per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2004-11-21
37
4
12801
گسترة معنایی آیة لایمسّه الا المطهرون
و تحریم تماس بدون طهارت شرعی با نوشتار قرآنی
-
محمد رضا حاجی اسماعیلی
54815139
1
ابتدایی ترین نگاه به آیة لا یمسّه الا المطهرون چنین می نماید که منطوق آیه در بیان حکم حرمت تماس بدون طهارت با نوشتار قرآن باشد. تأمل در اندیشه و سخنان کسانی که قائل به این حرمتند، نشان می دهد که مطالعة آنها حصر توجه به ظاهر آیه است، در حالی که تأمل در مفهوم و محتوای این آیه با توجه به آیات پیش و پس آن و ژرف اندیشی در معانی واژگان مورد نظر، مفهومی را فراتر از آنچه فقیهان یاد کرده اند فراوری پژوهشگر می نهد. کوشش ما در این مقاله بر این است که پیش از هر چیز، واژة قرآن و مدلول واقعی آن را در عصر نزول وحی تبیین نمائیم، سپس به نکاتی دربارة مرجع ضمیر «لایمسه» و واژة «مطهرون» و اراده ای که از کاربرد تعبیر منفی «لایمسه» شده است، اشاره نماییم.
An initial glance at the Ouranic verse "No one touches it but the pure (56:79)" shows that the verse is to declare prohibition or touching Ouranic words without ritual purification, Contemplation upon thought and words of those who believe in such a prohibition indicates that they have dealt with this subject in encountering the appcaranc\.: or to.\.: said
verse, while investigation of concept and content or that verse with a consideration of preceding and following verses as well as a deliberation upon those words presents a notion beyond what jurists have said. Our attempt in this essay is to expound the term "Ouran" and its real meaning in the age of revelation first of all and, then, to refer to some points concerning what the pronoun "it" refers to, concept or the term "the pure", and what is meant by negative declaration in "does not touch".
https://jmb.ut.ac.ir/article_12801_1a316d5a9ac7ae6d000af71ded1bb98d.pdf
تعظیم و بزرگداشت قرآن
تماس با کلمات قرآن
لایمسه الا المطهرون
مفهوم واژة قرآن
مفهوم واژة مطهرون
concept of the term "Quran"
concept or the term "the pure"
no one touches it but the pure
reverence for the Ouram
touching Ouranic words
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2004-11-21
37
4
12802
دلایل اثبات وجود خداوند
در اندیشه های تفسیری زمخشری و فخر رازی
-
زینب السادات حسینی
53528738
1
احد فرامرز قراملکی
36722227
2
این تحقیق بررسی تطبیقی را پرتوی در فهم اندیشه های دو دانشمند مؤثر در تاریخ علم کلام و علم تفسیر اخذ می کند. زمخشری در الکشاف و فخر رازی در التفسیر الکبیر، به رغم وابستگی به دو نظام فکری مختلف، معرفت خدا را استدلالی دانسته و علاوه بر آن دلایلی «قرآن بنیان» در اثبات وجود باری ارائه داده اند. هر دو مفسر برهانهای فطرت، حدوث در اجسام و حدوث در صفات را به کار بسته اند، ولی رازی علاوه بر اینها از براهین فلسفی چون وجوب و امکان، امکان ذوات و اعراض و نیز برهانی مرکب از امکان و حدوث ذوات و اعراض بهره می گیرد. البته این اختلاف با توجه به مبانی روش شناختی دو مفسر قابل تبیین است، زیرا زمخشری متکلمی است که نسبت به روشهای فلسفی، بی مهری می ورزد و آن را بیهوده می انگارد. از این رو، روی آورد وی صرفاً کلامی است اما رازی متکلمی متأثر از فلسفه و متمایل به آن است، در نتیجه افزون بر اقامة براهین کلامی، براهین فلسفی نیز ارائه داده و بدین ترتیب گرایش به تکثر دلایل اثبات وجود خدا، در التفسیر الکبیر ملاحظه می گردد.
Comparative study is a ray in underestanding the ideas of two
different and efl"ective exegeses in the history of the sciences of ka/(Iln and wI,'ir (exegesis). Zamakhshari in his al-kashshaf and Fakhr Razi in his al-ta.f_'ir al- kahir despite their differences held that they can attain the knowledge of God Through rational demonstration. and apart from those proofs they proposed other proofs of the Ouran. Both of them applied the proofs of Farah (primordial nature) and origination in bodies and attributes. But Razi apart from these proofs employed
philosophical proofs such as necessity and possibility. possibility of essences and accidents and other proofs composed of possibility and origination of essences and accidents. Nevertheless. such dilTerenes of view is explicable with regard to their mcthodological principles.
Zamakhshari is a thcologian who has no favourable attitude toward philosophical method and considers it as absurd. Therefore his attitude
is theological in nature. While Razi is a theologian who was effected hy philosophy. and as a result apart from theological proofs he proposed philosophical proofs as well. Therefore there is a variety of proofs for God's existence in {"-Ta.f_'ir al- Kahir.
https://jmb.ut.ac.ir/article_12802_f9712eb546da0440852f310e1b9f714d.pdf
برهان حدوث
برهان فطرت
برهان وجوب و امکان
دلایل خداشناسی
زمخشری
فخر رازی
Fakhr Razi
proofs of God
the proof of futrah
the proof of necessity and possibility
the proof of origination
Zamakhshari
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2004-11-21
37
4
12803
آیه بودن بسمله از دیدگاه فریقین
-
زهرا رضا زاده عسگری
88392664
1
آیه بودن بسمله در سوره های قرآن و قرائت آن در نماز یکی از مسائل مورد اختلاف مسلمانان است. شیعه امامیه بر جزئیت بسمله و وجوب قرائت آن در نماز اجماع دارند. اما در میان اهل سنت در این مسأله اختلاف نظروجود دارد. در این نوشتار به دیدگاه فریقین در این مسأله اشاره شده است و دلایل آیه بودن بسمله با استناد به روایات اهل بیت (ع) و اهل سنت، مورد بررسی قرار گرفته است، همچنین به منشأ این اختلاف و بررسی نظر اهل سنت در مورد عدم جزئیت بسمله و آیه بودن آن که سبب قائل بودن به تحریف در زیادتی و فزونی در قرآن می شود نیز پرداخته شده است.
Muslim scholars are of different views concerning the inclusion of bismillah as a verse in Ouranic chapters and its vecitation in the proyer. Imamyah shia'h believe in the inclusion of bismillah and the obligatory of its reading in the prayer. But suuni scholars have different views concerning this issue. This article covers the views of both sect (shi 'all
and sunni) and examined the proofs supporting bismillah as being a verse with reference to shi'ah and sunni tradations, and traced the orlglon of difference and studied the views of .\unni scholars in this
regard.
https://jmb.ut.ac.ir/article_12803_1dffd3cc7c0979e0cd01b63cf1d80fcc.pdf
اجماع صحابه
بسمله
جزئیت بسمله
قرائت بسمله
Bismillah
consensus of the companions
inclusion of bismillah
recitation of Bismillah
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2004-11-21
37
4
12804
اسباب صدور حدیث
-
داود سلیمانی
85698127
1
یکی از عوامل مؤثر در فهم حدیث- بالاخص احادیثی که صدور آن بنا به اقتضاء یا اقتضائاتی بوده است. شناخت اسباب ورود حدیث است. گاه سبب در متن حدیث و گاه در سند و طریق آن ذکر می شود؛ اسباب صدور متنوع اند، گاه سبب آن سؤالی از معصوم (ع) است؛ و یا حدیث ناظر به امری تاریخی و یا حادثه و اتفاقی است که در پی آن روایت صادر گردیده است. شناخت حدیث مسبّب [حدیث دارای سبب] فواید زیادی دارد: وقوف بر معنای حدیث و مراد و قصد معصوم (ع)، فهم بهتراحکام و فلسفة آن، رفع اختلاف از احادیث، درک تفسیر و تأویل آیات، از جملة این فواید است.
One of the ctTcctive factor behind the comprehension of Hadilh, particularly those A had i I h. That were passed due to certain expediencies. is to know the secondary causes of the issue of Hadilh.
At times the secondary cause is mentioned in the context of a Hadilh.
The secoml
https://jmb.ut.ac.ir/article_12804_f7b82d20641e2800a77095d96fb02dcc.pdf
انواع
تأویل
تقیّه
حدیث
سبب ورود
مسبب
ملفوظ
Dissimulation
Hadith
Interpretation
Kinds
malfuz
musabbab
secondary cause of arrival
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2004-11-21
37
4
12805
مبانی تفسیر نگاری طبری
-
سیمیندخت شاکری
24724895
1
تفسیر طبری از تفاسیر مهم قرآن است و ابوجعفر محمد بن حریر طبری از مفسران بزرگ مسلمان به شمار می رود. طبری گو اینکه از مبانی تفسیری خود به صراحت سخن نگفته، اما روشن است که با تأمل در زوایای تفسیر وی و چگونگی تعامل او با آیات و آراء مفسران، می توان تا حدودی به مبانی وی دست یافت. این مقاله در پی آن است که به گونة یاد شده به مبانی تفسیری طبری دست یابد، از این روی، در ضمن بحث، از ظاهر آیات، سیاق، حکم عقل، روایت معتبر، اجماع اهل تأویل و یا رأی اکثریت آنها، شیوة بیانی معمول عرب، اصالت تعمیم، فرهنگ روزگار نزول، قیاس، به عنوان مبانی طبری در جامع البیان یاد شده است.
Tahari's exegesis is one of the important exegeses of the Quran ami Ahu Ja'far Muhammad hin Jarir Tahari is one of the great Muslim exegetists. Though tahari never spoke explicitly ahout his interpretative principles hut through delving into his interpretations and the way of dealing with the Quranic verses and the views of other exegetists we can find out his principles, Thus in our discussion we will rcfere to the following as tahari's principles in his fa mi' a I-ha ya n: outward heing or
the verses, method, the judgement of reason, authentic narration consensus of the people of tawil or the view of their majority, ordinary expressive style or Arah. principiality or generalization, culture of the age of nuutl and analogy.
https://jmb.ut.ac.ir/article_12805_2b10481e3b595435cdde17ded54cafeb.pdf
ترجیح
تفسیر
روایات متعارض
طبری
conllicting narrations
exegesis
Modification
prcferance
princciples
Tahari
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2004-11-21
37
4
12806
ترجمة فعلهای مضارع در قرآن
-
سید بابک فرزانه
53699725
1
فعل مضارع در زبان قرآن و به طور کلی در زبان عربی از قابلیت و کشش زمانی ویژه ای برخوردار است و می تواند برگذشته، حال یا آینده دلالت داشته باشد. این قرینه های لفظی یا معنوی اند که این فعل را به یک زمان اختصاص می دهند، یا بدان معنای استمرار می بخشند. البته قرار گرفتن در یک اسلوب ویژه نیز می تواند معنی فعل مضارع را به یک زمان محدود کند. در این مقاله می کوشیم با استناد به قرآن کریم و برخی از ترجمه های آن به زبان فارسی معنای زمانی مضارع را در آیات مورد مداقه قرار داده و از این رهگذر به گوشه ای از زیباییهای معانی قرآن دست یابیم و بر اساس قوانین دریافت بهتر و استوارتری از آیات داشته باشیم.
Mudari' (in Arabic gram mer tense common to the present and .the future) verb in the Quran in particular and in Arabic language in general possesses certain capability and tlexibility, that is, it can denotes to the past, the present, and the future. Only literal symmetries will allocate a verbe to a particular tense or give it a continuos meaning. Sometime a certain stype may restrict a mudari' verb to a tense. The author of this article tries to examine the meanings of mud ari' with reference to the Quranic verses and other sources in order to attain
some of the beauties of the Quran and accordingly have better vciw of
the Quranic verses.
https://jmb.ut.ac.ir/article_12806_b011ebeeff7169eb6234b9154c7deda7.pdf
آینده
حال
دلالت زمانی
زبان عربی
فعل مضارع
گذشته
Arabi language
mudari' verb
tense denotation
the future
the past
the present
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2004-11-21
37
4
12807
لوح محفوظ
-
ابراهیم کلانتری
42624554
1
چیستی لوح محفوظ و تبیین آن در این نوشتار مورد تحقیق قرار می گیرد. نگارنده ابتدا مسأله محل بحث را در لغت، قرآن و روایات مورد توجه قرار داده و آنگاه دیدگاههای مفسران و اندیشمندان دینی را دربارة آن مطرح نموده و به بررسی آنها پرداخته و یکی از آنها را برگزیده است. از کنار هم نشاندن دیدگاهها دربارة چیستی لوح محفوظ، فاصله بسیار متباعد این دیدگاهها در خصوص این حقیقت قرآنی نمایان می شود و از سویی دقت و جامعیت دیدگاه مورد قبول نیز به دست می آید.
This article deals with the nature of Guarded Tablet. The author first refres to its place in dictionary, the Quran' and tradition. Then embarks upon discussing the views of other religious exegetists and scholars and favours with one of them. To put all views concerning the nature of Guarded Tablet togather can bring to the fore their differences and in
this way we can attain the accepted view with its comprehensibility and
exactness
https://jmb.ut.ac.ir/article_12807_a528eeaf0b5c41a7a8ea423e38e79e9b.pdf
ام الکتاب
تکوین
عالم امر
عالم عرش
علم ازلی
لوح محفوظ
لوح محو و اثبات
نزول
نسخ
abrogation
Descent
eternal knowledge
genesis
Guarded Tablet
mainifestation
Mother of the Book
the Tahlet of elimination and affirmation
the world of commond
the world of throne
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2004-11-21
37
4
12808
روشهای ابن ابی الحدید در اثبات اصالت نهج البلاغه
-
مجید معارف
31138888
1
یکی از شرحهای مشهور نهج البلاغه، شرح ابن ابی الحدید معتزلی است. شرح این ابی الحدید به لحاظ ادبی و تاریخی ممتاز است و بایستی بدین ویژگی ها معرفی شود. ابن ابی الحدید در شرح خود افزون بر انجام تفسیرهای معمولی در حوزة مفردات و جملات نهج البلاغه- که غالباً رنگ بلاغی و کلامی هم دارد- از راههای مختلف اصالت نهج البلاغه را اثبات کرده است. برخورد ایجابی با اصیل نمودن نهج البلاغه و در نتیجه نشان دادن برتری های کلام علی (ع) بر سخنان سخنوران مهم عرب، تحلیل کلام علی (ع) با استفاده از قاعده های ادبی و به عبارتی استناد به وحدت سبک و اسلوب در نهج البلاغه در عین قائل بودن به تواتر بخشهایی از این کتاب- و طرح شبهه های وارد شده بر نهج البلاغه و پاسخگویی به آنها، از جمله راههایی است که ابن ابی الحدید در اثبات اصالت نهج البلاغه پیموده است. این مقاله بر آنست که مهمترین کوشش ابن ابی الحدید را در زمینه های یاد شده بررسی کند.
Ibn Abil Hadid's commentary is one of the well - known commentaries upon Nahj 01 - Balagh(/h. Its literal and historical approach distinguishes it from others. Apart from his ordinary
commentary Ibn Abil Hadid tries to prove the originality of Nahj 01 -Balaghah through rhetoric and theological methods. Through
affirmative attitude towards the originality of N(/hj 01 - Bolaghah and proving the superiority of Imam 'Ali's words to the words of importand Arab speakers. analysis of Imam 'Ali's words by literary rules. in a sense with reference to the unity of style and method in Nahj 01 - B(/Iaglwh
believing in the succession of some parts of this book. posing those objections that were risen against Noh} (/1 - Balaghah and giving answere
to them. Ibn Abil Hadid tried to in this way to prove the originality of Nahj (/1 - Balaghah. This article covers the main steps taken by Ibn Abil Hadid in this regard.
https://jmb.ut.ac.ir/article_12808_3dfa6586070f0f7dfbdd04f602177482.pdf
ابن ابی الحدید
اتحاد سبک
تشکیک
تقسیم منطقی
حکمت
خطبه
دقت
سجع و فاصله
شرح نهج البلاغه
محسنات بدیعی
مغیبات
نامه
وصف
وصی و وصایت
commontary upon Nahj 01 - Baloghah: Rhetorical figures:
exactness of description
Gradation
Ibn Abil Hadid
legatee
Letter
logical devision
mysteries
rhyme and gap sermon
unity of style
wisdom
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2004-11-21
37
4
12809
حقیقت ماورائی قرآن از نگاه صدر المتألهین
-
علی نصیری
44785564
1
یکی از مباحث مهم در عرصة قرآن پژوهی جستجو از حقیقت و ماهیت قرآن ورای ظاهر و ساختار کنونی آن است. پاسخ به این پرسش برای حل مسائلی همچون تعدد و نزول قرآن بسیار راهگشاست. صدر المتألهین شیرازی هم رأی با گروهی دیگر از اندیشه وران قرآنی معتقد است قرآن از عالم امر به عالم خلق فرود آمده است و بدین خاطربه آن قرآن و فرقان گفته می شود. به خاطر ویژگی های عالم امر، قرآن دارای هویت و حقیقت ماورایی بحث و بسیط است و پس از نزول به علم خلق و بنا به ضرورت و مقتضیات عالم ماده، در کسوت الفاظ و عبارات در آمده است. این مقاله به بررسی و نقد دیدگاه صدر المتألهین در این زمینه می پردازد.
One of the important issues of the Ouranic study pertains to this question that is there any reality hyond the outward being and present structure of the Ourem'! To give answere to this question will pave the \vay for the solution of other problems including Ihe manyness and the descent of the Ouran, In line with other scholars of the Ouran Sadr al-Mutaallehin too holds that the Ouran has come down from the world
of commond to the world of creation, therefore it is called both the Ourem and F u rq an, Owing to the characteristics of the world of commond, the Ouran possesses a simple transcendent reality and idendity and following its descent to the world of creation it will appeare in the garh of letters and words due to the necessity and exegeincies of the phiysical world, This article is an attempt to carry out a critical study of sadr al-Mutaallehin's ideas in this regard.
https://jmb.ut.ac.ir/article_12809_9f9597eabfa1c5a51a9671addc17ebf0.pdf
بحت و بسیط
حقیقت ماورائی قرآن
عالم امر و عالم خلق
مفهوم قرآن و فرقان
Simple
the concept of the Ouran and Furqan
the world of command and creations
Transcendent reality of the Ouran
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2004-11-21
37
4
12810
اشتداد پذیری ایمان
-
حجت الله آشوری
27126397
1
ایمان به عنوان گوهر شریعت الهی و اساس بندگی خدای متعال مسائل تفسیری و کلامی فراوانی را نزد دانشمندان برانگیخته است. اشتداد پذیری ایمان از مهمترین مسائل است و پاسخ به آن در گرو تحلیل ماهیت ایمان و نسبت آن با اسلام است. این مقاله با بیان اینکه دو مفهوم ایمان و اسلام در روی آورد قرآنی نه مساوق و نه مترادف بلکه دو امر متمایز اما مرتبطند و اینکه ایمان هویتی مؤلّف از تصدیق قلبی، اقرار زبانی و عمل است، مبنای قرآنی نظریة اشتداد پذیری ایمان را نشان می دهد.
Faith is the key word and axis of Islam. To attain happiness and salvation in all divine religions is possible only in the light of faith. Since the reality of faith is immaterial such as hope. love and piety and are subjective in nature so it is impossible to give a clear definition of it. Hence in Islamic culture too no clear definition have been proposed.
As for other issues such as the synonymy of faith and Islam and their other parts and the relation of faith with action and its intensity, these were considered by khawarij first as political issues and then were considered as theological issues. Scholars have proposed various views
concerning the parts and intensity of faith and so far no clear view have been posed. This article is an attempt to make clear the relation of faith and Islam, the parts of faith, and to prove its intensity.
https://jmb.ut.ac.ir/article_12810_265317fe3bbb44f6ad708c9feeddb6a5.pdf
اجزاء ایمان
اسلام
اشتداد ایمان
ایمان
elements of faith
Faith
intensity of faith
synonymy of faith and Islam
per
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود)
1010-4968
2004-11-21
37
4
12811
سرگذشت مصحف منسوب به عثمان
در موزة تاشکند
-
محمد باقر حجتی
71571262
1
مصاحف عثمانی در تاریخ اسلام و قرآن دارای جایگاهی در خور توجه است. در میان این مصاحف آنچه تاکنون به جای مانده مصحفی است که هم اکنون در «موزة تاریخ تاشکند» پایتخت ازبکستان نگاهداری می شود و احتمالاً مصحف شخصی خود عثمان می باشد. در این مقاله فشرده ای از گزارش مربوط به پیشینة نگارش آن و نیز سرگذشت جابه جایی آن از مدینه تا سرزمینهای دیگر و سرانجام به تاشکند، مورد گفتگو قرار گرفته است و در لابه لای آن کوتاه سخنی دربارة شیوة نگارش خط عربی و ورود آن به سرزمین حجاز و تحول و تطور آن نیز بحث شده که باید آنرا بخثی استطرادی و تطفلی تلقی کرد. لکن با استناد به برخی منابع تاریخی- اصل گفتگو پیرامون سرگذشت مصحف منسوب به عثمان در تاشکند دور می زند که اطلاعات مجمل و کوتاهی را در اختیار ما قرار می دهد.
Musahaf has an important place in the history of Islam and the Ouran. Among them one Mushaf is remained and preserved in the tashkand musum of history and probably it is uthman's personal Mllshaf. This article is a brief report concerning the bacground of its compilation and its transfere from Madinah to other lands and finally to tashkand. It contains also a brief talk about the style of Arabic writting and its arrival to Hijaz and its development. though this discussion is secondary here. But with reference to certain historical sources the main
talk here pertains to the MlishaI which is attributed to uthman which
can avail us with a short and brief information.
https://jmb.ut.ac.ir/article_12811_65d4bd476fdabb6022a0eef2d83f0c9a.pdf
تاشکند
جابجایی مصحف عثمان
سرگذشت مصاحف عثمانی
شیوة نگارش خط عربی
مصاحف عثمانی
مصحف منسوب به عثمان
نوشت افزارهای قرآنی
Mushaf attributed to uthman
style of Arabic writting
tashkand
the story of uthmani Mushaf
tools of writting the Ouran
transfere of uthman's Mushaf
Uthmani Musahaf