@article { author = {موسویان, سید ابوالفضل}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {38}, number = {3}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {One of the questions proposed from the olden times is that: Can judge award on his own knowledge when there are no confession, evidence and oat"? In this article four doctrines have been proposed by Shiite jurisprudents and three by sunni ones. Here the study of resources of upholders and adversaries demonstrates that as for the right of God the agreeable reasons can't prove this claim and performing the legal punishment is conditioned to prove in the legal ways but in the case of people's right if judge's knowledge is based on acceptable evidence it is probative and he can verdict upon it , and determines punishment for the offender except for legal ones ,but if he verdicts based on his own personal knowledge when loss of authentic evidence, the proofs of persuasiveness concerning judge's knowledge is not enough and judge should not accise himself and judicial system and either in the Allah,s right or people's right although being aware of falsehood of the evidence he shouldn't verdict in the opposite of his own idea and be confined to the above evidence, because the evidence of obligatory of truly and judicially judgment doesn't let him just in spite of the truth}, keywords = {Allah's right,judge's knowledge,Justice,people's right,truth}, title_fa = {قلمرو حجیت علم قاضی در فقه}, abstract_fa = {از دیرباز این پرسش مطرح بوده است که ایا قاضی می تواند در صورت نبود اقرار، بینه و قسم، تنها به علم خود رأی دهد یا خیر؟ در این نوشتار پس از بررسی چهار نظریه از فقهای شیعه و سه نظریه از فقهای اهل سنت و ادلة موافقان و مخالفان، نتیجه گرفته شده است که: ادله موافقان از اثبات این مدعا در مورد حق الله و اجرای حد، قاصر است و اجرای حدود شرعی منوط به اثبات، از طرق شرعی است، اما در مورد حق الناس چنانچه علم قاضی مستند به شواهد و قرائن قابل قبول باشد، حجت است و می توان بر اساس ان حکم و مجازاتی- غیر از حد شرعی- برای مجرم تعیین کرد. اگر قاضی بخواهد در صورت فقدان ادلة معتبر، صرفاً بر اساس علم شخصی خودش حکم کند، ادلة حجیت علم قاضی از اثبات این مورد نیز قاصر است و نباید قاضی خود و دستگاه قضایی را در موضع تهمت قرار دهد. در هر صورت اگر قاضی (چه در حق الله و چه در حق الناس) به نادرستی ادلة ارائه شده علم دارد، نباید مخالف عقیدة خودش حکم و خود را در ادلة مذکور محصور کند زیرا ادلة وجوب حکم به عدل و حق، اجازة، صدور حکم مخالف حق را به او نمی دهد.}, keywords_fa = {حق,حق الله,حق الناس,عدالت,علم قاضی}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12759.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12759_faddc2776c68de59746fc3f50b8efc6e.pdf} }