@article { author = {پژوهنده, لیلا}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {63}, number = {0}, pages = {-}, year = {1998}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Norouz flower written by Ahmad kassani (d.949 A.H.)is a mystical treatise Concerning the hadith which says ,"Do not let the cold of spring escape..." containing a good number of the Quranic verses, hadiths, and poetry in a didactic style. Using such a style in a symbolic language with such metaphorical expressions as seed of passion, ground of heart, flowers of observations, fruits of intuitions, wine of passion, cup of speech, and taverns of unity has increased its elegance, albeit despite its simple prose writing, the phrasing of plenty of long parenthetical sentences has complicated its prose sometimes. Kassani seems to be bold in choosing subjects while expounding concepts and using same sentences and phrases frequently in his treatises. Presenting a mystical- symbolic commentory of the mentioned hadith while explaining meaning of wind of spring and cold of fall, kassani teaches subtle states of sufi path while givin mystical advice and defining such mystical expressions as pain ,love, and annihilation. Position of intoxication, Passion ,and amorous ecstacy in kassani" s sufi Path, his special method in training, and his pantheistic inclination is quite evident from the lines of this treatise. Norouz flower also contains some remarkable social points. Kasani, in this article, has explicitly described ubaid - allah - khan's belief in Naqshban diyah way ,as well as, the significant position and role of the kings in ensuring survival and continuity and propagation of the mystic path.}, keywords = {}, title_fa = {گل نوروز}, abstract_fa = {گل نوروز، تألیف احمد کاسانی ( متوفی 949 ق) رساله ای است عرفانی دربیان حدیث : « اغتنموا برد الربیع فانها یعمل بابدانکم کما یعمل باشجارکم و اجتنبوا برد الخریف فانها یعمل بابدانکم کما یعمل باشجارکم »، دارای جنبه تعلیمی و اندرزگونه با استشهاد از آیات ، روایات ، احادیث و اشعار بسیار. به کار گیری این شیوه بیان به همراه زبان تمثیلی و تشبیهات مکرر ( معقول به محسوس ) نظیر تخم محبت ، زمین دل ، گلهای مشاهدات ، میوه های معاینات و شراب محبت ، پیمانه سخن و خمخانه های وحدت ، بر لطف و دلنشینی رساله افزوده است؛ هرچند با وجود سادگی نثر و کاربرد معمول و متعارف واژگان و زبان در این رساله ، استعمال جملات معترضه طولانی و شمار قابل توجه آن ، گاهی نثر را مشکل و پیچیده می نماید . کاسانی در انتخاب موضوعات و پرداخت مفاهیم ، جملات و عبارات تکراری در رسایل خود ، بی پروا به نظر می آید . وی ضمن تفسیر عرفانی – تمثیلی ازحدیث یاد شده و بیان منظور و مراد از یاد بهاری و برد خریف ، به تعلیم مراحل و لطایف سیر و سلوک و پند و اندرزهای صوفیانه می پردازد و به مناسبت از تبیین و تعریف اصطلاحات و تعابیر عرفانی نظیر قبض و بسط ، درد ، عشق و فنا فرو گذار نمی کند. جایگاه سکر ، محبت و شور و جذبه عاشقانه در طریقت کاسانی و شیوه ذوقی او در تربیت و مشرب وحدت وجودی او از سطور رساله پیداست . گل نوروز همچنین حاوی نکات اجتماعی قابل توجهی است، در این رساله، کاسانی بر اعتقاد و عنایت عبیدالله خان به طریقت نقشبندیه و جایگاه و نقش ارزشمند پادشاهان در تضمین بقاء ، استمرار و ترویج طریقت درویشان تصریح کرده است.}, keywords_fa = {}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_15180.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_15180_0cf7dae809775656b778796497747957.pdf} }