@article { author = {مؤمنی, عابدین}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {39}, number = {1}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The Prevailing view among Islamic sects negates the capability of women for becoming judges. They appeal to the Qura’nic verse of hilya, based on which women are raised in the ornament and are ghayr mobin, i.e., are incapable of overcoming in debates. On the contrary, another interpretation asserts that being raised in the ornament is not a deficient and ghayr mobin means in fighting and not in debates}, keywords = {capability,Deficiency,ghayr mobin,hilya,judging,woman}, title_fa = {آیه حلیة و قضاوت زن}, abstract_fa = {غالب مذاهب فقهی اسلامی صلاحیت و شایستگی زن برای قضاوت را نفی و برخی برای اثبات این نظر به آیه حلیة استناد می‌کنند. این آیه در نقد عقیده جاهلیت وارد شده است. به این صورت که، کسی که در زر و حریر، تزیین و خودآرایی پرورش یافته و در خصومت غیرمبین است چگونه می‌تواند فرزند خدا باشد؟ با حمل پرورش زن در حلیة و اشتغال به خودآرایی و غیرمبین بودن در خصومت بر نقص و عیب، از آیه استنباط شده که قرآن شایستگی زن برای قضاوت را نفی کرده است، زیرا تزیین موجب عاطفی‌شدن رفتارهای زنان و غیرمبین بودن در خصومت به معنای ناتوانی در اقامه حجت و دفاع در مخاصمه است. برخی مفسرین ضمن نقد نقص و عیب بودن پرورش در زینت و نمایاندن توانایی‌های زن، خصومت به معنای جنگ و غیرمبین بودن به معنای آن را از آیه تلقی کرده‌اند. لذا آیه بر نفی شایستگی زن برای قضاوت دلالت ندارد و بیان‌گر نقیصه زن نیست.}, keywords_fa = {حلیة,خصام,زن,شایستگی,غیر مبین,قضاوت}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_18176.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_18176_fe6ab3e8fd77e94b1d01dfd119e97ac9.pdf} }