دانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496836120030823-مشروعیت خسارت تاخیرتادیه12084FAسید محمد موسویبجنوردیJournal Article19700101The legality of a financial compensation given to the creditor in case of non - payment of a debt in due time is a matter of discord. Before the Islamic Revolution, whether in case of loan or mortgage, the legal amount of this compensation reached 12%. After the Revolution, the Council of Guardians based itself on previous fatwas to announce that such a claim was illegal from a religious point of view. But in fact, considering that this compensation is not an extra amount of money given in addition of the original loan, but a way to cover the losses created by the delay in refunding the creditor and a fine for not respecting the principle which stipulates that “the Muslims fulfill their contracts”, this claim is legal and does not infringe on the rules and principles of jurisprudence.مشروعیت جبران خسارت تاخیر تادیه یعینی ضرری که بر اثر عدم پرداخت دین در مهلت مقرر بر دائن وارد میشود محل اختلاف است قوانین قبل از انقلاب در دعاوی راجع به وجه نقد اعم از دعاوی مربوط به معاملات با حق استرداد و معاملات استقراضی و غیر آنها میزان خسارت تاخیر تادیه را معادل 12% محکو به در سال تعیین کرده بودند بعد از اقبلاب شورای نگهبان یا استناد به برخی فتاوای فقهی مطالبه مازاد بر اصل بدهی را بعنوان خسارت تاخیر تادیه خلاف شرع اعلام کرده است ولی چون ما به ازاری خسارت مورد بحث ماهیتا عوض اضافی در برابر اصل دین نیست بلکه جبران خسارت زیان هایی است که به سبب تخلف مدیون در ادای دین بر دائن وارد شده با استنا به قواعد ضمان قهری و عموم قاعده المسلمون عند شروطهم مطالبه آن مشروع است و با قواعد و مبانی فقهی منافاتی ندارد .https://jmb.ut.ac.ir/article_12084_30ca68ecc3b612616599f1fcb8744391.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496836120030823-تحلیل مبنای بطلان شرط خلاف مقتضای عقد12085FAعلی علیآبادیJournal Article19700101Lawyers and specialists of fiqh consider unanimously that contracts can be invalidated if its conditions are illegal. It has been accepted by the civil law. The problem is to determine the exact conditions that can lead to annulment of the contract. Traditionally, basic reasons for annulment are: consensus (ejma) renunciation to what is required to fulfill the contract, opposition to Quran and Islamic Tradition, corruption, lack of necessary condition. None of these are free from critics. Recently, the two jurists Molaqqeq-e Esfahani and Mohaqqeq-e Iravany proposed a new analysis of this problem, by linking annulment of the contract to the existence of two incompatible intentions in it. Because it is not possible to make the two intentions agree with each other, the contract is invalid. This papers aims to show the significance of the theory of these two scholars.باطل و مبطل بودن شرط خلاف مقتضای عقد در میان فقها و حقوقدانان مورد اتفاق است قانون مدنی این نظر مورد اتفاق را پذیرفته است با این حال مبنا یا دلیل بطلان این شرط ای مسائل مورد اختلاف است به طور سنتی اجماع انصراف ادله لزوم وفا به شرط مخالفت با کتاب و سنت استلزام فساد عقد و ملازمه عدمم شرط با وجود آن از دلایل و مبانی بطلان مقتضای عقد به شمار می آیند مبانی مزبور هیچکدام در مقام نقد و تحلیل مصون از ایراد و انتقاد نیستند به نظر مس رسد تحلیل منطقی مساله تحلیل دو فقیه متاخر محقق اصفهانی ومحقق ایروانی باشد ازنظر این دو فقیه محقق در فرض شرط مخالف مقتضای عقد دو قصد متنافی در آنواحد وجود دارند و چون تعلق دو قصد متنافی در آن واحد محال است اساسا شرط و عقد تحقق خارجی پیدا نمی کنند این مقاله پس از معرفی راههای شناخت مقتضای عقد صورت منافات شرط با اقتضای عقد صور منافات شرط با اقتضای عقد و مبانی بطلان مورد بحث در نهایت به ترجیح و تقویت نظریه محقق اصفهانی و محقق ایروانی می پردازد .https://jmb.ut.ac.ir/article_12085_b851718ee0ba2e12527853f749e17b3b.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496836120030823-قاعده درء و تفسیر نصوص جزایی12086FAجلیلامیدیJournal Article19700101One of the principles which governs penal jurisprudence is the "dar’" (literally: pushing aside). According to it, an order cannot be issued to punish someone in case of doubt, whether this doubt concerns the prohibition of the act itself, the reality of the act, the responsibility of the defendant for this act, or the knowledge that the defendant had of this prohibition when he committed his act. The principle of "dar" has its origins in sayings of the Islamic Tradition. The attribution of the sayings to The Legislator re’ is not proved; nonetheless, the multiplicity of the ways it has been transmitted, the unity of the sources relating to it and its relation with the objectives of The Legislator explain why this principle has been accepted by a vast number of jurists (faqih), who used it in their commentaries and to enforce the penal texts. As long as the doubt concerns the existence of a text, or the meaning of a text or its relation with the case the judge deals with, it remains only a matter of commentary. It favors the defendant for the punition he should get. In fact, the principle of “dar” resembles very much to the principle found in traditional penal systems, that says that the defendant is to be given the benefit of the doubt when it comes to an ambiguous text; hut, despite the success of this principle to protect the defendant, the "dar" weakens the application of the sentence decided by the judge and therefore is open to criticism.از جمله قواعد حاکم بر فقه جزایی قاعده درء است به موجب این قاعده با وجود تردید در حرمت عمل یا وقوع یا انتساب آن به متهم یا تردید در علم متهم به حرمت عمل یا ماهیت موضوع یا اختیار وی در ارتکاب عمل نمی توان حکم به مجازات کرد اعتبار قاعده مستند به برخی اقوال مذکور در منابع حدیثی است اقوالی که صحت انتساب هیچکدام از آنها به شارع معلوم نیست ولی کثرت طرق و وحدت مضمون مدارک منقول و هماهنگی مفاد با مقاصد شارع سبب استقبال عامه فقها از چنین قاعده ای و استعمال آن در تفسیر و تطبیق نصوص جزایی شده است قاعده درء تا آنجا که به تردیدهای عارض بر حاکم در خصوص اصل وجود نص یا مفهوم آن یا شمول آن به مورد مربوط می شود قاعده ای تفسیری است و در حدود و قصاص و تعزیرات از اعمال اجتهادات زیانبار و تاویل های نامساعد علیه متهم ممانعت می کند قعاده درء از میان قواعد و ضوابط تفسیر در حقوق جزای عرفی با ضابطه تفسیر قانون مبهم به نفع متهم قابل مقایسه است قاعده درء با وجود توفیقی که در دفاع از متهمان و رهایی آنان از تفسیرهای نامساعد یا اساسا خروج آنان از قلمرو نصوص جزایی دارد از جهت تزلزلی که در حتمیت اجرای نصوص و اعمال مجازات ایجاد می کند قابل انتقاد استhttps://jmb.ut.ac.ir/article_12086_9e6620d920132df2243649cfb72d1b74.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496836120030823-مقایسه مرگ مغزی با حیات غیر مستقر12087FAسعید نظریتوکلیJournal Article19700101This essay tries first to define life as an acceptation of the spirit. Then, the meaning of "hayat-e mostaqarr" (lit.: stable life) and "hayat-e geyr-e mostaqarr" (lit.: unstable life) is investigated according to Islamic jurisprudence, and compared to the case of cerebral death, which is also quoted in legal texts. In the state of "hayat-e geyr-e mostaqarr", the body is not anymore able to accept the spirit; but in case of cerebral death, although the brain is disabled, the body is still able to accept the spirit because the blood circulation and the respiratory apparatus are still functioning, either artificially or naturally. Therefore, a person in a state of cerebral death is still considered as alive and legal dispositions concerning inheritance, testament, religion, marriage and crime apply to him, whereas someone in state of "hayat-e geyr-e mostaqarr" is considered as a dead person.در این مقاله سعی بر آن است که ابتدا مرگ و زندگی بر اساس اعتقاد و پذیرش روح تعریف سپس به بررسی حیات مستقر و غیر مستقر در فقه اسلامی پرداخته شود و ضمن بیان علایم آن در متون فقهی با تعاریف موجود برای مرگ مغزی مقایسه گردد از مطالعه معیارهای حیات مستقر و غیر مستقر و مقایسه آن با علایم مرگ مغزی چنین به دست می آید که تفاوتی ماهوی میان آنها وجود دارد از آن جهت که در حیات ناپایدار قابلیت بدن برای تعلق روح از بین رفته ولی در مرگ مغزی با وجود از کارافتادگی قشر و ساقه مغز به دلیل گسترش خون و تنفس به دو صورت طبیعی و مصنوعی این قابلیت باقی است تفاوت میان این دو واقعه خود منشا تفاوت در آثار فقهی و حقوقی است کسی که دچار مرگ مغزی شده از حیث احکام ارث وصیت دین و زوجیت وجنایت ملحق به افراد زنده است در حالی که شخص دارای حیات غیر مستقر در اینگونه احکام در حکم مرده تلقی می شودhttps://jmb.ut.ac.ir/article_12087_79f2b9495ed0c582373bc6da91f36e6f.pdfدانشکده الهیات و معارف اسلامیمقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)1010-496836120030823-اجتهاد تخصصی ( بر اساس استنباط متجزیان متخصص)12088FAفریباحاجعلیJournal Article19700101Methodology is a major issue in all the fields covered by science. In Islamic jurisprudence, the jurist who uses his personal judgment (i.e. the mojtahed) rely on the principle of inference (estenb?t). This method can give great results, but they will be even greater if the mojtahed had himself a specialization in the domain concerned. This kind of specialization is not new: it was called (tajazzi) before and its principle has been accepted by most of the shi’i and Sunni authorities. As sciences are divided in numerous branches, so must be the mojtaheds. The more science expands, the more it requires specialization. And such a specialization is at the same time the cause and the consequence of the progress of science. This new trend is not contradictory with the principles of Islamic jurisprudence.شیوه شناسی یکی از مباحث مهم و از مبادی علوم متداول در عصر ما است این نکته که روشهای تحقیق در هر علم بر چه پایه و اساسی استوار است از عوامل موثر آن علم می باشد به کار بستن طریقه دقیق تری در استنباطات فقهی بعنوان یک علم و استفاده از متخصصین متجزی در هر بخش از ابواب فقهی اجتهاد را با تحولی عظیم روبرو می سازد بحث تخصص در اجتهاد درتاریخ فقه و سابقه داشته و با عنوان تجزی در اجتهاد از سوی بزرگان فقها مطرح گردیده و مورد قبول اکثر علمای امامیه و اهل تسنن قرار گرفته است توجه به این مساله در حال حاضر از ضروریات فقه محسوب می شود همانگونه که مساله تقیسم در سایر علوم مطرح شده و علوم همواره به سوی جزئی تر شدن پیش می روند تقسیم در علوم هم معلول تکامل علم است و هم علت آن و این طریقه در فقه هیچ منافاتی با فقه اصیل نداردhttps://jmb.ut.ac.ir/article_12088_502782be50630f301cc3063d2976d409.pdf