2024-03-29T12:07:47Z
https://jmb.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1211
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
1010-4968
1383
37
1
زبان قرآن
آذر تاش
آذرنوش
نظر عموم مسلمانان از دیر باز بر آن است که قران به زبان قریش نازل شده است زبان همه اشعار وخطبه های جاهلی نیز زبان قریش بوده است عموم خاورشناسان باتوجه به زبانشناسی تاریخی این اصل را نپذیرفته اند البته می دانیم که اینجا مراد از زبان قریش نسبت به زبان دیگر قبایل زبانی مستقل و کاملا متفاوت نیست بلکه مراد اختلاف در آواشناسی در برخی کلمات و برخی ساختارها است نه همه آنها اینک پژوهشها نشان داده است که بسیاری از دانشمندان و نیز برخی از قرائن نظریه قریشی بودن زبان قران را تایید نکرده اند فهرست نسبتا جامعی از روایات را نقل کرده سپس به مقایسه و بررسی و نقد آنها می پردازیم
زبان قرآن
زبان قریش
عربی فصیح
قرآن
لهجه قرآن
2004
05
21
https://jmb.ut.ac.ir/article_12121_c0bdbca40c0c6c3ffb5fc26f5f6fb812.pdf
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
1010-4968
1383
37
1
تبیین واحد ارتباط و حیاتی در قران کریم
حیدر باقری
اصل
یکی از مباحث بسیار مهم و با ارزش فلسفه زبان تبیین ارتباط کلامی است بر این اساس پیرامون ارتباط و حیانی خدا و پیامبر دو سوال طرح می شود اولا واحد ارتباط و حیانی خدا و پیامبر چیست ؟ ثانیا چگونه ارتباط و حیاتی بر پایه واحد مذکور تبیین می شود؟ دیدگاه های پاسخگو دو گروه اند یک گروه را می توان نظریه های زبانی نامگذاری کرد و گروه دیگر را نظریه های غیر زبانی نظریه های غیر زبانی واحد ارتباط و حیاتی را نوعی زبان خاص که جنبه واژه ای ندارد تلقی کرده اند و آن را با نظریه های متعدد که نقطه مشترک آنها در غیر زبانی بودن است تبیین کرده اند اینان سخن گفتن خدا را با واژه ها مجاز دانسته اند نظریه های زبانی واحد ارتباط وحیانی را با تکیه بر زبان طبیعی و عرفی تبیین می نمایند و واحد ارتباط وحیانی را به حقیقت واژه ها می دانند و آن را با نظریه های مختلف که نقطه مشترک آنها در زبانی بودن است تبیین می کنند این مقاله در صدد بررسی پاسخ به دو پرسش یاد شده بر اساس آیات قران و کشف نظریه قرانی وحی پیرامون موضوع پژوهش است و این مهم ترین یافته این پژوهش خواهد بود
ارتباط
تجربه دینی
حیانی
کلام لفظی
نظریه زبانی وحی
نفسی
واحد ارتباط و حیانی
2004
05
21
https://jmb.ut.ac.ir/article_12122_a6c70edb13f93878139a9cfcd9f826fc.pdf
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
1010-4968
1383
37
1
صفات خبری در اندیشه مفسران کرامی
عبدالرضا
زاهدی
کرامیه فرقه ای از اهل سنت بودند که محمد بن کرام سجستانی (د 255 ق) پایه گذار آن بود دهها هزار نفر از مردم شمال خراسان و فلسطین به آنان گرویدند دانشمندانی از میان آنان برخاستند حاکمانی به طرفدارای از آنان رو آوردند و سرانجام پس از چند قرن تلاش و فعالیت مانند بسیاری از فرقه های دیگر از بین رفتند و تنها نامی از آنان در کتابها بر جای ماند در الملل و النحل مطالب گوناگون شگفت آور و باورنکردنی به آنان نسبت داده شده است این نسبتها هم در زمینه مسائل اعتقادی مثل توحید و نبوت و معاد .... است و هم در امور فقهی این پژوهش در پی ارزیابی و سنجش درستی یا نادرستی یکی از نستبهای داده شده به کرامیه درباره صفات خبری خداوند یعنی تشبیه و تجسیم خداوند بر اساس متون تفسیری بر جای مانده از آنان است
تفسیر المبانی
تفسیر سور ابادی
حشویه
صفات خبری
کرامیه
مجسمه
مشبهه
2004
05
21
https://jmb.ut.ac.ir/article_12123_0e94a5927d538528830e1cee7a6fb510.pdf
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
1010-4968
1383
37
1
مروری بر التفسیر الحدیث (روش شناسی التفسیر الحدیث )
مریم
قبادی
محمد عزت دروزه یکی ازمفسران معاصر است که قران کریم را بر حسب ترتیب نزول تفسیر کرده است التفسیر الحدیث از جمله تفاسیر اجتهادی – عقلانی به شمار می آید که مولف بر پایه منابع ومصادر و بیشتر با تکیه بر سیاق و توجه به نظم آیات و دقت در نکات و دقایق نحوی و بیانی و به خصوص توجه به مقتضیات نزول و ... به تفسیر ایات پرداخته است مفسر در یک نگاه کلی سوره ها را به دو بخش کلی – مکی و مدنی تقسیم می کند و پس از آن بر اساس روش اجتهادی خود از روایات در تفسیر بهره می گیرد این تفسیر نخستین تفسیری است که بر این سبک نگارش یافته است این نوشتار به بررسی این تفسیر و تحلیل شیوه تفسیری آن پرداخته است
آیات مکی ومدنی
التفسیر الحدیث
ترتیب نزول
تفسیر
روش تفسیری
2004
05
21
https://jmb.ut.ac.ir/article_12124_91f07e33b1af5d807f9979dcd47b95ad.pdf
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
1010-4968
1383
37
1
مطالعه مورد پژوهانه در تاثیر قرآن در ادبیات فارسی ( اشعار بهار)
وحید سبزیان
پور
محمد تقی بهار ( 1265-1330 ش) مشهور به ملک الشعرا در آثار خود به ویژه اشعار دوران جوانیش متاثر از محتوا و شیوه بیانی قران کریم است وی در اشعار خود هفت گونه از آیات و مفاهیم قران اسفتاده می کند در مواردی از مفاهیم قران بدون استفاده از لفظ اقتباس می کند در بخشی از ابیات از یک کلمه قرانی یا بخشی از یک آیه برای افاده مفهوم آیه و در بسیاری از ابیات به جای کلمات فارسی الفاظ و اصطلاحات ویژه قرانی را به کار می برد در پاره ای از ابیات یک آیه کامل (یک مفهوم کامل ) را برای افاده لفظ و معنی می آورد و در موارد دیگری تغییرات جزئی در آیات به وجود آورده تا مناسب با قالب و وزن شعر گردد و از اشاره های تلمیحی استفاده بسیار می کند آیات موجود در دیوان او اغلب دارای مفاهیم اعتقادی و اخلاقی است در بخش تلمیح به پیامبران کاربرد آیات بیشتر برای توصیف امور عادی زندگی و غالبا تشبیه و تمئیل است تحولات فکری در طی دوران زندگی او را به تدریج از افکار دینی و قرانی به سوی وطن پرستی مبارزه با استبداد و تجدد سوق می دهد به گونه ای که تاثیر قران در اشعار او کاهش یافته در خدمت توصیف امور زندگی قرار می گیرد
سیر شعر بهار
قرآن
محمد تقی بهار
2004
05
21
https://jmb.ut.ac.ir/article_12125_8f105d3c97b3037268b381844e34daa0.pdf
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
1010-4968
1383
37
1
تاملی در روایات جواز تبدیل کلمات قرآن کریم
سید رضا
مودب
در برخی از روایات آمده که می توان کلماتی از قران را با مترادف آنها جایگزین نمود مادامی که آیه عذاب به آیه رحمت و آیه رحمت به آیه عذاب تبدیل نگردد زیرا قران دارای قرائتهایی چندگانه است پنج روایت در این خصوص نقل شده است که از نظر سند و دلالت مورد بررسی و نقد قرار می گیرد در این مقاله نشان می دهیم از طرفی این روایات به لحاظ سند ضعیف و غیر قابل اعتمادند زیرا در سند روایات مربوط به تبدیل کلمات ابوهریره و عبدالله بن میمون و زید بن حباب قرار دارند از طرف دیگر به لحاظ دلالت و متن با روایات متعدد ناسازگار و با بسیاری از قطعیات قرانی منافات دارند
جواز تبدیل کلمات
قرائات
نقش راویان
هفت حرف
2004
05
21
https://jmb.ut.ac.ir/article_12126_934fee9173ce836117dc864546d65ab1.pdf
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
1010-4968
1383
37
1
نقد برداشت رمضان بوطی از سخن طباطبائی در المیزان
سید عبدالکریم
حیدری
محمد سعید رمضان بوطی از شخصیتهای علمی معاصر در عایشه ام المومنین به نقد و رد تفسیر طباطبائی از آیه افک می پردازد نقد وی سوی گیرانه و مبتنی بر نقد گوینده به جای نقد سخن است بیان مواضع خطای روش شناختی و منطقی بوطی و داوری بین وی و طباطبائی مساله تحقیق حاضر است
برائت شرعی
برائت واقعی
داستان افک
عایشه
2004
05
21
https://jmb.ut.ac.ir/article_12127_8806c6917dfaa5fa52b1d300fc100b1e.pdf
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
1010-4968
1383
37
1
حجیت ظواهر آیات قرآن کریم
صدیقه میر
شمسی
بحث از حجیت ظواهر آیات در حقیقت گفتگو از اصل حجیت آیات است زیرا اگر ظواهر آیات حجت نباشد نظر به اینکه نصوص بسیار کم است از آیات بعنوان دلیل اصلی احکام چیزی باقی نمی ماند تا در استنباط احکام شرعی بدان استناد شود حجیت ظواهر آیات قران مجید همچون ظواهر سنت و سایر امارات ظنی به دلیل معتبر قطعی نیازمند است تا با ترتیب صغری و کبرای منطقی بتوانیم به مطلوب قطعی دست یابیم به عبارت دیگر ظواهر آیات دلیل ظنی است و دلیل ظنی مادامی که مستند به دلیل قطعی نباشد حجت نیست لذا باید دلیل قطعی بر حجیت آن وجود داشته باشد تا استناد به ظواهر آیات صحیح باشد مهمترین دلیل بر حجیت ظواهر سیره عقلاست
حجیت ظواهر
ظاهر
ظهور تصوری و تصدیقی
ظهور شخصی و ظهور نوعی
مجمل
موول
نص
2004
05
21
https://jmb.ut.ac.ir/article_12128_3fad7e75931bca31e7407e5e5eb461f9.pdf
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
1010-4968
1383
37
1
مقوله جمع در ترکیب های اضافی و وصفی عربی و فارسی
احسان اسماعیلی
طاهری
در هر دو زبان عربی و فارسی شماری از ترکیب های وصفی و اضافی هست که از لحاظ دستوری و معنایی یک واحد دستوری و یک گونه معنایی به شمار می روند شیوه جمع بستن این ترکیب ها موضوعی است که درکتابهای دستور فارسی و صرف و نحو عربی به ویژه در کتابها با تکیه بر زبان عربی راههای جمع بستن آنها را نیز از هم تفکیک کنیم
ترکیب اضافی
ترکیب وصفی
جمع
مفرد
واژه مرکب
2004
05
21
https://jmb.ut.ac.ir/article_12129_dfb39c662630cc70ebca65cb8fd87838.pdf