@article { author = {احمدی, محمد امین}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {68}, number = {0}, pages = {-}, year = {2000}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Rodolph CaTnap rejects any kind of synthetic knowledge and his main reason in doing so is that any kind of understanding of a priori theory of synthetic sense on the basis of experimental researchabillity and verification is impossible. According to this approach any theorem which can not be subjected to experimental verification is indeed a nonsense pseudo theorem and hence is void of sense. This kind of theorem despite the fact that apparently explains a problem, but indeed it is a preudo-proposition which usually comes about as a result of ambiguitions which are inherent in a natural language. Yet it should be known that the application of logical analysis of language to these theorems reveals that actually there was no problem in the first place, and therefore the fallacy of these kinds of theorems becomes clear. Despite the fact that Carnap is of the idea that mathematical laws enjoy a Maqiillit wa Barrasfhii/ 19 necessary truth and therefore do not belong to the domain of generalization of experimental ordinances, yet he does not believe that they are capable of negating experimentalism. This is because, he further observes that, these types of laws are analytic and their thruth or the lack of it can only be known by clarifying the underlying senses of the constituent terms of those ordinances. The fundamental truths of logic which from the criterion for analysis are based on the definitions of inplicatures of their constituent terms and words. CaTnap's theory regarding the rejection of a priori synthetic law is based on the principle of experimental verification and the distinction between the analytic and synthetic canons. The principle of experimental verification has been strongly refuted and it only survives nominally in the study of the history of philosophy. CaTnap utilizing the method of logical analysis of language has not successeded to prove the nonsensical nature of some of the outstanding metaphysical systems, and the examples of metaphysics taken up and analyzed by him have been mainly borrowed from the works of Hegel and Heideyger. Therefore, it could be claimed that, in a sense, his criticism is indeed directed to the German idealist philosophy.}, keywords = {Analysis,a pirori,contractualism,elimination of metaphysics,logical analysis of language,logical truth,principle of experimental researchability,principle of verifacation,sense,synthetic and analytic,synthetic knowledge}, title_fa = {بررسی دیدگاه کارنپ در مورد علم تألیفی پیشین}, abstract_fa = {رودلف کارنپ منکر هرگونه علم تألیفی پیشین است. دلیل عمدة او بر نفی هرگونه شناخت (علم) تألیفی پیشین، تعریف معناداری بر طبق اصل تحقیق پذیری تجربی و یا تأیید پذیری تجربی است. بر طبق این تئوری، جمله ای که قابلیت آزمون و تأیید تجربی را نداشته باشد، شبه قضیّه، مهمل و فاقد معناست. این گونه از جمله ها، هر چند به نظر می آید که مسأله ای را مطرح می کند اما در واقع مسأله نماست که بر اثر سوء استعمال زبان و ابهام زبان طبیعی پدید می آید. لذا با کاربرد تحلیل منطقی زبان در مورد این گونه از جمله ها معلوم می شود که اساساً مسأله ای در کار نبوده است و وجه مغالطی بودن این گونه از قضایا روشن می شود. کارنپ با اینکه برای احکام ریاضی ضرورت صدق قائل است، و به همین دلیل، این گونه از احکام را نوعی تعمیم احکام تجربی نمی شمارد، مع ذلک آنها را ناقض تجربه گرایی نمی داند. چون به نظر او این گونه از احکام از نوع تحلیلی است و صدق و کذب آنها تنها با معلوم ساختن معانی واژه های آنها معلوم می گردد. حقایق بنیادین منطق که محک و معیار تحلیلیت است مبتنی بر تعریف ضمنی کلماتی است که در آنها به کار می رود. نظریة کارنپ در نفی قضیّه تألیفی پیشین، مبتنی بر اصل تحقیق پذیری تجربی، و تمایز تحلیلی و تألیفی است. اصل تحقیق پذیری و یا تأیید پذیری تجربی شدیداً مورد نقض و ایراد است و لذا جز نامی از آن در تاریخ فلسفه باقی نمانده است. کارنپ با تحلیل منطقی زبان، نتوانسته است وجه مغالطی بودن دست کم بسیاری از نظامهای مابعدالطبیعی مطرح را نشان دهد. مثالهایی که از مابعدالطبیعه می آورد و به تحلیل آنها می پردازد عمدتاً بر گرفته از آثار هگل و هایدگر است و لذا می توان نقدهای او را ناظر به فلسفة ایده آلیسم آلمان دانست.}, keywords_fa = {اصل تأیید پذیری تجربی,اصل تحقیق پذیری تجربی,تألیفی و تحلیلی,تحلیل منطقی زبان,تحلیلیت,حذف مابعدالطبیعه,صدق منطقی,علم تألیفی پیشین,قرارداد گرایی,معنا}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12854.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12854_470977ec5af32e0785f61347cb1a079a.pdf} }