@article { author = {رستگار, پرویز}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {40}, number = {3}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Ayah 238 of Chapter 2 (Baqarah) is one of the most challenging and controversial Ayahs of the Holy Qura'n for interpreters, and finding the meaning of “Sal?t Wust?”, which is a part the mentioned Ayah, has arose many challenges and different interpretations. Whatever interpreters have presented, with all their positive intentions, has added fuel to the flames of disagreements; therefore, apart from their interpretations, it requests a new solution. this article initially points out eight discrete jurisprudential, literary, tradition-based, historical, geographical and interpretational instances and through analyzing them makes an effort to conclude that the meaning of “Sal?t al-Wust?” is the noontime prayer in six days of the week and the Friday prayer on Fridays.}, keywords = {afternoon prayer,Friday prayer,noontime prayer}, title_fa = {جستاری جدید در یافتن مصداق "صلاة وسطی"}, abstract_fa = {آیة 238 سورة بقره، یکی از بحث برانگیزترین آیات قرآن کریم برای مفسران بوده و یافتن مصداق "صلاة وسطی" که بخشی از آیه یادشده را ویژه خود کرده است، استدلال‌ها و کشاکش‌های بسیاری را برانگیخته است. ما در این مقاله ـ جدا از آنچه تاکنون، مفسران ارائه کرده و تنها به رغم انگیزة نیکوی خود، به اختلافات دامن زده‌اند ـ برای آن ‌که راه حل نوینی جست‌وجو و عرضه کنیم، نخست هشت قرینة منفصله و متنوع را که فقهی، ادبی، حدیثی، تاریخی، جغرافیایی و تفسیری‌اند، یادآور شده، با تحلیل و جمع‌بندی آنها، تلاش کرده‌ایم نشان دهیم، مصداق "صلاة وسطی"، نماز ظهر در شش روز هفته و نماز آدینه در ظهر هر جمعه است.}, keywords_fa = {“Sal?t Wust?”,صلاة وسطی,نماز جمعه,نماز ظهر,نماز عصر}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_18827.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_18827_f84874eea2204ac7c2ec3c730a2448e3.pdf} }