ORIGINAL_ARTICLE
حقوق فکری از منظر فقه
مالکیت بر اعیان و ذمم از دیرباز رایج بوده و مورد پذیرش دین اسلام قرار گرفته است. در عصر حاضر، نوع دیگری از مالکیت به نام "مالکیت معنوی" نیز پدید آمده است. جوامع مختلف, حقوق ناشی از این نوع مالکیت را که در اشکال حق انحصاری اختراع، حقوق مؤلف، علائم تجاری، طرحهای صنعتی، اسرار بازرگانی و ... ظهور پیدا میکند، به رسمیت شناختهاند و تلاش میشود با وضع قوانین، حدود و مدت این حقوق معین گردد تا زمینه و اساس حمایت از مالکیت معنوی فراهم آید. این پدیده در فقه اسلامی جزو مسایل مستحدثه محسوب میشود و در این مقاله تلاش شده است مشروعیت و قابلیت تملک این حقوق با استناد به نظر عرف و نگاهی دوباره به منابع فقهی به اثبات برسد.
https://jmb.ut.ac.ir/article_18178_9fcd780432c0654fcd5ba510e615906e.pdf
2006-10-23
حق
حقوق
حقوق معنوی
مال
ملکیت
عبدالله امیدی
فرد
67464113
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
لزوم انطباق موارد جواز بیع عین موقوفه در قانون مدنی ایران با فقه اسلامی
در منابع فقهی و حقوق ایران، اصل بر این است که مال موقوفه قابل خرید و فروش نمیباشد. به عبارت دیگر، انجام هر گونه عمل حقوقی که سبب
انتقال عین موقوفه به دیگران شود جایز نیست. لیکن، گاهی اوقات شرایط و اوضاع و احوالی به وجود میآید که برای حفظ نهاد وقف و مصالح
موقوف علیه/ علیهم فروش مال موقوفه لازم میشود. از این رو، در منابع معتبر فقهی و قانون مدنی ایران، در موارد استثنایی، بیع مال موقوفه مجاز اعلام شده است، از جمله زمانی که مال موقوفه خراب شود یا بین
موقوف علیهم اختلافی شدید پدید آید. در این مقاله، موارد جواز بیع
مال موقوفه در منابع فقهی و قانون مدنی ایران بررسی و با یکدیگر تطبیق داده میشود.
https://jmb.ut.ac.ir/article_18179_c9df06d9426b708999bee2d8fff068bd.pdf
2006-10-23
بیع
مال موقوفه
موقوف علیه
واقف
وقف
حمید ابهری علی
آباد
dr-hamidabhary@yahoo.com
1
AUTHOR
عبدالله
رضیان
rahida123@yahoo.com
2
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
قاعده علی الید و ضمان منافع
قاعده علی الید، مستند به حدیث نبوی است که بین همه فقیهان فرق مسلمان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بر پایه این قاعده، گیرنده مال غیر، ضامن رد عین یا بدل آن در صورت تلف و جبران خسارت در صورت نقصان آن است. این قاعده با اطلاق خود، همان طور که میتواند دلیلی بر ضمان عین باشد، میتواند مبین ضمان منفعت و عمل نیز باشد. در این نوشتار سعی شده است با بررسی استدلالی و تحلیلی قاعدة مذکور و بر پایه عموم و اطلاق ادله مورد استناد، علاوه بر ضمان متصرف نسبت به عین، ضمان وی نسبت به منافع آن نیز اثبات شود که در این صورت میتوان از بسیاری مسائل و مباحث مورد ابتلا گرهگشایی کرد.
https://jmb.ut.ac.ir/article_18180_190b7a12ac236396916688dcf27852ee.pdf
2006-10-23
ضمان
مثل – قیمت – ید
منافع غیر مستوفات
منافع مستوفات
احمد
باقری
ahmadbagheri55@yahoo.com
1
AUTHOR
علی علی
آبادی
62821512
2
AUTHOR
محمدحسن
جوادی
93666339
3
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
راههای ثبوت هلال
مشهور فقهای فریقین "رؤیت هلال" را تنها راه ثبوت "حلول ماه قمری" دانسته و تمام احکام بر حلول ماه را به رؤیت مشروط مترتب کردهاند. فقط
در صورتی که رؤیت هلال به دلیل مانع خارجی امکانپذیر نباشد میتوان
به راههای دیگری مانند گذشت سی روز از اول شعبان متوسل شد. این
مقاله این نظریه مشهور را مورد بررسی قرار داده و نتیجه گرفته است که موضوع احکام مترتب بر حلول ماه، علم به "تشکیل هلال ماه" و رؤیت هلال یکی از راههای حصول علم به تحقق هلال است. مطابق این نظریه, حلول
ماه نو برای همه مناطق کره زمین که در یک نیمکره قرار دارند در یک زمان حاصل میشود
https://jmb.ut.ac.ir/article_18181_8cfa3edc19ee6263e401eee9eef470e8.pdf
2006-10-23
رؤیت
رمضان
روزه
ماه
هلال
سیدعلیرضا
صدر
sadr332@googlemail.com
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نگاهی گذرا به مبحث تعادل و تراجیح
بحث تعادل و تراجیح یا بحث تعارض ادله از مباحث مهم اصولی است که جایگاه خود را از خاتمه و مباحث حاشیهای اصول فقه، به حدی به مباحث پایهای اصول تغییر داده است که برخی آن را از مهمترین مسائل اصول برشمردهاند. تعارض بین دو دلیل گاه غیرمستقر، از رهگذر جمع عرفی مرتفع و از دایره بحث خارج میشود مانند دو دلیل عام و خاص، و مطلق و مقید. گاه تعارض بین دو دلیل مستقر و در این صورت یا از هر جهت (سند، دلالت و جهت صدور) همتا و متعادلین هستند و دو گزینه تساقط هر دو یا تخییر بین آن دو، مورد توجه اصولیان قرار گرفته یا یکی از دو دلیل دارای امتیاز بر دیگری است. این امتیاز یا در اخبار علاجیه ذکر شده یا در روایات مزبور ذکر نشده است. در چنین موردی دو گزینة تخییر و ترجیح دلیل دارای مزیت، مورد توجه اصولیان قرار گرفته و گزینش هر یک راه ویژهای را در استنباط احکام شرعی از دلایل متعارض، فرا راه مجتهد مینهد. در این نوشتار پس از ارزیابی نظرات و استدلالهای رهروان هر یک از دو مشرب تخییر یا ترجیح، مشرب ترجیح که پیشتاز آن شیخ انصاری است، تقویت شده است.
https://jmb.ut.ac.ir/article_18182_2092409510700cbad590929266320dd9.pdf
2006-10-23
اخبار تخییر
اخبار علاجیه
تراجیح
تعادل
تعارض
مرجحات
سیدمحمود
علوی
dr.m_alavi@yahoo.com
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پول و احکام فقهی آن
پول یکی از موضوعات بسیار مهمی است که فقیه بدون شناخت ماهیت امروزی آن، نمیتواند دربارة آن حکمی صائب صادر کند. از آنجا که پول
طی چهارده قرن دچار تغییرات بسیاری شده و ماهیت پول امروز، اساساً متفاوت از ماهیت پول چهارده قرن پیش است، بالتبع احکام آن نیز دچار دگرگونی اساسی میشود. از این رو، در این نوشتار ابتدا برای شناخت موضوع پول و ماهیت آن به دلایل و انگیزههای پیدایش پول در طی تاریخ اشاره شده است تا نوع ارزش پول روشن شود. سپس با توجه به ماهیت پول و نوع ارزشِ آن، به نوع احکام راجع به پول، از جمله حکم ربای معاملی و ربای قرضی نسبت به پول امروز و حکم خمس و زکات پول امروز پرداخته شده است. مطالب مذکور در این نوشتار تحت عناوین شناخت پول (به عنوان موضوع حکم فقهی) و احکام آن مورد بررسی قرار گرفته است.
https://jmb.ut.ac.ir/article_18183_b6b5939b42c5ebe0ce0dd2c0aa21466e.pdf
2006-10-23
بیع
پول
خمس
ربا
زکات
فیاض
قرائی
f.gharaei@ferdowsi.um.ac.ir
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ازدواج دائم با اهل کتاب در فقه اسلامی و حقوق مدنی ایران
ازدواج دائم مردان و زنان مسلمان با مردان و زنان اهل کتاب، از جهت مبانی و ادلّة فقهی همواره مورد بحث و اختلاف نظر بوده است. برخی از فقها در این مورد بسیار سختگیر و برخی دیگر اهل تسامح بودهاند. ایشان گرچه در مقام رأی و نظر منع آن را مطرح نمودهاند، امّا در عمل بر آن صحّه گذارده، به ثبت آن پرداخته و آثار آن را نیز مترتب نمودهاند. از ملاحظه و مداقه در مستندات آرا میتوان گفت بر منع ازدواج دائم مردان مسلمان با زنان اهل کتاب دلیل محکمی در دست نیست.
https://jmb.ut.ac.ir/article_18184_c4e41ff7e90e1b22bde4a4cb2eeab9dd.pdf
2006-10-23
اجماع
ازدواج دائم
اهل کتاب
زنان و مردان مسلمان
عبدالرضا محمد حسین
زاده
mhosseinzadeh@mail.uk.ac.ir
1
LEAD_AUTHOR