per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
1990-03-21
50-49
0
15102
تسامح در ادله سنن
-
آیت الله سید ابوالفضل میر محمدی
63924173
1
-
https://jmb.ut.ac.ir/article_15102_782a2b5522a624decea04f89f5778159.pdf
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
1990-03-21
50-49
0
15103
ویژگی های فقه ملا حسن فیض
-
دکتر علیرضا فیض
29856888
1
-
https://jmb.ut.ac.ir/article_15103_c070b598145cba84f5b4b22261f217fa.pdf
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
1990-03-21
50-49
0
15104
نظریه عقل در فلسفه فارابی
-
سید مصطفی محقق داماد
69637145
1
نظریه فیلسوفان مسلمان در خصوص عقل تا آنجا که مبانی روانشناختی مابعد الطبیعی آن مربوط میشود بر نظریات یونانیان در مورد نفس و قوای دراکه آن مبتنی می باشد. چارچوب اصلی نظریه آنان در خصوص وحی نبوی همان نظریه مشهور درک عقلانی است که ارسطو در سومین دفتر کتاب نفس بطور مبهم آن را مطرح کرده است و بعدها مفسرین و شارحین او، بخصوص اسکندر افرودیسی ، در بسط و پرورانیدن آن کوشیده اند، هرچند بطوری که درفصل بعد خواهیم دید ، مسلمین عناصر دیگری نیز- اعم از رواقی و نوافلاطونی و بالاخص گلمینی از فرهنگ سیال یونانی اوایل سده های آغازین عصر مسیحیت – در این چارچوب کلی وارد ساخته اند. برجسته ترین شخصیت های فلسفی اسلام که بطور صریح در مسأله نبوت بحث کرده و آن را برشالوده طبیعت دراکه نفس بشری استوار ساخته اند، همانا فارابی و ابن سینا میباشند. نظر به اینکه این دو شخصیت در بحث درباره مسأله عقل با همدیگر بعضی تفاوتهای مهم دارند، ( تفاوت هائی که اگر چه بنظر این مؤلف مؤثر در اصل مسآله نبوت نیست لکن فی نفسه واجد اهمیت است) و از طرفی هر یک از آنان اصطلاحات اندک متفاوتی بکار برده است، لذا بجاست که نظریات عقلی هر کدام را مستقلاً مطمح نظر قرار دهیم .
-
https://jmb.ut.ac.ir/article_15104_749e7d3044f6cfaa162c5b8e190648b5.pdf
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
1990-03-21
50-49
0
15105
پاسخهای شهاب الدین عمر سهروردی
-
دکتر احمد طاهری عراقی
33368655
1
-
https://jmb.ut.ac.ir/article_15105_d70bcd30ae2fc809e582ca2971f193e5.pdf
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
1990-03-21
50-49
0
15106
رهبانیت مسیحی در غرب
-
دکتر علی مهدی زاده
45593251
1
-
https://jmb.ut.ac.ir/article_15106_b27a2cb0ece889c0e63afa1fd43ede23.pdf
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
1990-03-21
50-49
0
15107
مبانی زبانشناختی تفسیر عقلانی وحی
-
محمد مجتهد شبستری
63759384
1
-
https://jmb.ut.ac.ir/article_15107_8b982a4716db40c9d9c9df90b1ea9572.pdf
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
1990-03-21
50-49
0
15108
آداب و آموزش پزشکی در ایران اسلامی
-
دکتر نورالله کسائی
11764847
1
-
https://jmb.ut.ac.ir/article_15108_c31d4d7d54830d63111c64a7f7518620.pdf
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
1990-03-21
50-49
0
15109
بحث کوتاهی درباره بادها
-
دکتر حسین قره چانلو
45118991
1
-
https://jmb.ut.ac.ir/article_15109_099603d4c9579e4fc938ac3ab1595194.pdf
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
1990-03-21
50-49
0
15110
تحقیق تطبیقی در مصطلحات عرفانی
-
دکتر حسین لاشیء
24957168
1
در این رساله پس از طرح چند مبحث کلی درباره اصطلاحات عرفانی در فصل دوم پرداخته شده است. اصطلاحات مزبور عبارتند از:
1-توحید 2- تصوف 3- تجلی 4- حال و مقام 5- ذکر 6- سکر و صحو 7- شاهد ، مشهود ، مشاهده 8- عرفان ، عارف ، معرفت. 9- فناء و بقاء 10- قبض و بسط و انبساط 11- کشف و مکاشفه 12- ولی ، ولایت. یادآوری این نکته مفید است که در این تحقیق تمام اصطلاحات اولیه عرفانی مورد پژوهش قرار گرفته بود، اما بنا به دلایلی و از آن جمله محدودیت صفحات رساله ، قرار بر این شد که تنها گزیده ای از اصطلاحات مزبور در رساله درج کردد.
-
https://jmb.ut.ac.ir/article_15110_dae81e393015495cff1d19e455c35772.pdf
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
1990-03-21
50-49
0
15111
فصل جدیدی در « اعجاز قرآن»
-
استاد محمود محمد شاکر
59822331
1
علی حجتی کرمانی
56726847
2
پژوهشی ککه از نظر خواننده گرامی می گذرد ، تحقیق جالب و جدیدی است پیرامون « اعجاز قرآن کریم» : این بحث که توسط استاد محمود شاکر انجام گرفته است از مقدمه کتاب جاویدان و ارزشمند نویسنده بلندآوازه الجزایری ، « مالک بن نبی» ( به نام « الظاهرة القرآنیه = پدیده ای به نام قرآن ) برگرفته شده است. نویسنده ضمن بررسی اثر گرانقدر مزبور ، فصل جدیدی از اعجاز قرآن را مورد ارزیابی قرار داده است که ذیلاً ملاحظه می فرمائید. «مترجم»
-
https://jmb.ut.ac.ir/article_15111_fb28a27037bd9f79f9ba29ec0356448c.pdf
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
1990-03-21
50-49
0
15112
گزارشهای علمی و خبرهای دانشکده
-
unknown
59682735
1
-
https://jmb.ut.ac.ir/article_15112_0a725373bb41ed895dc37bda045e736d.pdf