آمده بود، شکل گرفت، اما در دوره های بعد به صورت فن رایج و مستقلی درآمد و در نتیجه به احیای بسیاری از آثار حدیثی اهل سنت و گسترش دایرة حدیث در آن مکتب انجامید، به طوری که امروزه یکی از شعب رایج در علوم حدیث «علم الزوائد» است و کتب زوائد از آثار مهم در منابع حدیثی به شمار می رود.https://jmb.ut.ac.ir/article_13367_8e757064e7882c3a6aa93af5bd0f232d.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496872020021222-بررسی نسبت فقه الحدیث با درایه الحدیث13368FAداودسلیمانیJournal Article19700101It has been observed that many scholars in the field of narration have
confused the application of the term "dirayat al- hadtt", which is the comprehension of narration, with the term "fiqh al- Qa<.uf', the science of the laws of narration. The present article has undertaken to explain these two terms with due attention to the application of each in the history of narration. It gives a survey of the applicative transformation of dira-yat al- hadit in three different historical eras from its early appearance untill the present time, compares it with the present meaning offiqh al- h-adit, and defines the logical relationship between these tw.o in each era.با توجه به کاربرد دو اصطلاح «درایه الحدیث» و «فقه الحدیث» در مباحث و علوم مربوط به حوزة حدیث، و مشاهدة خلطهایی که در کاربرد این دو اصطلاح بین دانشمندان این فن واقع شده است، این مقاله درصدد ایضاح این دو اصطلاح با توجه به کاربرد هر یک از آنها در تاریخ حدیث است. این امر با مروری بر تحول کاربرد «درایه الحدیث» در سه مقطع تاریخی از عصر ورود حدیث تاکنون، و مقایسة آن با معنای امروزین «فقه الحدیث» تبیین شده است و در هر مقطع نسبت «درایه الحدیث» با «فقه الحدیث» به لحاظ منطقی مشخص گردیده است.https://jmb.ut.ac.ir/article_13368_19df1f07ddd362d2914a6b6646dbb40f.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496872020021222-جایگاه ادبی نهج البلاغه: تحلیل زبانشناختی گزیده هایی از کلام امام علی (ع)13369FAبیوکبهنامJournal Article19700101An analysis of a selection of Imam Alt's language, based on two significant linguistic principles oftextlinguistics, i.e. textual Cohesion, and parallelism is presented in this article. Cohesion, is one of the characteristics of a text. It establishes syntactic or word links among the text's elements and makes semantic and conceptual connections possible. Parallelism, a literal process classified on the three levels of phonetics, word, and syntax, is achieved through verbal repetition (see: Widdowson, 1975, pp. 27 - 46 and Jackobson, 1967, pp. 296 - 322). This article attempts to illuminate the truth of the phrase Nahj al- Bollig a,
which means "a beautiful method of speaking" by presenting some examples.هدف اصلی این مقاله تحلیل گزیده هایی از کلام امام علی (ع) بر مبنای دو اصل مهم زبانشناسی متن مدار یعنی انسجام متنی و توازن می باشد. انسجام یکی از مشخصه های متن است که روابط دستوری و یا واژگانی بین عناصر متن ایجاد می کنند و پیوستگی معانی و مفاهیم متن را ممکن می سازند. توازن یک فرآیند ادبی است که از طریق تکرار کلامی حاصل می آید و در سه سطح آوایی، واژگانی و نحوی طبقه بندی می شود (نکویدوسون، 1975، صص 27-46؛ یاکوبسن، 1967، صص 296-322). در این مقاله سعی بر اینست که حقیقت عبارت «نهج البلاغه» که همانا «روش زیبای سخن گفتن» است با ارائه نمونه هایی از سخنان آن حضرت تلألؤ یابدhttps://jmb.ut.ac.ir/article_13369_c947564e70ebe6f80daf59a63e0e7caa.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496872020021222-بررسی آرای مفسّران دربارة آیة نسخ13370FAقاسمحائزJournal Article19700101Commentators have divergent ideas about the implications of the
verse (2:106) which is known as the Abrogation verse. The different meaning considered for the three terms nas_ (abrogation), a-ya (verse) and 'insa' (cause to be forgotten) have been regarded as the source of different opinions in this field. Most of the meanings referred to by the commentators seem incorrect because they ignore the context of the verse or/and the coherence of its different parts. Perhaps by taking the meaning of nas_ as abrogation or abolishment, aya as decree or command, and nunsi as a reason to be removed from the Qu'ra-n, the
minds, and the narrations, and by applying the technique of istikdam (a figure of speech) we can have a clearer idea of its true meaning. Thus the epitomic meaning of the verse will be "Whatever decree We abrogate or cause to be removed from the Qur'an or from the minds, We bring one better than it or like it to provide waht is best for the people." This article is presented in three parts: the cause of the revelation of this verse, a critical study of the commentator's differences of opinion, and the final wrapping up.مدلول آیة 106 سورة بقره «ما ننسخ من ایه او ننسها نات بخیر منها او مثلها الم تعلم ان الله علی کل شی قدیر» که به آیة نسخ مشهور است میان مفسّران محل خلاف است. سبب بروز این اختلاف و ظهور آرای گوناگون در این زمینه در واقع معانی محتملی است که برای سه تعبیر «نسخ»، «آیة» و «انساء» در آیه مورد بحث بر شمرده اند. بیشتر معانی مورد نظر مفسّران به دلیل عدم توجه به سیاق آیه و هماهنگی میان بخش های مختلف آن، نادرست به نظر می رسند. شاید حمل نسخ بر ازاله و لغو اعتبار، حمل آیه بر حکم و تأویل فعل «ننس» به محو از قرآن و اذهان و قول به اعمال صنعت استخدام میان لفظ «آیه» و ضمیر آن مقرون به صحت باشد. در اینصورت معنای اجمالی آیه چنین است «هر حکمی را که لغو کنیم یا هر آیه ای را که از قرآن و اذهان محو نماییم بهتر از آن یا مانند آن را از حیث تأمین مصالح مردم می آوریم». مطالب مورد نظر، در سه بخش سبب نزول آیه، «محورهای اختلاف مفسّران و نقد آرای آنان» و «جمع بندی» عرضه خواهد شد.https://jmb.ut.ac.ir/article_13370_73f97e28453e332187a26c05008f7210.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496872020021222-جستاری در خطابهای عتاب آمیز خداوند به پیامبر (ص)13371FAمهین شریفیاصفهانیJournal Article19700101This article is an investigation of God's chiding addresses to the
prophet of Islam. These statements, which consist of eighty verses from the Quran, have brought about numerous discussions among Quranic researchers. The main effort of all exegetes when analyzing and accounting for such reproachful verses has always focused on solving the
problem of the contradiction between these verses and the principle of the prophet's immaculateness while explaining the different opinions of interpreters in interpreting some of the more important of these verses. The author of the present article has tried to explain the wisdom of these kinds of passages.این نوشتار، پژوهشی در خطابهای عتاب آمیز خداوند به پیامبر اکرم (ص) است. این گونه عتابها که قریب 80 آیه در قرآن را شامل می شود، گسترة عظیمی از مباحث گوناگون را در میان قرآن پژوهان به وجود آورده است. اهتمام اصلی مفسران در توجیه و تحلیل این گونه آیات نکوهش بار، حلّ تعارضی است که به گمان ایشان، این آیات با اصل وجوب عصمت پیامبر (ص) دارد. نگارنده در این جستار کوشیده است ضمن بیان آرای مفسران در تفسیر برخی از مهمترین این آیات، حکمت این گونه خطابها را بیان داردhttps://jmb.ut.ac.ir/article_13371_dc476904e1b1ba62e581a97fa3e6fdab.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496872020021222-جایگاه مذهب راوی در توثیقات رجالی شیعه13372FAمریمقبادیJournal Article19700101The solidarity of Shiite’s legal doctrines is due to the incessant
efforts of religious jurists and others in this field. The issue of the narrator's conditions" is one of the most pivotal discussions, determinant in acceptance or rejection of a narration. The present article will study the condition of "faith" or "religion". It shows that in providing or in undertaking this relatively new condition, there is no agreement even among the Twelver shi'ite precedents. That is because there exist numerous narrators among the Shi'ites from sects other than the Twelve one. Though many authorities disagree on their authenticities, in practice, many jurists - most of whom were well¬learned in the science of narration and well aware of this condition ¬
passed judgment and issued their decrees depending on these narrations.استواری مبانی فقهی شیعه وامدار پویشها و کوششهای بی وقفة مجتهدان و تلاشگران این عرصه است. بحث شروط راوی یکی از مباحث عمده و محوری در زمینه مقبول یا غیر مقبول بودن حدیث است. نوشتار حاضر در پی مطالعه و بررسی شرط «ایمان» یا «مذهب» است.
نگارنده در این مقال نشان داده است که در اشتراط این شرط نسبتاً نوپدید و به تعبیر صریح تر در پای بندی به این شرط حتی در میان متقدمان اولیه نیز اتفاق نظر وجود ندارد، دلیل این امر هم وجود شماری راوی با مذهبی غیر از مذهب امامی در میان راویان شیعه است که اگر چه در خصوص توثیق آنها میان رجالیان اختلاف نظر است اما در عمل، بسیاری از فقها- که عمدتاً حدیث شناس و عالم به علوم حدیث بوده اند- با علم به این شرط، با استناد به روایات چنین افرادی حکم و فتوای خود را صادر نموده اند.https://jmb.ut.ac.ir/article_13372_30e2dfd06f7baf1fd3dbbbc47c72d5bd.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496872020021222-ترمینولوژی مبانی و روشهای تفسیر قرآن13373FAمحمد کاظمشاکرJournal Article19700101No book has been interpreted and commented on as much as the
Qur'a-n. According to statistics based on existing commentaries and bibliographical information, more than three thousand commentaries have been written on the noble Qur'an in different styles and methods thusfar. But the main elements of a commentary such as basic principles, doctrines, rules, methods, and interpretive tendencies have not been defined within a coherent system. Generically commentators have directly given their commentaries on Qur>-anic verses without clarifying these issues. Though some books have been written about the basic principles, methods, and interpretive tendencies in the recent years, the definitions given are neither clear nor harmonious. The present article tries to provide the definition of all the existing elements in Qur'a-nic commentary within a detailed and exact technical system.شاید هیچ کتابی به اندازه ی قرآن کریم مورد شرح و تفسیر قرار نگرفته باشد. بر اساس آمارهایی که از تفاسیر موجود و نیز اطلاعات کتاب شناسی به دست آمده، تاکنون بیش از سه هزار تفسیر بر قرآن کریم به سبکها و روشهای مختلف نوشته شده است. با این حال، هنوز عناصر اصلی دخیل در تفسیر نظری مبانی، اصول، قواعد، روشها و گرایشهای تفسیری در یک نظام منسجم تعریف نشده است و نوعاً مفسّران بدون شفاف سازی این گونه مباحث، به طور مستقیم به تفسیر آیات قرآن پرداخته اند. در سالهای اخیر کتابهای چندی دربارة اصول و مبانی و نیز و روشها و گرایشهای تفسیری نوشته شده است، ولی هنوز تعاریف موجود در این زمینه به هماهنگی و وضوح نرسیده است. این مقاله درصدد است عناصر موجود در تفسیر قرآن را در یک نظام دقیق اصطلاحی تعریف کند.https://jmb.ut.ac.ir/article_13373_29e51b5f20c01294b2e869e88e86b6cb.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496872020021222-بررسی حکم فقهی مجسمه سازی13374FAرضاالهامیJournal Article19700101This article first presents a short study of the state of sculpturing in
Quranic verses and in the narratives and then studies the ideas and
arguments of the two groups of Muslim jurists: the Shi'ites and the Sunnis. The Shi'ite jurists' views are limited to five narratives and are individually studied. Since there is no Qucanic evidence on the sculpturing and since the intellect does not indicate any prohibition on "sculpturing for useful ends" either, believers in the prohibition have only consensus and narrative to take hold of, both of which are studied in this article. The bulk of this article is allocated to the study of narratives resorted to by them and considers the weak evidence of some and the inadequate proof others. It is concluded that these narratives only indicate the undesirability of sculpturing where there are no intellectual or lawful ends.در این مقاله ابتدا موضوع مجسمه سازی در آیات و روایات به طور مختصر بررسی شده و سپس به ذکر اقوال فقهاء در دو قسمت پرداخته شده است. در قسمت اول نظر فقهای شیعه که به پنج قول محدود می شود، ذکر شده است که عبارتند از:
1- حرمت مطلق تصویر (اعم از حیوان و غیر حیوان، مجسمه و نقاشی)
2- عدم حرمت مطلق تصویر (اعم از حیوان و غیر حیوان، مجسمه و نقاشی)
3- حرمت خصوص مجسمه اعم از حیوان و غیر حیوان
4- حرمت مجسمه و نقاشی خصوص حیوان
5- حرمت خصوص مجسمة حیوان فقط
در قسمت دوم اقوال مذاهب اربعة اهل سنت ذکر شده است. سپس به ادّلة فقهای شیعه در مورد حرمت ساختن مجسمة حیوان پرداخته شده است. البته با توجه به عدم وجود دلیل قرآنی و عدم دلالت عقل بر حرمت «مجسمه سازی برای اغراض مفید»، قائلین بر حرمت فقط به اجماع و روایات تمسک نموده اند که هر دو دلیل مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است. تمسک به اجماع با توجه به منتفی بودن اجماع محصّل و قائل شدن برخی از بزرگان به جواز و نیز مدرکی بودن اجماع مردود شناخته شده است. قسمت اعظم مقاله به نقد و بررسی دلالت و روایات مورد تمسک قائلین به حرمت، اختصاص یافته است. این روایات به پنج دسته تقسیم شده و به طور جداگانه از حیث سند و دلالت مورد رسیدگی قرار گرفته و با توجه به ضعف سندی برخی از آنها و ناتمام بودن دلالت بقیه، این طور نتیجه گیری شده است که این روایات تنها بر کراهت ساخت مجسمة جاندار (در آنجا که غرض عقلانی و مشروعی بر آن مترتب نبوده باشد) دلالت می کندhttps://jmb.ut.ac.ir/article_13374_55cc73df9af81152fa1904e6090fb113.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496872020021222-بداهت تصورات حسی نزد دانشمندان مسلمان13375FAاحد فرامرزقراملکیJournal Article19700101The word "Obviousness" in common language usage of people is applied to mean "clear" and this usage is relative. But the usage of this word in the science of logic is not relative and has a very definite and constant meaning. "Obviousness" in logic is referred to those perceptions which are not taken from other perceptions. The present article studies the Muslim Scientiet's ideas and reflections on the Obviousness of sensational imaginationsواژة «بداهت» در عرف و در دانش منطق به صورت مشترک لفظی به دو معنای متفاوت به کار می رود؛ در عرف به معنای نسبی روشن و مأنوس استعمال می شود و لی در اصطلاح منطق مفهومی نفسی دارد و به معنای ادراک غیر مسبوق به ادراکات پیشین و غیر مأخوذ از آنها به کار می رود. در بحث از بداهت تصورات حسی، مفهوم دوم به کار می رود. بداهت تصورات حسی توسط فخر رازی به صورت مسألة منطقی تدوین شد و نزد دانشمندان متأخر مورد بحث قرار گرفت. وی با ارائة دو قاعدة کاربردی در تمایز مفاهیم نظری و بدیهی، مسألة بداهت تصورات حسی و وجدانی را مطرح کرد. او را در این نوآوری دلایلی است و عواملی. مسبوقیت تصدیق اولی بر تصورات اولی عمده ترین دلیل اوست و مهمترین انگیزه اش انکار تصورات نظری و بدیهی انگاری همة تصورات حاصل برای انسان است. اگر چه منطق دانان مسلمان با بدیهی انگاری همة تصورات حاصل برای انسان است. اگر چه منطق دانان مسلمان با بدیهی انگاشتن تصورات هم رأی وی نیستند؛ بسیاری از آنان از جمله خواجة طوسی و میر سید شریف جرجانی در بدیهی انگاری تصورات حسی با وی همداستان شده اند. از سوی دیگر کسانی که ملاک بداهت تصورات را بساطت مفهومی می دانند، تصورات حسی را بدیهی نمی پندارند. نظریة بداهت تصورات حسی علاوه بر رخنه های عمده، اساساً بر در آمیختن دو مفهوم عرفی و اصطلاحی بداهت مبتنی است.https://jmb.ut.ac.ir/article_13375_db96e44cf018b47fec8a1fad01bbc9cc.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496872020021222-نقد و بررسی نظریة ملاصدرا دربارة ادراک مفاهیم کلی13376FAسیّد محمّدروضاتیJournal Article19700101The perception of universal and rational forms by the human soul
and its quality has been one of the most significant and controversial issues in philosophy. Islamic philosophers, too, have undertaken to study and explain this question. Molla Sadra's theory is considered one of the most distinguished theories in this field. This article first explains Molla Sadra's theory and its basic principles, and then criticizes it.یکی از مسائل مهم فلسفی، بحث و بررسی دربارة چگونگی ادارک صور کلی و معقولات به وسیلة نفس انسان است. فلاسفة اسلامی نیز به بررسی و تبیین آن پرداخته اند. نظریة ملاصدرا یکی از نظریات مهم و برجسته در این زمینه به شمار می آید. در این نوشتار ابتدا نظریة صدر المتالهین و مبانی مهم آن به بیان درآمده، و آنگاه مورد نقد قرار می گیردhttps://jmb.ut.ac.ir/article_13376_28be828baa50b245ebfe349ff02e9e51.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496872020021222-یک نظریه دربارة اسامی خاص- توصیفات معرفه13377FAمحمد علی عباسیانچالشتریJournal Article19700101Proper names and definite descriptions have been of controversial
and essential issues in the field of philosophy of languuage and philosophers working on them have faced many problems. One of the most important problems is the problem of absurd names - descriptions. The present article first presents some of the most int1uential theoris. Such as those of Meinong, Russell, Frege, Strawson and Donnellan. Then studies the solutions provided for the mentioned problem and finally presents a new theory about proper names - descriptions.یکی از مباحث جدال برانگیز و در عین حال اساسی، در قلمرو فلسفة زبان و منطق فلسفی، از هنگام آغاز قرن بیستم، در مورد اسامی خاص و توصیفات معرفه بوده است. فیلسوفانی که به اسامی خاص و توصیفات معرفه بوده است. فیلسوفانی که به اسامی خاص و توصیفات معرفه پرداخته اند، هم زمان با مشکلات بسیاری نیز روبرو بوده اند. در این میان یکی از جدی ترین مشکلات، مشکل اسامی – توصیفات تهی است. این مقاله نخست به معرفی و ارائة برخی از نظریات برجسته و مؤثر، از جمله نظریات ماینونگ، راسل، فرگه، استراسون و دنلان، پرداخته است. و در نهایت هم، بر پایة متون گرایش قضیه ای de dicto/ de re و تمایز قضیة شخصیه/کلیه، نظریه ای جدید دربارة اسامی خاص- توصیفات ارائه داده است؛ نظریه ای که می توان زمینه های آن را در نظریات فوق ردیابی کرد.https://jmb.ut.ac.ir/article_13377_db5be1a2f0d6af7bb3d95ccb6846846a.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496872020021222-برهان مفید یقین در فلسفة اولی13378FAقاسمعلیکوچنانیJournal Article19700101Some philosophers such as Avicenna and Mulla _adra maintain that
granting certitude the noblest, strongest, and best demonstrative proof is causal proof. But Mohammad Hoseyn-e Tabatabal rejects such a view,
believing that causal proof is fundamantally outside the realm of philosophia prima. The subject of philosophia prima is the most general of things and thus there exists no entity beyond the most general thing that can be considered as its cause. For him, the only proof useful for certitude is posteriori reasoning through which one can get to some other implications by some general concomitants.نزد فلاسفه ای چون ابن سینا و ملاصدرا، شریفترین و محکم ترین برهان ها و برترین آنها در اعطاء یقین، برهان لمّی است، اما محمد حسین طباطبایی نه تنها بر این اعتقاد نیست، بلکه از اساس برهان لمّی را خارج از ساخت فلسفة اولی می داند، چه موضوع فلسفة اولی عام ترین اشیاء است و عام ترین اشیاء نیست تا علتی برای آن باشد. به هر روی ایشان تنها برهان مفید یقین در فلسفه اولی را برهان انیِی می داند که در آن از برخی لوازم عام به لازم عام دیگر پی برده می شودhttps://jmb.ut.ac.ir/article_13378_e88d7def00b4465b3a182df7c3ff5c1d.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496872020021222-نظریة دینی اوانس پریچارد13379FAقربانعلمیJournal Article19700101The complexities of religious phenomena and their reflections in
various aspects of life have attracted the attention of scholars in other fields. Historians, philosophers, sociologists, and anthropoligists have each analyzed religion by their own specific methods. Reflections on religious beliefs have a long history, but the anthropological study of them began in the 19th century. Different theories have been set forth about the appearance of religion, its primitive forms and the historical processes of the formation ofreligion thoughts. Evans Prechard, who did significant researches in this field, considered the study of primitive religions essential for understanding the nature of religion and for determining the main characteristics of religious phenomena. In addition to explaining the theories on the primitive religions, he fairly criticizes them and gives suggestions for coming up with a complete theory of religion.پیچیدگی پدیده های دینی و بازتاب آن در جنبه های گوناگون زندگی، دانشمندان دیگر علوم را به خود مجذوب ساخته است. مورخان، فلاسفه، جامعه شناسان و مردم شناسان، هر یک با روشهای خاص خود به تحلیل آن پرداخته اند. تأمل در باورهای دینی، تاریخی طولانی دارد اما بررسی مردم شناسانه آن از قرن نوزدهم میلادی آغاز شد و در مورد پیدایش دین، اشکال اولیه آن و مراحل تاریخی شکل گیری اندیشه های دینی، نظریه های گوناگونی مطرح گردید. از جمله کسانی که به پژوهشهای مهمی در این خصوص پرداخت اوانس پریچارد بود. وی مطالعة ادیان ابتدایای را جهت شناخت ماهیت دین و تعیین ویژگی های اصلی پدیده های دینی ضروری می دانست. او ضمن نقل و تبیین نظریه های ارائه شده دربارة دین ابتدایی، به نقد منصفانه آنها می پردازد و پیشنهادهایی برای رسیدن به نظریه کاملی از دین ارائه می دهد.https://jmb.ut.ac.ir/article_13379_0b7184c0ddd671598bb72f1d8e70784f.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496872020021222-بررسی روایت ابوحیان توحیدی از ماجرای «فیل شناسی کوران» و نسبت آن با کثرت گرایی دینی13380FAابراهیم موسیپورJournal Article19700101Although Aba Hayyan at-Tawhlrn lived in 4th century Basra, which
was the center of conflict among different religions, idealogies, and believers, he was a free and independent thinker devoid of religious prejudice. That absence of prejudice may have originated from the impression of his master's thoughts (Solayman al-MantiqI), his friendship with the Ikwan a_- Safa, and, in part, his inclination towards asceticism and sufism. But some of his works exceed the bounds of lack
of religious prejudice and negligence, and show an adherence to pluralistic religious beliefs. Therefore, any comment on the story of "The Blind Men's Understanding of the Elephant" in al- Moqabasat as a text written by Tawhlrn will not be complete without paying attention to his intention, which can be revealed through studying his historical personality. We can finally come to the conclusion that he was not devoid of inclinations towards religious pluralism.از آثار و نوشته های ابوحیان توحیدی پیداست که وی با وجود زندگی در کانون تصادم و اصطکاک میان عقاید و مذاهب مختلف در بصرة قرن چهارم، شخصیتی آزاداندیش و تا حدود زیادی بدور از تعصب دینی و مذهبی بوده است. این بی تعصبی می تواند علاوه بر جنبه های درونی او، متأثر از نفوذ افکار استادش ابو سلیمان منطقی، مراودة توحیدی با اخوان الصفا و نیز قدری گرایش او به زهد و تصوف بوده باشد؛ با این حال، در برخی آثار ابوحیان چیزی بیش از بی تعصبی و تسامح در دین، و در واقع گونه ای قول به کثرت باوری دینی نیز ملاحظه می شود. از این رو ارائه هر تفسیری از حکایت فیل شناسی کوران در کتاب المقابسات- به مثابه یک متن که به دست توحیدی پدید آمده بدون توجه به نیت او که احتمالاً با مراجعه به شخصیت تاریخی او قابل اکتشاف است بهرة شایانی از حقیقت نتواند داشت. با چنان مراجعه ای، در نهایت به نظر می رسد که توحیدی از گرایشهای کثرت باورانة دینی بر کنار نبوده است.https://jmb.ut.ac.ir/article_13380_11f65b755f836c96d2cf01c21f7d7663.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496872020021222-پژوهشی دربارة طبسین13381FAمهدیجلیلیJournal Article19700101This article is presented in two parts. The first part is a study of the
term "Tabaseyn" in the historical and geographical texts - from the 3rd century up to now. Through reliance on the sources, the author has come to the conclusion that prior to the 6th century A.H., Tabaseyn (the two Tabases) was not applied to Tabas-e _orma-and Tabas-e 'Annan which were later mentioned as Tabas-e Gilaki and Tabas-e
Maslnan. Since the 6th century both Arab geographers and more recent scholars have referred to Tabas-e Gilaki and Tabas-e Masinan as "Tabaseyn".
In the second part of this article, by analizing the historians' views, following the Muslims' route from Kerman to Korasan and by studying the locations and distance between Tabas-e Gilakiand Tabas-e Masinan, the author has come to the conclusion that what is meant by Tabaseyn is Tabas-e Giiaki and Tabas-e korin. And in the early Hegira centuries, KorIn, at least as a city, was like Tabas-e Gilakl. the evidence and indications that reveal the historical background of Korin confirm the author's view.This article is presented in two parts. The first part is a study of the
term "Tabaseyn" in the historical and geographical texts - from the 3rd century up to now. Through reliance on the sources, the author has come to the conclusion that prior to the 6th century A.H., Tabaseyn (the two Tabases) was not applied to Tabas-e _orma-and Tabas-e 'Annan which were later mentioned as Tabas-e Gilaki and Tabas-e
Maslnan. Since the 6th century both Arab geographers and more recent scholars have referred to Tabas-e Gilaki and Tabas-e Masinan as "Tabaseyn".
In the second part of this article, by analizing the historians' views, following the Muslims' route from Kerman to Korasan and by studying the locations and distance between Tabas-e Gilakiand Tabas-e Masinan, the author has come to the conclusion that what is meant by Tabaseyn is Tabas-e Giiaki and Tabas-e korin. And in the early Hegira centuries, KorIn, at least as a city, was like Tabas-e Gilakl. the evidence and indications that reveal the historical background of Korin confirm the author's view.
در بخش نخست، واژة طبسین را در متون تاریخی و جغرافیایی- از سدة 3 ق تا دورة معاصر- مورد بررسی قرار دادهع و با استناد به منابع به این نتیجه رسیده ایم که پیش از سدة 6 ق. طبسین بر طبس خرما و طبس عنّاب که بعداً از آن به طبس گیلکی و طبس مسینان یاد شده، اطلاق نگردیده است از سدة 6 ق. به بعد جغرافی نویسان عرب و نیز نویسندگان سده های اخیر، طبس گیلکی و طبس مسینان را طبسین نامیده اند.
در بخش دوم مقاله، ضمن بررسی و تحلیل گفتة تاریخ نویسان و پی گیری مسیر حرکت مسلمانان از کرمان به خراسان و بررسی موقعیت و مسافت میان طبس گیلکی و طبس مسینان به این نتیجه رسیده ایم که منظور از طبسین طبس گیلکی و کرین می باشد و کرین نیز خود در نخستین سده های ق حداقل شهری در حد طبس گیلکی بوده است. دلایل و قراینی که پیشینة تاریخی کرین را نشان می دهد، مویّد نظر مولف است.https://jmb.ut.ac.ir/article_13381_81009228da13c342f4f2cce898281c05.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496872020021222-صفر و سفر
نگاهی دیگر به تاریخ وفات پیامبر (ص)13382FAعبدالوهابشاهرودیJournal Article19700101در این پژوهش، ابتدا آرای مورخان در باب روز و ماه وفات رسول اکرم، بر اساس تقدم و تأخر ارائه می شود و سپس با یاد کرد دیدگاه اهل تسنن و تشیع در این زمینه و بررسی «وقایع هفت گانة» مؤثر در تعیین وفات و دقت در اقوال- با توجه به «مسلمات خاصه و عامه» و رسم جدول زمان شمار- سخن به این نکته منتهی می شود که قول وفات در «ربیع الاول» قطعی است و در میان دیدگاههای سه گانه در این ماه (اول، دوم و دوازدهم ربیع الاول) تاریخ وفات در «دوم ربیع الاول» را با قطعیات تاریخی دو طرف نزدیکتر می بیند. سپس روایت: «هر که مرا به رفتن ماه صفر بشارت دهد او را به بهشت مژده دهم» از نظر فقه الحدیث بررسی می گردد و آن را از «موضوعات» می شمارد. در پایان به این امر اشاره شده است که چرا شیعه، روایت 28 صفر را به عنوان تاریخ وفات پیامبر (ص) پذیرفته است و نشان می دهیم که این قضیه از ابتکارات «صفویان» بوده است.https://jmb.ut.ac.ir/article_13382_ef0df63658c3b412de1e662249f95d65.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496872020021222-فرهنگ اصطلاحات روز ، فارسی - عربی ( با اضافات و ویرایش جدید )13383FAابراهیماقبالدکتر محمدغفرانیدکتر سید مرتضی آیت الله زادهشیرازیJournal Article19700101-https://jmb.ut.ac.ir/article_13383_2d145b7af8740edfb268b66a9b2061f9.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496872020021222-نرم افزار آموزشی / پژوهشی اعراب القرآن (تاریخچه اقبال القرآن)13384FAسید رضانجفیJournal Article19700101-https://jmb.ut.ac.ir/article_13384_caaf481a442a9565f5828b362f41f6c6.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496872020021222-گفتگو با استاد حنّا فاخوری13385FAصبحهعبادیJournal Article19700101-https://jmb.ut.ac.ir/article_13385_eda7b3f77232f8ef5dce513a79ec59cc.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496872020021222-جستار درباره مهر و ناهید13386FAعلیرضا اشتریتفرشیمحمدمقدمJournal Article19700101-https://jmb.ut.ac.ir/article_13386_c66d81b246f49379cb85a9fb7e784fc8.pdf