@article { author = {خادمی, عین الله}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {38}, number = {2}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {First emanation is spoken of in different works by illuminative philosophers. Suhrawardi in his Talvlhat, Alwah, Partawnamah, Fi E'tiqad r atiqad al - Hokama, Yazdanshenakht, AI - lamahat and Kalimat al - Tasawwof the order of emonation has been regarded to be triple just as had been taken as Avicenna originality. The works mentioned, however, are methodologically different. Though he has presented the subject - matter in a peripatetic manner. He seeks to agree with a position to some extent different from the peripatetic one. In his AI - Mashar' a wa'i - Mutarihat the problem goes forth profoundly. Suhrawardi presents his own special opinion at last. There can be found some differences and resemblances between Suhrawardi and Farabi 's views. Both are opposed to a common objection. Suhrawari's view depends upon fundamentality or light and includes an opinion on intellects in width. In his view on the order of emanation, violence, loving, intuition and illumination are or vital role.}, keywords = {illumination and intuition,light of the lights,nearest light,order of emanation,vionlence and loving}, title_fa = {چگونگی پیدایش کثیر از واحد ( نظام فیض ) از دیدگاه شیخ اشراق}, abstract_fa = {در مکتب اشراقی ما با تنوع واژگان درباره صادر اول مواجه هستیم سهروردی در برخی از نوشته های خود مثل التلویحات و الواح عمادی و پرتو نامه و رساله فی اعتقاد الحکما و یزدان شناخت و اللمحات و کلمه التصوف و نظام فیض را به شکل فیلسوفان مشایی و به شکل ثلاثی که ابتکار ابن سینا است تقریر می کند غیر از این جهت اشتراک از حیث روش شناختی میان این آثار تفاوت وجود دارد اما در الواح عمادی بعد از تقریر آن به شکل مشایی تلاش می کند تا حدی از نظام مشایی فاصله بگیرد این روند در المشارع و المطارحات تعمیق می یابد سرانجام در هیاکل النور و بالاخص حکمه الاشراق شیخ نظریه نهایی و ابتکاری خویش را بیان می کند ومیان نظریه نهایی سهروردی و فارابی تفاوت ها و مشابهت هایی وجود دارد و اشکال مشترکی بر هر دو نظریه وارد است در نظریه نهایی سهروردی درباره نظام فیض قهر و محبت و اشراق و مشاهده نقش های اصلی را ایفا می کنند و نکات قابل تاملی در این موارد وجود دارد مهم ترین وجوه ممیزه نظریه شیخ اشراق ابتنای نظریه او بر اصالت نور و ارائه نظریه عقول عرضی است}, keywords_fa = {اشراق و مشاهده,قهر و محبت,نظام فیض,نور اقرب,نور الانوار}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_11830.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_11830_ec1d1f27078f0629b6c7677b0a043720.pdf} }