@article { author = {چالشتری, محمد علی عباسیان}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {70}, number = {0}, pages = {-}, year = {2001}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Naturally, humans are capable of entertaining thoughts, or believing in propositions, about particular individuals or objects. Sometimes they express these thoughts or propositions by uttering declarative subject- predicate sentences, such as “hafiz was a poet” /or/ ”you are reading a book”. It seems to be that occasions in which people entertain thoughts by uttering sentences of subject- predicate form, like “ the round square is round”. And “the golden mountain is high.” But there is a general problem as to how one can say something about that which does not exist. According to a great number of Muslim philosophers, it is because of the “mental being” of non- existing entities and of the presence of their quiddity before the mind that we can make any assertion about these entities. We can express the proposition containing them by subject-predicate sentences. In this article, the author will show that the ontological argument of Muslim philosophers is both incapable of resolving the aforementioned problems, and unable to give a correct explanation of the theory of “mental being”}, keywords = {}, title_fa = {مسألة معدومات، وجود ذهنی و وقضیة حقیقیه}, abstract_fa = {انسانها، به طور طبیعی، دارای استعدادی هستند که به وسیلة آن می توانند در مورد اشخاص یا اشیاء جزئی موجود حکم صادر کرده یا تصدیقی انجام بدهند. آنان در موقعیتهای گوناگون و به دلایل مختلف، احکام و تصدیقات خود را در قالب الفاظ مرکب، نظیر جمله های حملیه، تعبیر می کنند، مثلاً: «حافظ شاعر است» و «شما در حال خواندن هستید» در مواقعی نیز، انسانها، به احکام و تصدیقاتی دربارة معدومات نائل می شوند؛ که آنها را نیز در قالب جمله های حملیه موجبه تعبیر می کنند، مانند «مربع مستدیر مستدیر است» و « کوه طلایی مرتفع است » مسأله اینجاست که چگونه می توان در مورد موضوعاتی که معدوم است حکمی صادر کرد؟ اعتقاد مشهور فیلسوفان مسلمان بر این است که به دلیل وجود ذهنی معدومات و حصول ماهیت آنها در ذهن است که می توان آنها را موضوع احکام ایجابی قرار داده و توسط جملات حمیله از آنها تعبیر نمود. در این گفتار تلاش می کنیم نشان دهیم که تقریر مشهور از دلیل معدومات نه تنها از ارائة راه حلی برای «مسأله معدومات» ناتوان است، بلکه از توجیه و تبیین «نظریه وجود ذهنی» نیز عاجز است.}, keywords_fa = {اسم جزئی - کلی,این همانی ماهوی,تمایز جمله - قضیه,تمایز جمله قضیه,دلالت,ذات موضوع,قضیة حقیقیه (لابتیه),قضیه خارجیه,قضیه شخصیه,قضیه محصوره,مشکل معدومات,معنای جزئی - کلی,وجود ذهنی,وصف عنوانی}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12708.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12708_da661782ebfaa129d3897a27cacff6b8.pdf} }