@article { author = {نژاد, محمد غفوری}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {40}, number = {2}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {"Esalat al-wujud" and "Ja’l al-wujud" are two philosophical arguments that have a very closely relation with each other and there is coherency in their annals too. In spite of this dependence and relation, which has been claimed and demonstrated as the two-side consequence in this paper, Muslim philosophers have proposed this two problems separately. Some theosophists like "Heydaji" and "Mohammad Taqi Amoli", have mentioned aspects in justification of this separation and some contemporary theosophists have followed them too. But Motahhari, who is one of the contemporaries, is opponent this idea in his book (detailed commentary of Manzumah) and believes that by affirming of "Esalat al-wujud", there remains no need to demonstrating of "Ja’l al-wujud". In this paper, alongside completing the Motahhari’s viewpoint and demonstrating the two-side consequence between these two problems, other theosophist’s justifications on separation of these two are criticized.}, keywords = {Esalat al,Ja’l al,relation,wujud (creation of existence),wujud (principality of existence)}, title_fa = {رابطه اصالت وجود و مجعولیت آن}, abstract_fa = {دو مسألة اصالت وجود و مجعولیت آن پیوستگی تامی با یکدیگر دارند. حکما این دو مسأله را به صورت کاملاً جداگانه مطرح کرده و احیاناً مورد استدلال قرار داده‌اند .برخی همچون هیدجی و محمدتقی آملی در توجیه این تفکیک، وجوهی را ذکر و عده‌ای از معاصران نیز از آنان پیروی کرده‌اند، اما مطهری این توجیهات را نپذیرفته و اثبات اصالت وجود را برای اثبات مجعولیت آن کافی دانسته است. وی از هر گونه نقد و رد این توجیهات خودداری و در کمال اختصار به بیان این امر که "این دو اصل ملازم یکدیگرند و تفکیک آن دو از یکدیگر صحیح نیست" اکتفا کرده است. در این مقاله پس از نقل توجیهات هیدجی و آملی و نظریة مطهری، میان این دو نظریه داوری شده و در نهایت پس از نقد و رد توجیهات مزبور، نظریة مطهری به نحو مستدل بر کرسی اثبات نشانده شده است. همچنین با بیان نحوة استنتاج اصالت وجود از مجعولیت آن، نظریة ایشان تکمیل گردیده است.}, keywords_fa = {اصالت وجود ـ مسأله جعل ـ مجعولیت وجود ـ رابطه ـ ملازمه}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_18695.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_18695_7cbbf585ada41ce609dae8125f2a5dcb.pdf} }