@article { author = {شیرزاد, امیر}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {70}, number = {0}, pages = {-}, year = {2001}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Shince self- recognition according to the prophetic tradition “one whos himself, will know God” is a key to the recognition of God, some of the scholars and mystics have tried to clarfy it theosophically. Some have considered it a kind of paradox and some have tried to interpret it. The latter sees human knowledge, primordial nature, contingency, possibility, motion, immateriality, and poverty as some keys which lead us to God. They consider our soal as God’s idea regarding its comprehensiveness, surrounding, coentention, clearness and unclearness, highness and non-highness, unity and activity.}, keywords = {}, title_fa = {تبیین حکمی و عرفانی حدیث «من عرف نفسه»}, abstract_fa = {معرفت نفس، به حکم حدیث شریف من عرف نفسه فقد عرف ربه رهنمون معرفت رب است از این رو بعضی از عالمان و عارفان به تبیین حکمی و عرفانی آن پرداخته اند. برخی آنرا از قبیل تعلیق به محال دانسته اند و بعضی به طرق گوناگون در صدد توجیه و تبیین کیفیت معرفت رب از راه معرفت نفس بر آمده اند. از نظر این گروه، معرفت فطرت، حدوث، امکان، حرکت، تجرد و فقر هستی نفس ما را به خدای متعال دلالت می کند و نفس از جهات جامعیت، احاطه، معیت، ظهور و بطون، علو و دنو، وحدت، فاعلیت و وجوه بسیار دیگر، ظلال و مثال باری تعالی است}, keywords_fa = {احاطه و معیت قیومیه,تجلی,جامعیت و فاعلیت,رب,ظهور و بطون,علو و دنو,علیّت,فطرت,معرفت,نفس}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12707.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12707_93170fe29d5b3a3a04b6de2dbcba29b4.pdf} }