@article { author = {نجارزادگان, فتح الله}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {40}, number = {2}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Ancient dispute of Islamic sects about the vision of God is the result of theological and commentary foundations. The importance of this subject is to reveal and review of these foundations. Shia’ doesn’t accept the vision of God and interpret appearances of verses of Qura’n on the basis of rational reasons. Ashaere believe the vision of God in the world and its final occurrence in the next world and regard it as the result of verses of Qura’n, sequenced texts and precedents’ opinions. In this dispute, intellect domain and its authority occur in interpretation of verses and traditions among sects. The verity and falsehood of taking impression of Shiite from Moa’tazilite will be examined in foundations and reasons of vision and also claims about this matter.}, keywords = {reason foundations,vision of God – verse – tradition}, title_fa = {بررسی و ارزیابی تطبیقی از مبانی و ادلّه نظریة "رؤیت حق‌تعالی"}, abstract_fa = {نزاع دیرینة فرق اسلامی در مسأله رؤیت حق‌تعالی برآیند مبانی تفسیری و کلامی آنها است. اهمیت بررسی این موضوع نیز، در کشف و ارزیابی این مبانی است. شیعه و معتزله از امتناع رؤیت سخن می‌گویند و بر مبنای ادلة عقلی، ظواهر آیات را تأویل می‌کنند. اشاعره با باور بر امکان رؤیت حق‌تعالی در دنیا و وقوع قطعی آن در عالم آخرت، آن را محصول ظواهر آیات، نصوص متواتر و عقیدة سلف می‌انگارند. در این نزاع، قلمرو مدرک عقل و میزان حجیت آن در تأویل و تفسیر نقل (آیات و روایات) در میان فرق، رخ می‌نماید. صحت و سقم ادعای اثرپذیری شیعه از معتزله در مبانی و ادلّة رؤیت و نیز ادعای اجماع سلف بر رؤیت، محک خواهد خورد و بالاخره میزان کارآمدی نقد هر کدام از دو طرف نزاع، نسبت به ادلة طرف مقابل آشکار خواهد شد.}, keywords_fa = {رؤیت حق‌تعالی – اشاعره,مبانی تفسیر و تأویل آیات.,معتزله}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_18690.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_18690_9cdc6e5d5b8740bac77b45e4755e307f.pdf} } @article { author = {ارشدریاحی, علی}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {40}, number = {2}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In this article, first of all, the thesis of Rajah has been proved by revealed proofs and then, in dealing with metempsychosis, its most important proofs of absurdity are being investigated by critical analyses. Concentrating on the premises and requirements of these proofs, they are criticized by new and initiative objections and it is resulted that: 1-None of them invalidates the conviction of Rajah. 2-Regarding five proofs of absurdity of all kinds of metempsychosis, the first proof is valid, but only on the foundation of either the thesis of substantial movement or the thesis of union of the intelligent with the intelligible,the second proof invalidates only absolute metempsychosis, the fifth proof, on the foundation of the thesis of union of the intelligent with the intelligible invalidates only some kinds of metempsychosis, the two other proofs are invalid. The proofs of absurdity of absolute metempsychosis are valid and the first proof of the two proofs of absurdity of descendant metempsychosis invalidates only some views of supporters of this kind of metempsychosis. The second proof of absurdity of descendant metempsychosis and the proof of absurdity of ascendant metempsychosis are both invalid.}, keywords = {Intellect – Rajah – Metempsychosis,soul,Substantial movement.,Union of the intelligent with the intelligible}, title_fa = {استحاله تناسخ در فلسفه اسلامی و اعتقاد به رجعت}, abstract_fa = {در این مقاله ابتدا رجعت با ادلة نقلی اثبات شده و سپس در بحث تناسخ، مهم‌ترین ادلة استحالة آن با تحلیل نقادانه بررسی شده است. این ادله با دقت در مقدمات و لوازم آن‌ها، به وسیله اشکال‌هایی ابتکاری مورد نقد قرار گرفته و این نتایج به دست آمده است که اولا": هیچ یک از این ادله با نظریة رجعت تنافی ندارد؛ ثانیاً: از پنج دلیل استحالة تمام اقسام تناسخ. دلیل اول (بر اساس نظریة حرکت جوهری یا اتحاد عاقل و معقول) استحالة تمام اقسام تناسخ را اثبات می‌کند، ولی دلیل دوم تنها تناسخ مطلق را ابطال می‌نماید و دلیل پنجم (بر اساس نظریة اتحاد عاقل و معقول) تنها قادر به ابطال برخی از اقسام تناسخ است. دو دلیل دیگر باطل ‌است. دلیل اول از دو دلیل استحالة تناسخ نزولی تنها برخی از آرای قائلان به این نوع تناسخ را ابطال می‌کند. دلیل دوم استحالة تناسخ نزولی و دلیل استحالة تناسخ صعودی، هر دو، باطل‌اند.}, keywords_fa = {نفس ـ عقل ـ رجعت ـ تناسخ ـ اتحاد عاقل و معقول ـ حرکت جوهری}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_18691.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_18691_05c5a140f4ac2542adf97a1e3ce545ea.pdf} } @article { author = {نژاد, علیرضا حاجیان}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {40}, number = {2}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The matter of intellect, its significance, essence and function in human being and its position in man’s knowledge is the most important subjects in philosophy. Greek philosophy reached to the Islamic world through schools such as Jondishapoor and caused agreement and oppositional views in Islamic world. Sufis must be known as opponents and criticizers of philosophical intellect. Their critiques grew up among mystical texts, prose or verse, especially from 5th and 6th century A.H. It seems that Sufis at the beginning of Islam such as Mohasebi and Ahmad-Ibn- Abel Havari had not true concept of intellect. Zonnoon; between intellect and duty, believed on necessity and Mostamli Bokhari believed on intellect as a tool of science. The other Sufis accepted intellect as distinguished element on ethical realm but the majority of them knew intellect as a servitude and the contrariety between intellect and love that has been seen among Sufis sayings in next centuries till 5th century A.H. is not noticeable}, keywords = {Intellect – Ancient – Sufis – Sufism,Servitude}, title_fa = {دیدگاه صوفیان متقدم دربارة عقل}, abstract_fa = {موضوع عقل، تعریف، ماهیّت و کارکرد آن در وجود انسان و جایگاهش در معارف بشری از مهمترین موضوعات دانش فلسفه است. فلسفة یونانی از طریق مدارسی چون جندی شاپور و ... به جهان اسلام راه یافت و موافقت‌ها و مخالفت‌هایی را در جهان اسلام برانگیخت. صوفیّان را باید از مخالفان یا منتقدان خرد فلسفی دانست. انتقادهای آنان در متون عرفانی اعم از نظم یا نثر به ویژه از قرن پنجم و ششم به بعد فزونی گرفت. به نظر می‌رسد صوفیان و عارفان نزدیک به صدر اسلام به جز محاسبی و احمدبن‌ابی‌الحواری دریافت درست و مشخصی از عقل نداشته‌اند. ذوالنّون بین عقل و تکلیف، به تلازم قائل بود و مستملی بخاری عقل را ابزار علم می‌دانست. دیگر صوفیان، عقل را به عنوان ممیّز در حوزة اخلاقیات و ناصح ـ اگر به دنبال رضای خدا باشد ـ به حساب می‌آوردند، ولی اکثر قریب به اتّفاق آنها عقل را آلت عبودیّت می‌دانستند و تضادی که در قرون بعدی بین عقل و عشق در سخن عارفان دیده می‌شود تا قرن پنجم چندان چشمگیر نیست.}, keywords_fa = {عقل ـ صوفیان ـ متقدم ـ صوفی ـ خرد ـ عبودیت}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_18692.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_18692_fb099d7f75ad98c8ed5b6d905a1f61b3.pdf} } @article { author = {شاقول, یوسف}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {40}, number = {2}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The Ibn Sina's famous proof regarding to "suspended man" has been continuously considered by western thinkers. Many of western philosophers have formed their own similar ideas by use of this principle. One of the most outstanding examples of this idea is the Descartes' "Cogito". The similarity between these two principles has become a subject for many comparative works and studies among western and Islamic thinkers. Many of them have found so much resembles that they believe in causal relation between them. The purpose of this article is to examine briefly the situation of these two principles in their philosophical systems by investigating their objectives and foundation. Also, it tries to raise and answer the questions to what extent we can suppose their two principles in the same line of argumentation.}, keywords = {Epistemology,Suspended man – Cogito – Sou – Psychology}, title_fa = {بررسی تحلیلی کوجیتوی دکارت و انسان معلق ابن‌سینا}, abstract_fa = {برهان مشهور انسان معلق ابن‌سینا همواره مورد توجه متفکران مغرب‌ زمین‌ ـ از قرون وسطی تاکنون ـ بوده است و بسیاری از فلاسفة غربی با بهره‌گیری از این استدلال به طرح ایده‌های خویش پرداخته‌اند. یکی از نمونه‌های برجستة مشابه استدلال ابن‌سینا را می‌توان در فیلسوف معروف قرن هفده اروپا و بنیانگذار فلسفه جدید ـ رنه دکارت ـ یافت. همین شباهت میان دو اصل کوجیتوی دکارت و انسان معلق ابن سینا دست‌مایة آثار و بررسی‌های تطبیقی فراوانی در میان اندیشمندان غربی و اسلامی شده است. بسیاری از آنها میزان شباهت میان این دو موضوع را به حدّی رسانده‌اند که بر تأثیرپذیری و اقتباس دکارت از ابن سینا نیز تأکید کرده‌اند. نگارندة مقالة حاضر بر آن است تا با بررسی اجمالی جایگاه این دو نظریه در نظام فلسفی دو فیلسوف مورد نظر و با وارسی مبانی و اهداف آنها به طرح و پاسخ‌گویی این پرسش بپردازد که تا چه میزان می‌توان این دو نظریة مشابه را نزدیک و در راستای یکدیگر دانست.}, keywords_fa = {انسان معلق ـ کوجیتو ـ نفس ـ روان‌شناسی ـ معرفت‌شناسی}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_18693.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_18693_75352728531926c0235f43171116943f.pdf} } @article { author = {علمی, قربان and زاده, مهدی حسن}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {40}, number = {2}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Berger is the most prominent sociologist who believes that human beings have attempted, through many centuries, to give meaning to their life and world. According to him, man is unfinished at birth; therefore he creates religion in order to give meaning to his life and world. In addition, religion not only legitimates the reality, in necessary important situations, in human life, but also it minimizes the marginal situations. While Berger, in his sociology, believes that man founds religion, but his methodology shows that his viewpoint stands among theistic and humanistic views.}, keywords = {Berger,Human construction,marginal situations – cosmos,Meaning}, title_fa = {منشأ دین از دیدگاه پیتر ال. برگر}, abstract_fa = {برگر از جمله جامعه‌شناسان بانفوذی است که اعتقاد دارد انسان‌ها در طی قرون کوشیده‌اند از طریق دین، وجود خود و جهان را معنادار سازند. به اعتقاد برگر، انسان به علت ناقص بودن ساختار غریزی‌اش، برای معنابخشی به خود و جهان، دین را می‌آفریند. انسان‌ها تلاش می‌کنند تا زندگی‌شان را معنادار سازند. دین نیز به عنوان یک مقولة پرداخته‌شده توسط انسان، در زندگی به آنها معنا و جهت می‌دهد، خصوصاً در مواقع ضروری و مهم زندگی فردی و جمعی. دین نه تنها واقعیت را مشروع و منظم جلوه می‌دهد، که خطر موقعیت‌های حاشیه‌ای را نیز به حداقل می‌رساند. در عین حال که برگر، در جامعه‌شناسی خود، انسان را بنیان‌گذار دین می‌داند، با توجه به روش‌شناسی‌اش باید، رأی او را، حد میانه‌ای بین نظریات خداگرایانه و انسان‌گرایانة محض قرار داد.}, keywords_fa = {برگر ـ زیستْ ‌جهان ـ ساختار انسان ـ موقعیت‌های حاشیه‌ای ـ کیهان}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_18694.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_18694_9a6045d04593b744602c1d09b949c566.pdf} } @article { author = {نژاد, محمد غفوری}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {40}, number = {2}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {"Esalat al-wujud" and "Ja’l al-wujud" are two philosophical arguments that have a very closely relation with each other and there is coherency in their annals too. In spite of this dependence and relation, which has been claimed and demonstrated as the two-side consequence in this paper, Muslim philosophers have proposed this two problems separately. Some theosophists like "Heydaji" and "Mohammad Taqi Amoli", have mentioned aspects in justification of this separation and some contemporary theosophists have followed them too. But Motahhari, who is one of the contemporaries, is opponent this idea in his book (detailed commentary of Manzumah) and believes that by affirming of "Esalat al-wujud", there remains no need to demonstrating of "Ja’l al-wujud". In this paper, alongside completing the Motahhari’s viewpoint and demonstrating the two-side consequence between these two problems, other theosophist’s justifications on separation of these two are criticized.}, keywords = {Esalat al,Ja’l al,relation,wujud (creation of existence),wujud (principality of existence)}, title_fa = {رابطه اصالت وجود و مجعولیت آن}, abstract_fa = {دو مسألة اصالت وجود و مجعولیت آن پیوستگی تامی با یکدیگر دارند. حکما این دو مسأله را به صورت کاملاً جداگانه مطرح کرده و احیاناً مورد استدلال قرار داده‌اند .برخی همچون هیدجی و محمدتقی آملی در توجیه این تفکیک، وجوهی را ذکر و عده‌ای از معاصران نیز از آنان پیروی کرده‌اند، اما مطهری این توجیهات را نپذیرفته و اثبات اصالت وجود را برای اثبات مجعولیت آن کافی دانسته است. وی از هر گونه نقد و رد این توجیهات خودداری و در کمال اختصار به بیان این امر که "این دو اصل ملازم یکدیگرند و تفکیک آن دو از یکدیگر صحیح نیست" اکتفا کرده است. در این مقاله پس از نقل توجیهات هیدجی و آملی و نظریة مطهری، میان این دو نظریه داوری شده و در نهایت پس از نقد و رد توجیهات مزبور، نظریة مطهری به نحو مستدل بر کرسی اثبات نشانده شده است. همچنین با بیان نحوة استنتاج اصالت وجود از مجعولیت آن، نظریة ایشان تکمیل گردیده است.}, keywords_fa = {اصالت وجود ـ مسأله جعل ـ مجعولیت وجود ـ رابطه ـ ملازمه}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_18695.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_18695_7cbbf585ada41ce609dae8125f2a5dcb.pdf} } @article { author = {مفتونی, نادیا and قراملکی, احدفرامرز}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {40}, number = {2}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {According to Farabi, imagination has three functions: preserving sensible forms, analyzing and synthesizing them, and representing sensible and intelligible forms by sensible ones. The Public can obtain intellectual truths and happiness only through imagination. Farabi offers imagination as an explanation for prophecy. According to Farabi, imagination has some political and social functions}, keywords = {imagination,Intellectual perception – Happiness,Prophecy,Sensible perception}, title_fa = {جایگاه خیال در نظام فلسفی فارابی}, abstract_fa = {خیال نزد فارابی قوه‌ای است که عهده‌دار حفظ صور محسوسات و تجزیه و ترکیب آنها و محاکات از محسوس و معقول توسط صور محسوس است. فارابی خیال را واسط میان ادراک حسی و عقلی و تنها راه دست‌یابی جمهور به حقایق معقول می‌داند و نیز خیال از دیدگاه وی تنها طریق هدایت مردم به سعادت عقلانی است. او خیال را در تبیین نبوت به کار برده است. حقایق و سعادت معقول به واسطة وحی به عقل و قوای خیالی نبی افاضه می‌شود. خیال در اندیشة فارابی دارای کارکردهای سیاسی اجتماعی است. سیاستمداران و رؤسای مدینة فاضله، افعال اجتماعی را که در رسیدن به سعادت نقش دارند به قوای خیالی جمهور منتقل می‌کنند.}, keywords_fa = {خیال ـ ادراک حسی ـ ادراک عقلی ـ سعادت ـ نبوت}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_18696.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_18696_b180bd9c2d0748cbd912ade1824b9228.pdf} }