per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2006-05-22
39
1
18717
عقل و عشق در بیان افلاطون حکیم و ملای رومی
-
طوبی کرمانی
35864613
1
آرزو نیک سیر
niksiare@petr.ui.ac.ir
2
مقاله "عقل و عشق در بیان افلاطون حکیم و ملای رومی"، در حقیقت جستاری بر دیدگاههای این دو اندیشمند بزرگ غرب و شرق است.مولوی، به "عشق" ه دیدة احترام نگریسته و آن را تنها راه فرار و گریز از عوالم مادی و حصول به عشق حقیقی الهی میداند. همچنین تعقل و اندیشه را مانند سایر نعمتهای الهی به شرطی که در جهت کمال و سعادت معنوی انسان باشد، نیکو شمرده و کمال آدمی که شناخت خدا و صفات اوست را به وسیلة همین "عقل" میسر میداند. افلاطون نیز تنها در صورتی میتواند به کمال دانش و معرفت نایل آید که راه کشف و شهود و تصفیة باطن را پی گیرد. در نظر افلاطون، کمال و هدف نهایی آدمی همانا وصول به حق و مشاهدة او است و حقیقت دانش در همین اصل نهفته است و مادامی که انسان به این مقام نرسد، کمال دانش و معرفت را نیافته است.
The Present article entitled "Reason and love expressed by Plato and Molavi" is in fact a research on the view points of these two outstanding sages of East and West. Molavi takes into consideration "love" respectfully and regards it the only way to escape from mundane world and attaining the real Divine Love. Furtuer more, he also respects reason and intellectuality and thought as other Divine Blessings, if they are to be in the direction of human perfection and spiritual prosperity. He considers that man’s perfection, the knowledge of God and His attributes, can be attained through the very reason. Similarly Plato holds that the beauty is only thing that deserves our love and admiration. He declares that man can attain the perfect knowledge and gnosis merely by pursuing the path of intuition and purification. In Plato’s opinion, man’s perfection and ultimate goal is to attain the Truth and His observation. The reality of knowledge lies in this principle. Having not attained this position, one has not achieved the perfection of knowledge.
https://jmb.ut.ac.ir/article_18717_85f37e3d12afc968e200ad0c72265fe2.pdf
عقل ـ عشق ـ حیات ـ اعلا ـ عرفان ـ مولانا ـ افلاطون
Love – Living – Mysticism – Molavi
Plato
reason
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2006-05-22
39
1
18718
بررسی نقش معرفت شناسی عقل فعال در حکمت متعالیه
-
محسن کدیور
kadivarmohsen@yahoo.com
1
مریم سالم
mo_8425@yahoo.com
2
صدرالمتألهین در پی اثبات مسألة اتحاد عقل، عاقل و معقول و با توجه به مبانی خاص معرفتشناسانه خود از قبیل مساوقت علم و وجود، تجرد صورت علمی محسوس، متخیل و معقول، حرکت جوهری و استکمالی نفس در حین ادراک مدرکات محسوس، متخیل و معقول و ...، معتقد است نفس در هنگام ادراک صور کلی و معقول و به عبارت دیگر در مرتبة تعقل، با عقل فعال متحد میشود. صدرالمتألهین به اثبات این مدعای خویش و توضیح و تبیین اصطلاحات عقل فعال، اتحاد، چگونگی برقراری ارتباط و اتحاد نفس با عقل فعال و ... میپردازد که در این مقاله به آنها اشاره میشود.
Molla Sadra, because of his especial epistemological ideas about the equality of knowledge and existence, and the abstract of all forms of knowledge in the mind, the forms of sensation, imagination and reasoning, believes that the intellect and the subject and object of the knowledge are unity in the process of knowledge. He also says that in the process of cognition, soul moves from its position and be united with its forms, and in its substantial and evolutionary movement, when it perceives the universal and intellectual forms, in its reasoning position, be united with active intellect. Molla Sadra proves these theories and explains about some terms such as active intellect, unity and the quality of the relationship between the active intellect and the soul. In this essay we study them.
https://jmb.ut.ac.ir/article_18718_166a5f8bf085a761b315fd4eb437f1d5.pdf
علم ـ وجود ـ نفس ـ تعقل ـ عقل فعال ـ اتحاد
Active intellect
Knowledge – Existence – Soul – Cognition
Unity
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2006-05-22
39
1
18719
تصور یا تصدیق
-
غلامرضا فدائی عراقی
ghfadaie@ut.ac.ir
1
مهدی فیض اله پور
m_mehdi_s2004@yahoo.com
2
محمود لاجوردی
54511139
3
این مقاله به اهیمت تصور و تصدیق به عنوان اصلیترین ابزار شناخت
میپردازد. مقوله تصور و تصدیق برگرفته از میراث یونانی و مورد توجه اکثر صاحبنظران و از جمله دانشمدان مسلمان است. تصور و تصدیق اگر چه از مقبولیت عام برخوردار است، با این حال با پیچیدگیها و دشواریهایی همراه است. به نظر نویسنده این مقاله، چانچه نگاه ما به مسأله عوض شود، میتواند بسیاری از مشکلات را حل کند. آنچه این مقاله مطرح میکند این است که بر خلاف باور عام، تصور هم یک نوع تصدیق است و اصولاً آنچه در شأن انسان است، چیزی جز تصدیق نیست. در واقع، آنچه در بعد
هستیشناسی و شناختشناسی شکل میگیرد، تصدیق است: تصدیق وجودی شیء و تصدیق نسبت شیء به شیء دیگر. تصدیق در بعد هستیشناسی، همان اقرار به وجود شیء است و در بعد شناختشناسی با تحلیل عقلی چیزی به چیز دیگر نسبت داده میشود. با این تعبیر، تصدیق از مقوله فعل خواهد بود و نفس انسان نسبت به درک اشیا و مفاهیم، فعال است نه منفعل. قضایا میتوانند مطابقت یا عدم مطابقت را با امور خارجی بیان کنند. به محض حضور شیء در نزد نفس خودآگاه انسان و به شرط اشراف و اشعار نفس که به منزلة تأیید خواهد بود علم تحقق مییابد. این عمل، خود فعلی است از افعال انسان. بنابراین، علم (تصور و تصدیق) فعلی از افعال انسان است و این فعل خلق و آفرینشی است از جانب او. با این تعبیر، نفس انسان به جای حالت کسر و انکسار در برابر اشیا و امور خارجی، میتواند حالت ایجاب و قبول داشته باشد و علم به جای قرار گرفتن در مقوله کیف میتواند در مقوله ملک و جده قرار گیرد.
In this paper, the importance of perception and assertion as the basic elements of cognition is discussed. Perception and assertion, which are taken from Greek philosophical heritage, have been accepted by most of the Islamic scholars and philosophers. These two concepts, though very important, are not very clear in understanding. The author believes if the way of looking at these concepts changes, it can solve many problems. What is argued in this article is that, in contrast with the common belief, perception is a kind of assertion. In other words, what is acceptable for human being is only assertion. That is what takes place in ontological and epistemological dimension is assertion. This assertion is either the assertion of "what is" or then the assertion of "relationship of something to the other." With this interpretation, assertion is categorized in action and the self (soul) in knowing things acts actively. In proposition, we must look at the subjects of the clauses not to the clauses themselves. The propositions can get the adjectives of correspondence and non correspondence. Knowledge takes place if anything presents itself before the self – conscious of self, if it accepts it. This acceptance is a kind of action. Meanwhile, wisdom is present, observes everything, and confirms this action. Thus, the perception and assertion are kinds of Self (soul)’s actions and are categorized in possession category.
https://jmb.ut.ac.ir/article_18719_ea2d131c2a2c1b6b2956919af13a76c5.pdf
تصور ـ تصدیق ـ علم ـ هستیشناسی ـ شناختشناسی ـ قضایا
Conception – Assertion – Knowledge – Epistemology
Ontology
Propositions
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2006-05-22
39
1
18720
دین مدنی
-
قربان علمی
gelmi@ut.ac.ir
1
مجتبی زروانی
71468236
2
حیدرعلی میمنه جهرمی
84623435
3
مهدی فیض اله پور
m_mehdi_s2004@yahoo.com
4
بشر از گذشته دور متوجه این واقعیت بوده است که اگر اکثر مردم یک جامعه قلباً به قوانین و مقررات سیاسی و اجتماعی دلبستگی داشته و برای آنها تقدس قایل باشند قانونپذیری شهروندان به مراتب بیشتر خواهد بود. مردم نیز برای نشان دادن ارادت قلبی خود و ماندگاری آن باورهای مقدس، به اجرای مراسم و تشریفات خاصی میپردازند. مجموع این باورهای مقدس به همراه نمودهای بیرونی آن دین مدنی یک جامعه نامیده میشود. این مفهوم را در یونان و روم باستان و سپس در آثار برخی جامعهشناسان و فیلسوفان سیاسی مانند روسو و دورکیم میتوان یافت اما تفصیل و رونق تازة این بحث را بایستی از زمان انتشار مقاله "دین مدنی امریکا" (1967) به وسیله "رابرت ان بلا" دانست. این جامعهشناس آمریکایی مدعی شده که در جامعة امریکا، در کنار مسیحیت دین دیگری را کشف کرده که محور آن تقدس قوانین مدنی، افراد و اسناد مرتبط با آن است. وی این پدیدة کشف شده را "دین مدنی" نامید. "بلا" سرانجام در آثار بعدی خود متوجه سستی پایههای دین مدنی گردید و در زمره منتقدان آن قرار گرفت. این مقاله عهدهدار بیان ریشهها، باورها و ارزیابی دین مدنی است.
It is evident that more the majority of the people of a society are attached to the Social and political Laws and regard them sacred the more they accept them. Human beings observe special rites to show their devotion to the sacred beliefs. A set of these sacred beliefs along with external symbols of them is called the civil religion of a society. We can find it in ancient Greece and Rome, and then in the works of many sociologists and political philosophers such as Rousseau and Durkheim. In modern age, Robert Bella, the American sociologist, claimed that he has discovered another religion besides Christianity but separated from it in the United States. Its basis was the sacredness of civil laws, individuals and related documents. He called this phwnimenon civil religion. This paper wants to study critically the root and beliefs of civil religion.
https://jmb.ut.ac.ir/article_18720_cd3eb9dacdc906bd23e5f9f8e73f8413.pdf
دین ـ دین مدنی ـ سیاست ـ مشروعیت ـ تقدس
civil religion
politics – legitimacy – sacredness
Religion
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2006-05-22
39
1
18721
نقدی بر نظریه حرکت جوهری ملاصدرا و تأثیر آن در فهم او از آیات قرآن
-
علی ارشد ریاحی
18747929
1
In the present essay, first, the most important arguments for proving the theory of "substantial movement" are analyzed and criticized. Two of them are rejected by the aid of some contemporary critics and the rest by initiative critiques. Then Molla Sadra’s interpretations that are under the influence of the mentioned theory are criticized. In order to do so, those Qora’nic verses which are conformed by him to that theory are gathered. Taking into consideration other Qora’nic verses and traditions, their apparent meaning, as well as features of the theory of "substantial movement", quoterd in philosophy, truth or untruth of their conformity to this theory is clarified and it is concluded that none of the Sadra’s interpretations based on that theory could be confirmed.
در این مقاله ابتدا مهم¬ترین دلیل¬های اثبات حرکت جوهری مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. دو دلیل از پنج دلیل حرکت جوهری به کمک نقادی برخی از معاصران و سایر دلیل¬ها با استدلال¬هایی جدید و ابتکاری ابطال شده¬اند. سپس تفسیرهایی که صدرا با توجه به نظریه حرکت جوهری ارائه داده است، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. به این منظور، کلیه آیاتی را که صدرا تحت تأثیر این نظریه، بر خلاف معنای ظاهری تفسیر کرده است، جمع¬آوری شده و با توجه به سایر آیات، روایات، معنای ظاهری و متبادر از الفاظ و خصوصیاتی که در فلسفه برای حرکت جوهری بیان شده است، صحت و سقم انطباق آیات با حرکت جوهری معین شده و این نتیجه به دست آمده است که هیچ یک از برداشت¬های صدرا (تحت تأثیر نظریة حرکت جوهری) از آیات قرآن، درست نیست.
https://jmb.ut.ac.ir/article_18721_ddd05f1a6b04aeb20659526f57c2958e.pdf
حرکت ـ جوهر ـ عرض ـ زمان ـ قوه ـ فعل
actuality.
Movement
potentiality
substance – accident – time
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2006-05-22
39
1
18722
بررسی عقول عرضیه یا مثل نوریه و ادله آن در فلسفه صدرایی
-
احمد بهشتی
73968322
1
حبیب الله دانش شهرکی
danesh_shahraky@yahoo.com
2
مسأله مُثُل یکی از اساسیترین مسائل هستی شناسی است که افلاطون برای اولین بار بحث از آن را با رویکرد وجودشناسی و معرفتشناسی، به صورت علمی طرح و از مبانی فلسفه خویش قرار داد، منتها تا به امروز یکی از
بغرنجترین مسائل علم الهی باقی مانده و هر کس تفسیر خاصی از آن ارائ کرده و مانند افلاطون معتقد است که تنها راه رسیدن به مُثُل، از هیچ کوششی فروگذار نکرده است. ما بعد از تبیین نظریه مثل افلاطونی و تفسیر ملاصدرا از آن، گفتهایم که تفسیر وی نزدیکترین تفسیر به عقیده افلاطون دربارة مثل است، اما نه تنها هیچ کدام از نقاط مبهم موجود در این نظریه را باز نکرده، بلکه با توجه به تأثیر شدید آموزههای عرفان این دیار بر اندیشههای ملاصدرا،در بعضی جاها، از آن خیلی فاصله گرفته است و همچنین ثابت کردهایم که دلایل ملاصدرا بر وجود مثل، نارسا، ناتمام و اعم از مدعاست و این مسأله قبل از آن که یک مسأله فلسفی باشد یک مسأله عرفانی است. بنابراین، بر اساس مبانی فلسفی و استدلالهای عقلی، نفیاً و اثباتاً دربارة آن نمیتوان قضاوت کرد.
The problem of ideas is one o the most important subjects in ontology. Its origin comes back to pre – Socratic thinking. But he was Plato that for the first time and ontological viewpoint. This approach is a deeply scientific one and is the foundation of Plato’s philosophy. Even though, until now the subject of ideas has remained as a complex problem of Divine theology. Every one has his commentary about it. Meanwhile, Muslim philosophers have presented a specific view about it. Sadra also had deep consideration about this subject. He claimed that his interpretation is the best one. He believes that for understanding the ideas, we should recognize it. Intuitively. Sadra thinks this is the main themes of Plato’s intention but Sadra also have some argument for justifying the ideas. We believe that Sadra’s interpretation of platonic ideas is an authentic interpretation but some elements of Sadra’s philosophy such as Islamic mysticism cause that he can’t solve the problem of ideas. We hold that the problem of ideas has some kind of mystical foundation and it is very difficult to be solved in philosophical sphere.
https://jmb.ut.ac.ir/article_18722_f30f509fd71ef152a14db5aadd6d4143.pdf
عقل ـ صور معقوله ـ مُثُل نوریه ـ عقول متکافئه عرضیه ـ ارباب انواع ـ مُثُل معلقه.
Intellect
intellectual ideas
philosophy
platonic ideas
Sadra
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2006-05-22
39
1
18723
تطور تاریخی تقسیم گزاره حملی از حیث موضوع
-
زینب برخورداری
abaf17@yahoo.com
1
علی وطنی
avatani@ut.ac.ir
2
ابراهیم حشمت دهکردی
rkasra@yahoo.com
3
ارسطو در آغاز کتاب قیاس (تحلیل اولی) گزارة حملی را به دو قسم مسور و مهمل طبقهبندی میکند. منطقدانان پیشین در دورة اسلامی، طبقهبندی گزارة حملی را در "کتاب عبارت"طرح و آن را به سه قسم شخصی، مسور و مهمل افزایش دادند. منطقدانان دو بخشی متأخر (از سده هفتم به بعد) طبیعیه را نیز بر آنها افزودند. علامه حلی طبقهبندی پنجگانهای را ارائه میدهد. امروزه یدگاه رایج از آن منطقدانان دو بخشی متأخر است. اما دیدگاه علامه حلی نزد اصولیان مؤثر افتاد. تبیین تطور تاریخی طبقهبندی گزارة حملی و نقد و تحلیل این دیدگاه مسأله تحقیق حاضر است. در پرتو نقد ملاک تقسیمبندی و با توجه به اصل ارجاع مهمل به جزیی و طبیعیه به شخصی میتوان به
تقسیمبندی دوگانهای رسید. قضیه یا شخصی و در حکم شخصی، یا مسور و در حکم مسور است. همچنین ملاک تقسیم در این طبقهبندی قابل نقد است. در پرتو این نقد روشن میشود که این طبقهبندی فراتر از ملاک موضوع بر تمایز ساختاری استوار است.
Aristotle, in prior Analytics, classifies the predicative proposition into two kinds: designate [universal or particular] and undesignated. The precursor Islamic logicians classify it in "De Interpretation" and add the third kind: singular. The recent two – fold logicians of the 7 th A.H century adde Tabiiyyah (physical) to it. Allameh Hilli suggested five – fold classification. Today current view is for recent two – fold logicians but Hilli’s view influences recent usuliyyun (jurists). Historical development o classification of predicative proposition is upon this subject. Since logicians reduce the undesignated to particular and the generic to singular, We can reduce the classification to two kinds. This classification is made upon the structural distinguishment of proposition [not its subject].
https://jmb.ut.ac.ir/article_18723_7ed38dddd3b36a488918f6bc32bd4f90.pdf
تقسیمبندی قضیه ـ مسور ـ عقدین ـ مهمل ـ شخصی ـ علامه حلی
Allameh Hilli.
Classification of proposition
designate – aqdayn (two confirmations)
singular
undesignated