per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2008-07-22
40
1
19499
بازپژوهی نظریة تعمیم زکات از نظر امامیه
بازپژوهی نظریة تعمیم زکات از نظر امامیه
احمد باقری
ahmadbagheri55@yahoo.com
1
سید محمد رضا امام
83611225
2
سید یوسف علوی
71174293
3
1دانشیار دانشگاه تهران
استادیار دانشگاه تهران
دانشجوی دانشگاه تهران
فقیهانی که به انحصار وجوب زکات در اجناس نهگانه قائل هستند برای اثبات مدعای خود به روایات، اجماع و عموم برخی از آیات استدلال کردهاند. از سوی دیگر, پیروان نظریه تعمیم نیز به روایات و دلیل عقل، استناد جستهاند که ادله آنان از سوی مخالفان مورد انکار و رد قرار گرفته است. به ویژه آن که خواسته یا ناخواسته در گرداب قیاس نیز گرفتار شدهاند. در این نوشتار علاوه بر نقد و بررسی مجدد ادله طرفین، استدلال قائلین به تعمیم، به دلیل ناسازگاری با ادله متواتر و منصوص و نیز نیافتن چاره و توجیهی منطقی و اصولی برای آن، مردود دانسته شده است، اما با ملاحظة رویکرد این جستار که ارائه ساز و کاری جدید برای حل مشکل پیش رو است، به موازات رد نظریه، تعمیم نظریهای میانی پیشنهاد شده است که به نظر میرسد تنها راه برونرفت از تعارض ادله و کشمکش دیرینه و به ظاهر لاینحل باشد.
The jurists, who believe in restraining the necessity of Zakat in nine-fold goods, have demonstrated to traditions, consensus and general of some verses. On the other hand, the followers of "generalization theory" have demonstrated to traditions and intellectual reasons, but their proofs have been refused by the objectors, particularly that this group has been entangled in analogy. In this paper ,in addition to examining the two parties' reasons, the arguments of the generalization theory followers are refused because of not having been matched with mutawatir and specified proofs and not finding any logical solution. But by observing the target of this article that presents a solution and is a new production to solve this problem, paralleled with rejecting the above theory, a middle theory is suggested that appears to be the only way of ending the arguments that seem unsolvable.
https://jmb.ut.ac.ir/article_19499_67951c764910a72382ce7fd30d933240.pdf
زکات_ غلات اربعة_ انعام ثلاثه_ نقدین_ مال التجارة
Zakat_ The f0ur crops_ the triple Livestock_ Gold and Silver Coins_ Commodity
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2008-07-22
40
1
19500
نظریة حصر ضروریات در مقاصد خمسه
Theory of restriction of necessities in Five intentions
unknown
59682735
1
علمای اصول اهداف یا مقاصد تشریع را به مقاصد کلی و مقاصد جزئی تقسیم کردهاند. مقاصد کلی را هم در سه نوع ضروریات, حاجیات و تحسینیات آورده و ضروریات را منحصر در مقاصد خمسه دانستهاند, که عبارتند از حفظ دین, نفس, عقل, نسل و مال. نویسنده مقاله حاضر با ارائه مختصری از سیر تکامل تاریخی این نظریه، اشکالات و کاستیهای نظریه مذکور را بررسی، و ضرورتِ الحاق مقاصد دیگری به مقاصدِ خمسه را تبیین کرده است. مهمترین اصلی که باید به این مقاصد افزوده شود "اصل عدالت" است که چون روحی در تمام کالبد شریعت جاری است. همچنین با توجه به این که بسیاری از احکام اسلام برای حفظ امنیت جامعه تشریع شدهاند, اضافه کردن مقصد "حفظ جامعه" لازم است. بنابراین, باید حفظ جامعه و اقامه عدل را به مقاصد ضروری افزود. مقاصدی چون "حفظ آزادی" و "اخلاقمداری" نیز مقالاتی دیگر را میطلبد.
The scholars of the principles of the Islamic jurisprudence are divided the intentions of God in Islamic Figh to universal intentions and particular intentions. And the universal intentions are divided to necessaries and needs and goods. The necessaries are observation of religion and spirit and intellect and tradition and property. The author tries to manifest the decreases of this theses by allege the history of this theses. And he tries to explain the necessity of adding some other necessaries in these theses too. The most origin that must added is the origin of justice that seen in the most of Islamic laws. And the other is observation of society that’s necessary to added. Other intentions such as observation of freedom and observation of ethic must be illustrated in some other papers.
https://jmb.ut.ac.ir/article_19500_11a03bc3475ab27506cd8cb44ecca357.pdf
مقاصد خمسه _ مصلحت_ جامعه_ عدالت
Five intentions_ benefit_ society_ justice
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2008-07-22
40
1
19501
بیع عین مرهونه توسط راهن از منظر فقه و حقوق مدنی
The sale of the object pledged by mortager from
علیرضا یزدانیان
77939473
1
استادیار دانشگاه اصفهان
یکی از تصرفات راهن با لحاظ "حق عینی اصلی" خود در عین مرهونه فروش عین مرهونه است. صرف نظر از نظر مشهور فقها و حقوقدانان مبنی بر
عدم نفوذ، ضمن مطالعة فقه، مواد 793 و 794 قانون مدنی و حقوق فرانسه, به نظر میرسد بیع عین مرهونه با "حق عینی تبعی" مرتهن منافات نداشته باشد. این بیع به ضرر مرتهن نیست و با توجه به عدم صراحت قانون باید صحیح باشد، زیرا ماده 793 تصرفات منافی حق مرتهن را نیازمند اذن دانسته و تصریح نکرده است که بیع عین مرهونه منافی حق مرتهن هست یا نه؟ بدیهی است با تعیین حکم بیع، حکم بسیاری از تصرفات دیگر روشن شده و از نظر عملی مشکلات مربوط به روابط مرتهن، راهن، بانکها و وامگیرندگان حل خواهد شد. در این مقاله بیع عین مرهونه از منظر فقها و حقوقدانان مطالعه و مورد بررسی قرار گرفته است که به نظر میرسد از بین عقاید فقهی مبنی بر بطلان، عدم نفوذ و صحت، نظریه صحت با حقوق موضوعه ایران سازگارتر باشد.
One of the possessions that the mortgage, from the viewpoint of his actual Right may do is the sale of the object pledged. Dispensing with the well- known idea of the Islamic jurists and the jurists that they believe that the sale is not binding but with, study some of the Islamic ideas and articles 794 and 793 of code civil it seems that the sale of the object pledged is not harmful for mortagagee and it must be valid. Because according to the article 793 only the possessions that are against to the right of mortgagee need his permission .With description the subject of the sale, the situation of the other possessions will be clear and the problems between the mortgager and mortgagee and between the banks and the borrowers will be solved. In this article the sale of the object pledged has been examined from the viewpoint of the Islamic jurists and jurists that in the middle of the Islamic ideas that the sale is invalid or the sale is not binding and the sale is valid if seems that the idea of validity is suitable with the positive law.
https://jmb.ut.ac.ir/article_19501_ce8e81a6596608c124742ead955557f2.pdf
رهن_ راهن_ مرتهن_ عین مرهونه_بیع
mortgage_mortgager_ mortgagee_ object pledged_ sale
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2008-07-22
40
1
19502
پاسخ به تروریسم و خشونت در سیاست کیفری اسلام
Terrorism and political violence inthe Islamic criminal policy
unknown
59682735
1
با وجود این که در مورد تعریف تروریسم اجماع قابل ذکری وجود ندارد، اما ارتکاب برخی اعمال که به ایجاد ترس, وحشت, ترور و کشتن بیگناهان منجر میشود، در بسیاری از نظامهای حقوقی به عنوان تروریسم جرمانگاری شده است. در سیاست کیفری اسلام، توسل به ترور، ایجاد رعب و وحشت و سلب آسایش عمومی، جرم تلقی شده و با پاسخ کیفری شدید و سختگیرانهای همراه است. در عین حال، در مواردی که توسل به خشونت با انگیزههای سیاسی و به قصد مقابله با حکومت یا فرد حاکم انجام میگیرد، پاسخها تنظیمکننده، تدافعی و در راستای اعاده نظم اجتماعی است. بررسی سیاست کیفری اسلام در خصوص تروریسم و خشونت سیاسی موضوع این نوشتار است.
In spite of the fact that there is no mentionable consensus about the definition of terrorism, killing of innocents and committing acts that resulting to popular fear and panic has been criminalized in the law systems. In the Islamic criminal policy, to rely on the terror, causing fear and panic and negation of the public comfort, has been criminalized and has been responds with the severe punishments. However in the cases that making use of the violence accompanied with political motives and intention to contrast against the government there is especial rules and regulations. This study discussed the Islamic criminal policy about the terrorism and political violence.
https://jmb.ut.ac.ir/article_19502_60fd714b250737f464a7e63f4f59590e.pdf
اسلام
بغی
تروریسم
خشونت سیاسی
سیاست کیفری
محاربه
Criminal policy
Islam
Moharebh (fighting against God)
Political violence
terrorism
Baghi (aggression)
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2008-07-22
40
1
19503
بازکاوی عدم وجوب قرائت سوره کامل بعد از حمد در نماز
Insolidum liability
محمد امامی
dr.imami@gmail.com
1
مربی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
یکی از سؤالات مطرح برای مسلمانان نمازگزار، به ویژه پیروان مکتب
اهل بیت (ع) در مورد نماز گزاردن، در مسجدالحرام و مسجدالنبی (ص) که به امامت اهل سنت اقامه میشود و گاه در آن سوره کامل خوانده نمیشود, این است که آیا در دو رکعت اول آن، خواندن یک سوره کامل بعد از حمد واجب است و اخلال به آن بطلان نماز را موجب میشود یا خیر؟ در این مقاله
بر اساس روایات پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) به موضوع پرداخته شده است. به طوری که، ابتدا با اشاره به اتفاق نظر فقهای مذاهب مختلف مبنی بر عدم وجوب قرائت یک سوره کامل در دو رکعت اول بعد از فاتحة الکتاب به هنگام ضرورت، بیماری، عجله و نیز در نمازهای نافله، سپس بیان نظر فقهای مذاهب در مورد لزوم تکمیل سوره در نماز واجب در شرایط عادی، و نقد و بررسی آن و در خاتمه دیدگاه مؤلف مبنی بر واجب نبودن سوره، با توجه به روایات و سایر دلایل مربوط، مطرح شده است.
It is important for a Muslim, particularly a Twelve Imam Shiite, to know whether it is compulsory for him or not to recite a whole chapter of the Qura'n after Fateheh (the opening chapter of the Qura'n) when he performs his prayers. It is important because sometimes the prayer is performed only with the Opening Chapter. So a Muslim should know if this procedure is valid or not. Having mentioned the viewpoints of Jurists of different Islamic sects, and having evaluated their reasons, the author of this article professes his own view and proves that in accordance with the traditions quoted from the Holy prophet and his Household, it is not obligatory to recite a whole chapter.
https://jmb.ut.ac.ir/article_19503_b10c78bbf1c4d49e710a85c21f77c851.pdf
قرائت_ سوره
_ حمد_ آیه_ نماز
gharaat_ sooreh_ hamd_ ayah_namaz
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2008-07-22
40
1
19504
مسؤولیت جمعی
Insolidum liability
محمد رضا امیر محمدی
associate professor of kerman university
1
عبدالحسین حسین زاده
55348923
2
استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
ستادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
تأمین ابزار مناسب و کارآمد جهت اجرای حق موضوعی است که علم حقوق متکفل آن است. نهادهایی چون رهن، ضمان، مسؤولیت تضامنی و حبس بدهکار برای همین منظور ایجاد شده است. نهاد مسؤولیت جمعی نیز میتواند در کنار نهادهای یاد شده در پارهای از موارد اجرای حقوق زیاندیدگان و جبران خسارت آنها را آسانتر کند. این نهاد نوعی مسؤولیت تضامنی است. به این معنی که، زیاندیده میتواند تمام خسارت وارده را از هر یک از مسببان ضرر مطالبه کند، اما تفاوت آن با مسؤولیت تضامنی به معنی اخص این است که اولاً: آثار ثانوی تضامن در مسؤولیت جمعی جریان نمییابد; ثانیاً: در مواردی از مسؤولیت جمعی، پرداختکننده دین نمیتواند برای مبالغ پرداختشده مازاد بر سهم خود به مسؤولان دیگر مراجعه کند. مواردی از تعدد مسؤولان در قوانین ما وجود دارد که با نهاد مسؤولیت جمعی قابل انطباق است.
It is the law which must provide the suitable and efficient tools to execute the legal rules some constitutions as mortgage, guarantee, joint and several liability and imprisonment of the debtors are created for this main. The insolidum liability constitution as far as others facilitate somehow the execution of the legal rules. Insolidum liability is a kind of joint and several liabilities. It means that the creditor can refers to each one of the debtors for the whole debt. But it is different from joint and several liability, because in the first place, the secondary effects do not exist in the Insolidum liability, and in the second place by absence of relation in the responsible, the payer can not refer to the others to compensate the payment out of his portion. This constitution is not acquainted in our legal system but there are some cases of plurality of responsible which correspond with this constitution.
https://jmb.ut.ac.ir/article_19504_f9bd5f27c362ce13c421bac555581d86.pdf
مسؤولیت_ تضامن_ جمعی_ قائممقامی_ زیاندیده
liability_ solidarity_ insolidum_ substitution_ injured
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2008-07-22
40
1
19505
چالشهای نوین در بناء عقلاء با تاکید بر جهانی شدن
Novel challenges in the wise (Sages) basis by an emphasis on globalization
علی اکبر ایزدیفرد
ali85akbar2@yahoo.com
1
احد فرامرز قراملکی
63541291
2
استاد دانشگاه مازندران
استاد دانشگاه تهران
بناء عقلاء دو گونه مسئله را فراروی اصولیان قرار داده است: مسائل سنتی و مسائل نوین. تنوع و تحولپذیری بناء عقلاء، همتاآفرینی، جهانی شدن، مفهومسازیهای تجددگرایانه و پساتجددگرایانه از عقل نمونهای از چالشهای نوینند. بناء عقلاء حداقل به دو مفهوم عقل و اعتبار جماعت تحلیل میشود. اصولیان در تفسیر عقل به دو گفتمان مشهورانگاری منطقدانان متقدم و عقلی و ذاتیانگاری معتزلیان مسبوقند. نظریه دوم که تحسین و تقبیح را در زمرة گزارههای یقینی منطقی میداند از تبیین سرّ اخذ مفهوم جماعت در بناء عقلاء عاجز است. اعتبار جماعت در تفسیر حسن و قبح میتواند بر نظریه فطرت استاد مطهری و یا مفهوم روانشناختی میراث جمعی استوار باشد. توجه به نظریه وحدت در کثرت در تفسیر تجارب و اعتبارات بشر میتواند به وحدت در اعتبار حسن و قبح رهنمون شود. اعتبار جماعت در عصر جهانی شدن به منزلة بناء عقلاء در دهکدة جهانی اساس اخلاق جهانی قرار گرفته است. بر اساس چنین مفهومسازی، چالشهای نوین در بناء عقلاء تحلیل روشنیمییابد.
https://jmb.ut.ac.ir/article_19505_6ab0d7d4289150383ad13ee6c8a27678.pdf
بناء عقلاء_ آراء محموده_ اعتبار جماعت_ جهانی شدن_ حسن و قبح عقلی