per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2008-07-22
40
2
26895
مفهوم و ماهیت وقف و وضعیت مالکیت مال موقوفه در فقه امامیه و حقوق مدنی ایران
The concept and nature of endowment and state of ownership of endowed property in the Islamic(Imamiyeh) jurisprudence and civil law of Iran
حمید ابهری علی آباد
dr-hamidabhary@yahoo.com
1
عبدالله رضیان
rahida123@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه مازندران
کارشناس ارشد دانشگاه مازندران
وقف, یکی از اعمال حقوقی است که به انشای اراده نیاز دارد و به معنای حبس عین مال و تسبیل منافع آن است. اعمال حقوقی به دو دستة عقد و ایقاع تقسیم میشود، فقها درباره ماهیت حقوقی وقف از حیث عقد یا ایقاع بودن, اختلاف نظر دارند: 1. وقف (عام ـ خاص) با اعلام اراده واقف و بدون نیاز به قبول واقع میشود؛ 2. وقف خاص به قبول نیاز دارد, ولی در وقف عام, قبول لازم نیست؛ 3. در وقف عام و خاص, قبول شرط است. قانون مدنی ایران مبتنی بر نظر سوم است. درباره مالکیت مال موقوفه, برخی فقها واقف را مالک, برخی عین موقوفه را متعلق به موقوفعلیه/علیهم و بعضی هم خدا
را مالک مال موقوفه میدانند. با بررسی ماهیت حقوقی وقف و وضعیت مالکیت مال موقوفه, ملاحظه میشود که: 1. وقف, عقد است نه ایقاع؛
2. با تحقق وقف, شخصیت حقوقی جدیدی شکل میگیرد که مالک مال موقوفه است. به این ترتیب, حقوق مدنی ایران و فقه امامیه به هم نزدیکتر میشوند.
The endowing means withholding of corpus of property and consumering its benefits for good aims. Endowing is a legal act but there are differences about its nature. Some of Islamic jurists believe that it is a unilateral act and others believe that it is a contract. There are also differences about state of ownership of endowed property: some of Islamic jurists believe that settler of endowment is owner of it and others believe that beneficiary of endowment is owner of endowed property, a group believe that God is owner endowed property. In this research, the concept and nature of endowment is discussed. The state of ownership of the endowed property is discussed too. We will see that endowing is a contract and ownership of the endowed property is belonging to a legal person that exists with endowing.
https://jmb.ut.ac.ir/article_26895_310f13b763216295029f75d68bdcb354.pdf
ایقاع
حال
عقد
موقوفعلیه/علیهم.
واقف
وقف
Ashaereh
attribute
Contract
divine will
Endowment
Imammieh
Moatazeleh
settler of a pious endowment and beneficiary of an endowment
Unilateral Legal Act
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2008-07-22
40
2
26896
ماهیت مَهر و نقد مَهریههای سنگین
The nature of the marriage and the criticism of the excessive marriage portion
محمود امامی نمینی
allamah mohades@yahoo.com
1
استادیار مؤسسه آموزش عالی علامه محدّث نوری (ره
"مَهر" یا "مَهریه" در آغاز بهای فروش زن به شوهر به شمار میرفت. با ظهور ادیان الهی و تدوین قوانین، مَهر تغییر یافته و به صورت هدیه یا عطیّه درآمده است. در عُرف کنونی ایران، مفهوم اسلامی مَهریه برای دختران کاملاً متحول شده و دیگر، مَهر، هدیه محسوب نمیشود, بلکه وثیقة نکاح و جریمة طلاق است. از نظر شرع و قانون, لازم است زوج دین خود را از بابت مَهر در حق زوجة خود ادا کند. لیکن, به دلیل هنگفتبودن آن، هرگز قادر به تأدیه آن نیست یا اصلاً هنگام عقد، قصد پرداخت ندارد و اگر استثنائاً توان پرداخت مَهر سنگین را داشته باشد به نحوی از زیر بار آن شانه خالی میکند. در نتیجه, در صورت انحلال نکاح, هیچگونه تضمینی برای زندگی زن وجود ندارد و قانون و اجتماع از آن حمایت نمیکند. بررسی حقوقی ـ اجتماعی مَهریه و پیشنهاد تثبیت مهریه شرعی و راه حل تضمین زندگی زن بعد از طلاق از لحاظ حقوقی حائز اهمیت است.
At the beginning, the marriage portion or dowry was considered as the price for selling the wife to the husband. The marriage portion was changed its nature as a gift by the advent of the divine religions and codification of laws. In modern custom of Iran, the Islamic concept of marriage portion has been completely changed and is no more considered as a gift, but it is security in marriage and divorce penalty. The marriage portion is a debt for the husband that he must pay the wife lawfully and canonically, but he is never able to pay it because of its excessive, or does not intend to pay it at all or if he is exceptionally able to do it, he will refuse to do so. Consequently, by winding up the marriage contract, the wife’s life will not have any security, therefore, law and society will not support her. It is important to study socio. Legal dimensions of marriage portion, and suggestion of fixing religious marriage portion and solution for the security wife’s life after divorce from the law and legal sociology point of view.
https://jmb.ut.ac.ir/article_26896_62cdf5d12080fbcd563d78888202a81e.pdf
جریمة طلاق
صفت فعل
عوض بضع
مَهرالسّنه
وثیقة نکاح
Boze? consideration (consideration for sexual enjoyment)
Mahr ol
Sunnat (i.e. Sunnah marriage portion or Mohammedan dowry)
security in marriage
divorce penalty.
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2008-07-22
40
2
26897
استحباب خروج از خلاف در مذهب شافعی
Admiration of avoidance of disagreement inShafi'ite's jurisprudence school
جلیل امیدی
jalilomidi@yahoo.com
1
سالم افسری
72482734
2
دانشیار دانشگاه تهران
مربی دانشگاه کردستان
خلاف فقهی عبارت است ازوجود فتاوای فقهی مختلف در مسألة واحد، منشأ خلاف تعارض ظاهری ادله شرع و اختلاف نظرهای فقیهان در روش استنباط احکام است. این که در مقام اجتهاد، توجه به آرای دیگر مجتهدان و نظر در دلیل مخالف و صدور فتوا بر وفق فتوای دیگران یا نزدیک به نظر آنان لازم است یا خیر، خود محل اختلاف است. علمای شافعی که اجتهادات خود را محتملالخطا و فتاوی دیگران را محتملالصواب میشمارند، خروج از خلاف را چه در مقام اجتهاد و چه در موضع تقلید مستحب میدانند. مراد از این استحباب آن است که مجتهد در هنگام بذل وسع برای استنباط حکم شرعی، در حدود تجویز ادله شرعی، موافق یا نزدیک به فتوای موجود در مسأله فتوا دهد و از ایجاد اختلاف یا توسعة دایرة آن اجتناب ورزد. مبنای این استحباب، احتمال صحت فتوای مخالف است. عمل به این قاعده مشروط به "قوّت مأخذ مخالف"، "عدم وقوع در محذور شرعی" و "عدم وقوع در خلافی دیگر" است. در هر حال اعتقاد به احتمال صحت آرای دیگران، اثر قابل ملاحظهای در
همگرایی مذاهب اسلامی دارد.
In Islamic jurisprudence, juridical disagreement means dispute between Islamic jurists to confirm a comment or proscribe another. Disagreement is arising from contradict reasons or jurist concepts. Whether concern other concepts is necessary or not, is a contradict matter. In the Shafi'ite's jurist opinion avoidance from diversity is recommended for all Jurists and followers. It means that in his discovering the Islamic law, a jurist has to agree to other and avoid any contradiction. The rule, in deed, refers to possibility of correctness of dissenting opinion. Exercising the rule is limited by some conditions. However it has a great effect toward at Islamic convergence.
https://jmb.ut.ac.ir/article_26897_97aed3119abf71097db70a6fd1fbd947.pdf
اجتهاد
احتیاط
استحباب
تقلید
خلاف
مراعات خلاف
Admiration.
Disagreement concern of disagreement
Discovering of law
imitation
precaution
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2008-07-22
40
2
26898
تأثیر عیوب و بیماری در فسخ نکاح از دیدگاه قانون مدنی و فقها
The effect of diseases and defects ondissolving a marriage
محمد جمالی
d_mohammad25@yahoo.com
1
دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی
از جمله اسباب اثباتکنندة حق فسخ نکاح برای هر یک از زوجین در قانون مدنی به پیروی از فقه امامیه, وجود پارهای از عیوب در یکی از آنها است. مطالعه تطبیقی مواد مذکور با آرای فقها, راهی است تا علاوه بر جلوگیری از فروپاشی کانون خانواده، استفاده صحیح هر یک از زوجین از این حق و رفع ضرر از خود را موجب شود. با ارزیابی تطبیقیِ مسائلی مانند: اتفاق نظر فقیهان در فسخ نکاح به سبب عیوب, برابری حق زوجین در این خصوص, نوع عیوب موجب حق فسخ نکاح, میزان محدودیت عیوب معرفیشده در قانون و فتاوای فقهی, و زمان اعتبار این عیوب, به این نتیجه دست مییابیم که بیشتر فقها حق مذکور و ثبوت آن را برای هر یک از زوجین, قائل هستند. در مورد انواع عیوب نیز, هر چند بیشتر مذاهب و قانون مدنی آنها را محصور کردهاند، ولی باید گفت: هر عیبی که سبب اخلال در مقاصد نکاح باشد میتواند موجب حق فسخ قرار گیرد. البته زمان حادث شدن این عیوب نیز معتبر و قابل توجه است.
Among the causes that give the right to each of the couples to dissolve as a partner of marriage contract is the existence of some certain diseases in one of them. The civil law observing Shiite religious jurisprudence has declared some defects of the husband or wife as the cause of dissolving. The comparative study of the mentioned articles and the views of jurisprudents and along with challenging them is a solution to prevent the collapse of family as far as possible, on the one hand and make every partner use this right properly on the other as well as preventing himself or herself from getting harm. The issues evaluated comparatively in this article are such as: Do all jurisprudents believe in dissolving where there is a defect in one of the couples? Does he or she have the equal right to sue for dissolving? What are the defects that can be the causes of dissolving? Are those defects known in civil law and religious judgments as limited? And do those defects have any time validity? The conclusion that we come to by analyzing, studying and criticizing the views of jurisprudents is that most of them believe in dissolving due to a proved defect in every party. Furthermore, with regard to different kinds of defects but it must say that anything that is an obstacle to matrimonial purposes should be considered as the right for dissolving although most of religions and civil laws have limited them. Finally, the time of occurrence of the defect is also valid and worth to consider.
https://jmb.ut.ac.ir/article_26898_5102d22c50a22ee33dae5db43dd8ce16.pdf
تأثیر عیوب و بیماری در فسخ نکاح از دیدگاه قانون مدنی و فقها
aphosis
defects
Dissolving a marriage
Lameness
leprosy
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2008-07-22
40
2
26899
پژوهشی درباره نامه منسوب به امام سجّاد (ع) خطاب به زُهری
Investigation about the letter attributed to Imam Sajjad to Zohri
محمد حسن زاهدی توچائی
mhzahedi1342@yahoo.com
1
مربی دانشگاه گیلان
نامهای از حضرت علیبنالحسین (ع) به محمّدبنمسلم معروف به ابنشهاب زُهری در برخی منابع ذکر شده است. در این نامه زهری به جهت همکاری با دربار بنیامیه مورد سرزنش آن حضرت (ع) قرار گرفته است. معمولاً این نامه در تحلیل موضعگیریهای سیاسی و اجتماعی امام سجّاد (ع) مورد استناد قرار میگیرد. از بررسی منابع و کتابهای متعدد چنین برمیآید
که قدیمترین منبع موجودی که این نامه را, البته بدون سند, نقل کرده کتاب تُحَف العُقول تألیف إبن شُعبه حَرّانی است. بررسی محتوایی نامه از عدم سازگاریِ تعابیر موجود در آن با سن، درجه انحراف و سطح علمی زهری در زمان امام سجّاد (ع) نشان دارد. بر اساس بررسی سندی و متنی، صدور این نامه از سوی امام سجّاد (ع) خطاب به زهری را نمیتوان پذیرفت. از این رو، در نظر گرفتن فرضیاتی دیگر در این ارتباط, ضروری است.
A letter of Ali Ibn- Hussein (Peace be upon him) to Mohammad Ibn- Moslem known as Ibn- Shahab Zohri has been mentioned in some resources. In this letter, Zohri has been reproached by Ali Ibn-Hussein for his cooperation with Bani Omayeh. This letter is usually cited as an evidence in analysis of Imam Sajjad's political and social positions. Surveying the resources and numerous books shows that Tohaf Al- Oghoul written by Ibn Shobeh Harrani is the oldest present resource in citing this letter. Ibn Shobeh has cited no evidence for this letter. Surveying the content of this letter shows that the interpretations used in this letter are in contradiction with the age, deviation degree and scientific level of Zohri in time of Imam Sajjad. Based on surveying the evidence and content of this letter, it can not be accepted that the mentioned letter has been written by Imam Sajjad to Zohri and it is necessary to consider other hypothesis in th
https://jmb.ut.ac.ir/article_26899_c624c0e4c0ae1d87f74892e71440d8b3.pdf
إبن شعبه حرانی
تُحَف العقول
زُهری
علی بن الحسین (ع)
Ali Ibn al
Ibn Shobeh Harrani.
Oghoul
Tohaf Al
Hussein
Zohri
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2008-07-22
40
2
26900
خسارت دیر کرد از منظر فقهی
The loss of delay from viewpoint of jurisprudence
علی مظهر قراملکی
ghmaleki@ut.ac.ir
1
سید مسلم حسینی ادیانی
99483761
2
استادیار دانشگاه تهران
استادیاردانشگاه الزهراء
داد و ستد کالا یکی از ضرورتهای زندگی اجتماعی است، انسان برای تسهیل در امر مبادله و داشتن معیار مشترک جهت سنجش کالا، پول را به وجود آورده که همزمان با تحوّل و پیشرفت در زندگی اقتصادی و اجتماعی شکلهای گوناگونِ کالایی، فلزی، کاغذی و تحریری را به خود گرفته است. ارزش ذاتی برخی پولها و اعتباری بودن برخی دیگر و همچنین نقش انکارناپذیر تورّم در کاهش فاحش ارزش پول، بهویژه پول کاغذی، تفاوت در احکام آن را موجب شده است. به همین دلیل، قوانین و مقرراتی برای جبران خسارت ناشی از کاهش ارزش پول در مجالس قانونگذاری و شرکتهای تولیدی یا تجاری وضع شده است. این قوانین از سوی بسیاری از فقها به دلیل شائبه ربا با موازین شرع مغایر شناخته شده، ولی از سوی برخی دیگر مطالبه و اخذ آن با شرایطی خاص مورد پذیرش قرار گرفته است، این دسته از فقیهان مطالبه و اخذ خسارت ناشی از کاهش ارزش پول و تأخیر تأدیه را در تمام دیون پذیرفته و آن را مستلزم افتادن در ربای محرّم نمیدانند. نوشتار حاضر، حکم فقهی مسأله و مبانی نظری آن را مورد بررسی قرار داده است.
Business of goods is one of the necessities of social life. Man has produced the money to facilitate the business, which simultaneously with the development of social and economic life has taken different forms. Intrinsic value of some money and relative value of the other and the role of the inflation in decrease in value of money cause the different religious commandments. That is why, for compensating a loss, there have been established laws in legislation assemblies and productive and commercial companies. Some of jurisprudents believe that these laws are contrast with the commandments of Shai’a, but the other ones accept them with special terms. This article studies the jurisprudentialcommandment of this problem and its theoretical bases.
https://jmb.ut.ac.ir/article_26900_7b09f5c3056e678f7dd5314b4deae4fa.pdf
ارزش اعتباری
ارزش ذاتی
پول
دیر کرد
قیمی
مثلی
Business
Inflation
jurisprudence
Money
the loss of delay
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2008-07-22
40
2
26901
بحثی در شورایی شدن فتوی
To discussion in being council of injunction
علی مظهر قراملکی
31564515
1
استادیار دانشگاه تهران،
در جهان امروز, فعالیتهای اجتماعی به شکل گروهی و شورایی انجام
میگیرد. ابهام این است که آیا شورایی شدن در امر اجتهاد و صدور فتوی, که تاکنون به طور فردی صورت میگرفت, میسر و ممکن است؟ ضرورتی برای این کار وجود دارد؟ فواید و پیامدهای مثبت یا منفی آن چیست؟ اجتهاد گروهی میتواند به معنای این باشد که افرادی که هنوز به اجتهاد نپرداختهاند گرد هم آیند و با کمک هم به اجتهاد بپردازند. در این صورت, باید نوعی تقسیم کار و پژوهش بین این افراد صورت گیرد تا به کمک هم در لجنهای به اجتهاد بپردازند و معنی دوم (شورایی شدن فتوی) آن است که مجتهدین به گرد هم آمده و با تبادل نظر, به فتوای مشترکی برسند. در این پژوهش, مقصود ما از شورایی شدن فتوی, این است عدهای که به درجه اجتهاد رسیده و شرایط افتا را دارند با هم به تبادل نظر پرداخته تا به عنوان یک جمع, به صدور فتوی بپردازند. مقاله حاضر در پی تحقیق پیرامون این مسأله است.
In nowadays world, social activities and affairs are done in form of group or counsel. Can group and council-working experience be performed in Ejtehad and issue of religious commandments? What a necessity is there in this work? What are its positive and negative benefits and consequences? Of course the first meaning of grouping Ejtehad can be that individuals come together to endeavor to seek the solutions of day to day matters. In this ease some work division and research should be conducted among them to assist each other in Ejtehad. The second meaning is that they cooperate in issue of Fatwa. In this research, my purpose is to show that a number, who have reached to degree to issue fatwa, shall cooperate in pronouncing of Fatwa as a group.
https://jmb.ut.ac.ir/article_26901_2a9c5b3d600e857ea45e560fe7cff43a.pdf
تبعیض در تقلید
شهرت فتوایی
شورای فتوی
مجتهد متجزی
مجتهد مطلق
مسائل مستحدثه
Business
Inflation
jurisprudence
Money
the loss of delay