دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496836120030723-نگاهی بر وهابیت12115FAطوبیکرمانیJournal Article19700101Wahhabism, a relatively new sect founded in the birthplace of Islam, is getting greater influence in other Islamic countries because of the strong political and economical support it gets. Considering that its followers think to be the only ones to know the truth and consider other Muslims as heretics, polytheist and out of the domain of Islam, the importance of a careful study of the principles of this branch of Islam is unquestionable.
This article gives first a short biography of the founder of this sect, Muhammad b. ‘Abd a1-Wahhb. Then, by referring as far as it can, to sayings and works of Muhammad b. ‘Abd al-Wahh?b, it discusses his opinions about unity of God (towhid) , recourse to God (tavassul), intercession (?if?’a), innovation (bid’a) and accusation of heresy against other Muslims (takfir) . The validity of theses opinions is afterwards investigated.وهابیت از فرق نستباً نو پای اسلامی است این مسلک که در زادگاه اسلام یعنی در عربستان رشد یافته به دلیل پشتوانه قوی سیاسی و اقتصادی در حال گسترش به دیگر نقاط بلاد اسلام است از انجا که پیروان این فرقه تنها خود را بر حق دانسته و پیروان مذاهب دیگر اسلامی را کافر و مشرک و خارج ازحوزه اسلام می شمرند اهمیت مطالعه و تدقیق در اصول فکری این مکتب آشکار می گردد در این نوشتار ابتدا مختصری به زندگینامه محمد بن عبدالوهاب به عنوان پایه گذار وهابیت پرداخته شده و سپس نظریات او در باب توحید توسل و شفاعت و بدعت و تکفیر مسلمانان مورد بررسی قرار گرفته است نیز سعی شده تا حد امکان به نوشته ها و گفته های محمد بن عبدالوهاب استناد شود و سپس صحت و سقم این گفته ها مورد بررسی قرار گیرد.https://jmb.ut.ac.ir/article_12115_3fbccea33035d05d67cc045fdf98bef2.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496836120030723-پدیدار شناسی دین و الیاده12116FAمجتبیزروانیJournal Article19700101The methodology of the specialist of religions, Mircea Eliade, has been bitterly criticized by other researchers in the same field. Some blame him for neglecting historical methods, others for being bound to theological approach. Therefore, his views as a specialist of religions are not given much credibility, and his books as a whole are considered as non - critical. Nonetheless, an analysis of his works shows that his approach, which enables us to understand the very essence of religion and of religious experiences, originates in a descripto - experimental and phenomenological process. According to Eliade, religion is a suitable answer of man confronted with the "sacred"; and this answer will be obtained through an experimental process and the course of the life of the man who practices his religion.میرسیا الیاده دین پژوهی است که از نقطه نظر روش در معرض انتقاد دیگر دین پژوهان قرار دارد بعضی به دلیل رویگردانی او از روش تاریخی و کسانی دیگر به دلیل آنکه او را متعهد به روش کلامی می دانند آرای وی را در دین پژوهی فاقد اعتبار دانسته و از نقطه نظر روش آثار او را غیر انتقادی خوانده اند بررسی آثار این دانشمند نشان می دهد که او به دلیل نوع دین شناسی خود که به فهم گوهر و ذات دین یا تجربه دینی نظر دارد به رهیافتی توصیفی و تجربی و پدیدار شناسانه متمایل گشته و به طور ضمنی به منتقدان خود پاسخ گفته است در نظر او دین پاسخ مناسب انسان به مقدس است و این پاسخ در یک فرایند تجربی و درجریان زندگی انسان دین ورز به دست می آید.https://jmb.ut.ac.ir/article_12116_cfa8a509a0f6f367b0b9795076f89369.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496836120030723-معنای زندگی از دیدگاه استیس وهاپ واکر12117FAاعظمپویازادهJournal Article19700101"The meaning of life is our most urgent problem" (Albert Camus). Humans need to know the reason why they are living in this world. If not, they don’t know in which direction they should use their strength and how to spend their lifetime. All comes down to this question: where can we find the purpose of our life? Do we have to search it in the midst of the creation itself, or in the religious books? Can this purpose be given any objective features, or, on the contrary, is it something totally subjective that everyone should define in its own way for its own life?معنای زندگی فوری ترین مساله است ( آلبرد کامو) آدمی برای زیستن در جهان نیاز به یک برای دارد اگر این برای نباشد او نمی داند نیروهای خود را به کدامین سمت و سو معطوف دارد و عمر خود را مصروف چه چیزی بکند اما همه سخن بر سر این است که این برای را از کجا میتوان آورد؟ آیا این برای در دل نظام خلقت حک شده است و باید به جستجویش رفت؟ و یا اصلا این برای عینیتی ندارد و امری کاملا وابسته به شخص(subjective ) است و هر کس خود باید یک (( برای )) برای زندگی خود تعریف کند؟https://jmb.ut.ac.ir/article_12117_aa5c4a16e564a33d13a164347ad5ef72.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496836120030723-درباره مکتب تفکیک12118FAمحمد حسینگنجیJournal Article19700101Opposition to philosophical thought and to rationalism in general has deep roots in Islamic culture. This opposition has existed more or less during the different historical periods, hut it never vanished. One of its most brilliant manifestation is the school of "Tafkik" (literally: division, separation), a name given by Mohammad Reza Hakimi and related to the students of the late Mirz? Mahdi Esfah?ni. This article is a brief analysis of the credo of this school.مخالفت با فکر فلسفی و در معنائی عام تر عقل گرائی در فرهنگ اسلامی پیشینه ای دیرین دارد این مخالفت در ادوار مختلف تاریخی شدت و ضعف داشته اما همیشه وجود داشته است یکی از تجلیات این نگرش دیدگاهی است که امروزه به مکتب تفکیک معروف شده است مقاله حاضر نگاهی است مختصر وتحلیلی به مبانی این مکتب درجهت روشن تر شدن دعاوی آنhttps://jmb.ut.ac.ir/article_12118_de4a67d0784eb72cee71c958ae8901d4.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496836120030723-کمیت و کیفیت گزاره های شرطی متصله در منطق ابن سینا12119FAمرتضی حاجحسینیJournal Article19700101Avicenna has been the first in the history of logic to discuss in detail the quality and the quantity of the conjunctive - conditional predicate (goz?re- h? - ye ?ari -e mottasele). He presented in simple terms the general and particular problems posed by this kind of sentence, as well as the condition of affirmation or negation. Although this analysis enabled him to precise numerous points, he didn’t give a final formal system on this subject. mainly because he mixed the common and acceptable logic of the conditional predicates, which lead to a number of contradictions. Avicenna is considered as the founder of conjuctive - conditional syllogism. Apparently, he intended to compare conditional predicates with categorical ones, and basing himself on their similarity, he used the same kind of logic for both.ابن سینا برای اولین بار در تاریخ منطق کمیت و کیفیت گزاره های شرطی را به تفصیل بحث نموده است و در قالب زبان طبیعی به تبیین چگونگی اعتبار کلیت جزئیت و نیز تعیین جایگاه ایجاب و سلب در گزاره های شرطی پرداخته است هر چند وی در این تحلیلها به نکات و دقایق متعددی دست یافته است اما منطق معمول و موجه شرطی ها را در هم آمیخته که به دلیل برخی مواضع متضاد در آن سیستم صوری معینی درباره شرطی از آن قابل استخراج نیست وی پایه گذار بحث قیاس اقترانی شرطی به شمار می آید و به نظر می رسد در صدد بوده است تا با مقایسه گزاره های شرطی با گزاره های حملی و وجوه شباهت آنها منطق شرطی را بر اساس منطق حملی استوار نمایدhttps://jmb.ut.ac.ir/article_12119_f2cde9b5d0730e96d32221ec7127bc30.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496836120030723-ره بی بازگشت (کلود اداس)12120FAعلیرضا اشتریتفرشیJournal Article19700101-https://jmb.ut.ac.ir/article_12120_16e305e103c1c4dab994d4d8e96cce67.pdf