@article { author = {قراملکی, علی مظهر}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {38}, number = {3}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {A" for signification of Qoranic verses of "necessity of contracts principle", there is controversy between Islamic jurisprudents. The major reason of the consenting fugaha is appealing the appearance of the verses including the verse (honor your contracts), i.e. it is ordained to keep ones promise. So every contract is obligatory to be fulfilled. And according to Sahihe ibn e Sannan , the word "aqd" means absolute pact. Some Amme ulema including Jcsas, assumed it more such as pact and transactional contact. In addition to understanding based on customs from this verse, it means necessity and faithfulness to all contracts. Some who disagree with the necessity principle of contracts believes that the word "wafa" means to enter into contract in its circumstances. Thus they consider brevity for contract because of being prophetic and imamate remarks. Some Amme Olema including Kiaharasy also have considered it ambivalent and absolute (ufu bel ugud) upon Qualified ( ufu be ahdellahe eza Ahadtom) and dedicated to special case. This opinion is refuted because it is interpreted as general and there is no specifier. In addition, this is not attributing absolute upon qualified}, keywords = {Brevity,Contract,contract in itself,general,generality,necessity principle,the necessity of contract}, title_fa = {دلایل قرآنی اصل لزوم در عقود}, abstract_fa = {در خصوص دلالت آیات قرآنی بر «اصل لزوم در عقود» هم میان فقهای خاصه و هم میان فقهای عامه اختلاف نظر وجود دارد. عمدة دلیل موافقان، تمسک به ظاهر آیاتی از قرآن از جمله آیة اوفوا بالعقود است که بر اساس آن هرعقدی را واجب الوفا دانسته اند و در اینجا مراد از عقد، مطلق عهد است. برخی علمای عامه نیز عقد را اعم از عهد و عقود معاملی دانسته اند. از سوی دیگر درک عرف نیز از این آیه، لزوم و پای بندی به کلیة عقود است. برخی مخالفان دلالت بر اصل لزوم در عقود برآنند که مراد از وفای به عقد، قیام به مقتضای عقد است و بر این اساس در عقد، قائل به اجمال شده اند که حال آن را باید از بیان نبوی یا امامی دانست؛ برخی از عامه نیز آیه را مجمل دانسته و مطلق « اوفوا بالعقود » را بر مقید « اوفوا بعهد الله اذا عاهدتم » حمل کرده و آیه را مربوط به مورد خاص دانسته اند. رد این نظریه به این است که تعبیر آیة اوفوا بالعقود عام است و مورد مخصص نیست. علاوه بر آن اینجا جای حمل مطلق بر مقید نیست.}, keywords_fa = {اجمال,اصل لزوم,اطلاق,شبهة حکمی,شبهة موضوعی,عقد,عموم,مقتضای عقد,نفس عقد}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12756.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12756_894583db65291fafd4691d3033137f6f.pdf} }