@article { author = {فرد, علی اکبر ایزدی and کلایی, علی یوسفی آهنگر}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {37}, number = {4}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {.A. in Jurisprudence and the Essentials of Islamic Law The institution of “Dispute settlement Council” is established on the basis of executive by-law of article 189 of the law of the third economic. Social, and cultural development of the Islamic republic of iran in order to reduce reference of people to courts as well as to develop mass participation in settling local disputes and resolving affairs of non-juridical nature or of a less complication. Investigation of various dimensions of the said executive by- law and more familiarity of the society with it is influential in both institutionizing the council and participation of people. Historical background, analysis of the concept of “Dispute settlement council” and foundations of its legitimacy. And expounding strength and weakness of executive by-law of the council from juristic as well as legal viewpoints are among topics discussed and investigated in the present essay}, keywords = {Compromise,council,dispute settlement,Executive by-law of the council,participation}, title_fa = {ملاحظاتی پیرامون «شورای حل اختلاف»}, abstract_fa = {نهاد «شورای حلّ اختلاف» بر اساس آیین نامه اجرایی مادّة 189 قانون برنامة سوم توسعة اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، به منظور کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی و در راستای توسعة مشارکتهای مردمی، جهت رفع اختلافات محلّی و حلّ و فصل اموری که ماهیّت قضایی ندارند یا ماهیّت آن پیچیدگی کمی دارد،تأسیس گردید. بررسی ابعاد مختلف آیین نامه یاد شده و آشنایی بیشتر جامعه با آن هم در نهادینه شدن شورا تأثیر بسزایی دارد و هم در اقبال مردم و مطلوبیّت آن مؤثّر است. پیشینة تاریخی، تحلیل مفهوم «شورای حلّ اختلاف » و مبانی مشروعیّت آن، تبیین نقاط قوّت و ضعف آیین نامة اجرایی شورا از لحاظ فقهی و حقوقی از جمله موضوعاتی است که در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.}, keywords_fa = {آیین نامة اجرایی شورا,حلّ اختلاف,شورا,مشارکت,مصالحه}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12504.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12504_31c8fde0686df8ac934779aa3e1cc212.pdf} } @article { author = {پاکتچی, احمد}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {37}, number = {4}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {As an influential shi’a jurist, Ibn Abi’ Aqil created some works which after some centuries, were merely readable as “old” writings without presenting any lucid information concerning context of positions and discourse of writing time. That is why a clear shortage is seen in accurate understanding of his juristic thought a point which is true not only concerning recent centuries but regarding Hillis of Islamic middle ones. It is attempted in this research to present a ground for analysis of Ibn Abi Aqil’s remaining position as well as reconstruction of his fundamental thoughts through his preoccupation with the school of shi’a theologians of the first half of the fourth (hijri) century jurisprudence of school of theologians, including that of Ibn Abi’ Aqil, is very close to Mu’tazili earlier jurisprudence. Expansion of use of Quranic verses and belief in non-authority of khabar al-wahid is the characteristic of his dealing with narrative proofs. He is strongly against qiyas and the apparent mode of intellectuality in his jurisprudence is decreasing the scope of narrative sources, increasing the scope of rational principles, and, as a result, decreasing the scope of subjects judged by shariah}, keywords = {Abu sahl al-Nowbakhti,Ibn Abi Aqil’s juristic thought,Ibn Qiba al-Razi,Non-authority of khabar al-wahid,Quran,Sunnah}, title_fa = {اندیشة فقهی ابن ابی عقیل و مکتب متکلمان متقدم امامیه}, abstract_fa = {ابن ابی عقیل به عنوان فقیهی تأثیر گذار در میا ن امامیه، آثاری را بر جای نهاد که پس از گذشت چند سده، به عنوان نوشته هایی «قدیم»، فقط قابل قرائت بود. در حالی که اطلاعات روشنی دربارة بافت موضعگیری ها و نیز گفتمان عصر تألیف در دست نبوده است. از همین روست که کاستی روشنی در فهم دقیق اندیشة فقهی وی دیده می شود و این نکته نه تنها در سده های اخیر که دربارة حلیان سده های میانه اسلامی نیز صادق است. در این پژوهش کوشش شده است تا با استفاده از تعلق مکتبی ابن ابی عقیل به مکتب متکلمان امامی نیمة نخست سدة 4 ق، زمینه ای برای تحلیل موضعگیری بازمانده و بازسازی اندیشه های اساسی ابن ابی عقیل فراهم شود. فقه مکتب متکلمان و از جمله فقه ابن ابی عقیل با فقه متقدم معتزله در مبانی اندیشه قرابتی بسیار دارد. گسترش کاربرد ظواهر کتاب و باور به عدم حجیت خبر واحد، مشخصة برخورد او با ادلة نقلی است. او با قیاس، سخت مخالفت دارد و وجه بارز عقلگرایی در فقه او و همفکرانش، محدود کردن دامنة نص، افزودن دامنة «اصول عقلی» و در نتیجه کاستن از دامنة موضوعاتی است که شریعت نسبت به آن حکم کرده است.}, keywords_fa = {آل رسول,ابن ابی عقیل,اصول عقلی,امامیه,حجیت خبر واحد,ظواهر کتاب,فقه,متکلمان متقدم,معتزله}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12505.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12505_b34cecbb1b243bed358482a8c050e059.pdf} } @article { author = {حاجیعلی, فریبا}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {37}, number = {4}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The unlawfulness of abortion is one of the primary and obvious percepts that the book and sunnah explicity affirm it. But like all other primary percepts if certain secondary topics occur, abortion may happen to be lawful. Certain secondary topics such as distress and constriction or under the legitimate defense or other topics the topic of the unlawful percept of a subject may change. One of such cases pertains to the case of pregnancy that may prompt to the death of mother or threat her health or the birth of a baby may result in fotal troubles which will be tantamount to distress and constriction of parents or baby.As far as the lawfulness of abortion is concerned there is no difference between before or after the entrance of the spirit in the body. for the difference between the two stages is the difference between potentiality and actuality of man. Embryo befor the entrance of thespirit is tantamount to a perfect man and possesses all percepts of it. that is why abortion is unlawful and is like embryo after the entrance of the spirit. Though it may not be like suicide. The problem of two secondary rules from two sides (embryo and mother) due to conflict is slouble. for the difference of two secondary rules like distress and constriction is not contradiction. But two judgements of unlawfulness of abortion and obligatory of preserving mother’s life is like a conflict. From religious point of view there is no difference between them but in practice there may occure a conflict. Therefore, priorities should be ascertained and in the case of equality mother should be free to choose abortion.}, keywords = {abortion,Blood – money,Claim of offspring,Embryo,Entrance of spirit,Foetic troubles,Permission for abortion,Suicide}, title_fa = {سقط جنین حرمت یا جواز}, abstract_fa = {حرمت سقط جنین از احکام اولیه و مسلمی است که عمومات کتاب و سنت بالصراحه بر آن دلالت دارد. اما همانند هر حکم اولیه دیگر، در صورت عروض عناوین ثانویه، قابل تغییر بوده و امکان جواز سقط وجود دارد. عناوین ثانویه ای مانند: عسروحرج و اضطرار و یا تحت عنوان دفاع مشروع و سایر عناوینی که در موارد خاص موجب تغییر عنوان موضوع حکم حرمت می شود. این موارد خاص جایی ست که ادامه بارداری موجب مرگ مادر شده و یا سلامتی او را به مخاطره اندازد و نیز مواردی که تولد فرزند با ناهنجاریهای جنینی حاد، مستلزم عسر و حرج والدین یا خود طفل گردد. در این صورت می توان با استناد به عناوین مذکور، قائل به جواز سقط شد. در جواز سقط میان حالت قبل از ولوج روح و بعد از آن، تفاوتی وجود ندارد. زیرا تنها فارق میان دو مرحله، تفاوت میان بالقوه و بالفعل بودن انسان است. جنین قبل از ولوج روح نیز در حکم یک انسان کامل است و همه احکام مترتبه بر آن را داراست و به همین دلیل، حرمت سقط پیدا کرده و با جنین بعد از ولوج روح برابری می کند، هر چند که حکم قتل نفس را نداشته باشد. اشکال عدم جریان دو قاعدة ثانوی از دو طرف (جنین و مادر) به دلیل تعارض نیز قابل رفع است چرا که تنافی دو قاعده ثانوی مثل عسر و حرج از باب تعارض نیست، بلکه دو حکم یعنی حرمت سقط و وجوب حفظ جان مادر از قبیل متزاحمان است و در مقام تشریع هیچ تنافی بین آنها نیست و فقط در مقام امتثال و عمل مزاحم یکدیگر شده اند. بنابراین می توان اولویتها را تشخیص داد و در صورت تساوی در همه جوانب، قائل به تخییرشد و به مادر حق انتخاب سقط را واگذار کرد.}, keywords_fa = {استیلاد,جنین,دیه,سقط جنین,قتل نفس,مجوزات سقط جنین,ناهنجاریهای جنینی,ولوج روح}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12506.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12506_ccddddc2e6476f582ab4410a360b6afa.pdf} } @article { author = {حائری, محمود}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {37}, number = {4}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The acknowledgement of bankrupt person in financial and other matters is one of the important problems of bankruptey. Some of the scholars are of the view that the acknowledgement of a bankrupt person in ayn exact and dayn (debt) is effective and state that muqirlah shares with ghurma. But other scholars belive in otherwise and some others hold that we should separate the acknowledgement to ayn and dayn. Since in the rights of Iran the acknowledgement of a bankrupt person against the diyan is not effective. In this article the attempt have been takes with reference to the views of muslim jurisprudents concerning the issue of bankrupy and their proofs and with comparison to other enacted laws to explain that how for the effectiveness of the acknowledgement of a bankrupt the moral and psychological characteristics of a bankrupt should be taken into consideration.}, keywords = {Acknowledgement,Acknowledge to bankrupt,Ayn,Dayn,Ghurma,Justice of one who acknowledge,Muqirlah,One who acknowledge}, title_fa = {اقرار مفلس از دیدگاه مذاهب خمسه}, abstract_fa = {اقرار شخص مفلس در امور مالی و غیر مالی از مسائل مهم افلاس (ورشکستگی) است. عده ای اقرار شخص ورشکسته را در عین و دین نافذ می دانند و می گویند: مقر با غرماء شریک می شود؛ اما عده ای دیگر قائل به عدم مشارکت مقرله اند و گروهی بین اقرار به عین و اقرار به دین تفکیک قائل شده اند. با عنایت به اینکه در حقوق ایران اقرار مفلس و ورشکسته نسبت به اموال خود بر ضرر دیان نافذ نیست، در این پژوهش، سعی شده اقوال فقهای مسلمان در باب اقرار مفلس همراه با ادلة آنها بررسی گردد و در مقایسه با حقوق موضوعه توضیح داده شود که چگونه در نفاذ اقرار مفلس، خصوصیات اخلاقی و روانی مقر مورد توجه قرار می گیرد و در صورتی که عادل و موثق بود و در معرض تهمت تبانی نیز قرار نداشت، با عنایت به اصل صحت، اقرار وی پذیرفته می شود.}, keywords_fa = {اقرار,عدالت مقر,عین و دین,غرماء,مفلس,مقر,مقرله}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12507.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12507_601ee7904ac21d87f3f9902a3241c012.pdf} } @article { author = {مهر, محمد ادیبی}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {37}, number = {4}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Methodological study of the works and views of the great faqih, Muhaqqiq Ardabili can pave the way for explaining the development of advanced ijtihad alongwith considering the requirements of time and place. His fiqhi characteristics marks a comprehensible method some of whose aspects will be discussed in this article under the following topics: independence of opinion and centrality of rational demonstration. Doubting and preparing for reflection on fiqhi issues. Harmony in scientific and practical precaution, avoiding useless discussions, and observing scientific morality and modesty.}, keywords = {Consensus,fatawai publicity,fiqhi school,Obligatory and conventional percepts,Practical and scientific precaution,restricted objection}, title_fa = {نظام فقهی و استنباطی محقق اردبیلی}, abstract_fa = {بررسی روش شناختی مبانی حقوقی فقیهان صاحب مکتبی چون محقق اردبیلی، تأثیر بسزایی در تبیین تکامل اجتهاد پیشرو و هم سو با شرایط زمان و مکان دارد. ویژگی های فقهی اردبیلی، منشور روشی جامعی است که برخی از ابعاد آن در این مقاله با عناوین ذیل، تشریح شده اند: استقلال رأی و محوریّت استدلال (عدم حجیّت شهرت)، بازنگری و تأمّل در بسیاری از ابواب فقهی، هماهنگی در احتیاط علمی و عملی، دوری از بحثهای کم فایده و بی فایده، ادب و اخلاق علمی.}, keywords_fa = {اجماع,احتیاط علمی و عملی,حکم تکلیفی و وضعی,شبهة محصوره,شهرت فتوائی و عملی و روائی}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12508.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12508_884e766891ce7571b9d7e16b5c84ae3e.pdf} } @article { author = {داورزنی, حسین}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {37}, number = {4}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Qasamah is one of the ways of proving murder or any injury and hurt on the body which can be implemented in the case of lawth (suspicion). That is if a murder take place and nobody undertake it and the blood wit claimed a person or a group of people for murder but failed to prove it with evidence and there occurred suspicion. Then the claimant alongwith his relatives can take fifty oaths in the case of intentional murder and twenty five oaths in the case of non- intentional murder or error and in this way can prove their claim. Since the requirement of the principle in the case of suspicion in the realization of the subject of qasamah is absent and on the other hand the oath of the claimant according to the rule is evidence to the claiment and oath to the denier. It is against the rule. Therefore the author of this article tries to define qasamah and lawth and their legitimacies, then proccedes to study their natures, qualities, quantities, quorums and conditions.}, keywords = {Claimant,Defendant,Denier,Lawth,oath,Qasamah,Qasamah of affirmation,Qasamah of negation}, title_fa = {قسامه}, abstract_fa = {قسامه یکی از راههای ثبوت قتل و جراحات و صدمات بر اعضاء بدن است که با وجود لوث قابل اجراست. و آن به این صورت است که اگر قتلی اتفاق افتاد و کسی اقرار به قتل نکرد و ولی دم، مدّعی قتل توسط شخص یا جماعتی شد و نتوانست برای دعوی خود شهود و بیّنة قابل قبول اقامه کند، چنانچه لوث که عبارت از ظن حاکم به راستگویی مدّعی است، موجود بود. مدّعی با بستگانش در صورت قتل عمد، پنجاه سوگند و در صورت قتل شبه عمد و خطای محض بیست و پنج سوگند می خورند و ادّعای او ثابت می شود. وگرنه متهم قسامه را اجرا می کند و تبرئه می شود. از آنجا که مقتضای اصل، در موارد شک در تحقق موضوع قسامه، عدم است و از سوی دیگر قسم مدّعی، طبق قاعده، بیّنه بر مدّعی و قسم بر منکر است، خلاف قاعده است. نگارنده بر آنست در این مقاله پس از تعریف قسامه و لوث، و مشروعیت آن دو، به بررسی ماهیّت، کیفیّت، کمیّت، نصاب، و شرایط هر یک از آنها بپردازد.}, keywords_fa = {سوگند,قسامة اثبات,قسامة نفی,قسامه,لوث,مدّعا علیه,مدّعی,منکر}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12509.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12509_3d51ee6d9d85fa78b12e65bd22debf1c.pdf} } @article { author = {صالحی, غلامرضا ذاکر}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {37}, number = {4}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Collusion condition,Condition,Conditions of the correctness of condition,Preliminary agreement,Primary Condition,Promise,The condition while contract,uncertain contract}, title_fa = {شروط ابتدایی و تطبیق آن با قراردادهای نامعین}, abstract_fa = {مادة 10 قانون مدنی ایران اشعار می دارد قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد. نافذ است. حقوقدانان این ماده را ناظر به اصل «آزادی قراردادی» دانسته و صحت قراردادهای نامعین را نیز از آن استفاده نموده اند. در فقه اسلامی نیز پذیرش اصل غیرحصری بودن عقود مورد اختلاف فقها و حقوقدانان اسلامی است. فرضیة مقالة حاضر این است که یکی از مبانی فقهی قراردادهای نامعین در کنار مبناهایی چون استناد به عموم ادلة عقود، می تواند دلیل صحت و نفوذ شروط ابتدایی باشد. برای اثبات این مدعا تلاش شده است ابتدا دلایل قائلان به عدم نفوذ شروط ابتدایی طرح، و به اشکالات آنها پاسخ داده شود، سپس پنج دلیل برای صحت و نفوذ شروط ابتدایی ارائه می شود. در پایان مقاله بیان می شود که شرط ابتدایی در صورتی که دارای دو طرف بوده و یک تعهد طرفینی باشد، نوعی قرارداد است که می تواند در قالب قراردادهای معهود (شناخته شده) در فقه و حقوق عرفی نباشد. ضمن آنکه واجد شرایط عمومی صحت قراردادها و عقود باشد. بدین ترتیب عموم ادلة شروط مانند «المومنون عند شروطهم» می تواند مبنایی برای صحت و مشروعیت قراردادهای نامعین تلقی شود.}, keywords_fa = {شرایط صحت شرط,شرط,شرط ابتدایی,شرط تبانی,شرط ضمن عقد,قرارداد نامعین,قولنامه,وعده}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12510.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12510_4f8ec4fcb3cf7f016ad6f2546057fa63.pdf} } @article { author = {شیروی, عبدالحسین}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {37}, number = {4}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {From the earliest time of Shiite jurisprudence, the right to terminate a contract has been recognized as a remedy if the contract is no longer possible to be carried out. Two issues are, however, controversial between the Shiite jurists. The first issue are, however, controversial between the Shiite jurists. The first issue is whether the impossibly of performance could lead to the automatic of the contract or create a right for the aggrieved party to terminate the contract. The second issue is whether such a right is independent from other rights to terminate. In this article, first the instances where such right is provided will be discussed. Then the impact of impossibility to perform a contract on the contract will be discussed. Third, the independence of such a right parallet to other rights to rescind the contract will be discuses.}, keywords = {Terminate,Termination of contracts for impossibility of performance,Viewpoint of Shiite}, title_fa = {خیار تعذر تسلیم در فقه امامیه}, abstract_fa = {شهید اول در لمعه « خیار تعذر تسلیم » را برای اولین بار در عداد سایر خیارات و به عنوان دوازدهمین خیار مطرح کرده است. فقهای بعدی از این ابتکار شهیدی آنچنان که باید استقبال نکردند و این خیار همچنان مهجور باقی ماند و مانند سایر خیارات به طور مستقل مورد بررسی و تحلیل قرار نگرفت، با این حال استناد به آن در موارد پراکنده ادامه پیدا کرد. این مقاله درصدد است بیان نماید که در چه مواردی در فقه امامیه به خیار تعذر تسلیم استناد شده است؟ چرا تأثیر تعذر تسلیم باعث ایجاد حق فسخ برای طرف دیگر شده و به انفساخ عقد منجر نمی شود؟ و آیا خیار تعذر تسلیم یک خیار مستقل در عرض سایر خیارات است یا اینکه خیار تعذر تسلیم به سایر خیارات بر می گردد؟}, keywords_fa = {خیار اشتراط,خیار تخلف شرط,خیار تعذر تسلیم,خیار عدم وفا به عقد,فسخ,فقه امامیه}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12511.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12511_937ca60e0d318af324d0f1d6e7ad97e8.pdf} } @article { author = {عابدی, محسن and جزائری, سید محمد رضا امام}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {37}, number = {4}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The issue of adam al-naf (non-profit) is one of the important issues of jurisprudence and Islamic law and today it can help to solve many of juridical problems. The common view of shii and sunni scholars is that non-profit cannot lead to liability. This article is an attempt to examine the definition of usurpation as put forward by muslim jurisprudents and showed that their views and definition of usurpation had a direct effect on development of this well-known view. On the basis of the definition that guadually become popular among jurisprudents concerning usurpation since fifth century (A.H) onward no one considers non-profit as the extension of usurpation and liable while according to the author of jawahir. Basically usurpation laiks religious or fighi concept and definition and there is no need to try to find such concept in religious law. Thus fuqaha’s religious or fiqhi definition a part from usurpation lacks religious basis and does not entail commitment. Therefore, return to the common and literal definition is the logical solusion of this problem, as the author of jawahir also stated this. This return is taking place slowly and parallel to such change the views and precepts of jurisprudents concerning non-profit are in a state of change.}, keywords = {Benefits,Liability,loss,non-profit,Property,Receiving,The cause of loss,usurpation}, title_fa = {تأثیر مفهوم غصب بر حکم عدم النفع از منظر فقهی}, abstract_fa = {یکی از مباحث مهم در فقه حقوق اسلامی که امروزه کاربرد بسیاری نیز در حل و فصل دعاوی حقوقی دارد و مورد ابتلاء نیز می باشد موضوع عدم النفع است؛ نظر مشهور فقیهان فریقین بر این است که عدم النفع موجب ضمان نمی گردد. در این مقاله به دنبال آنیم تا با بررسی تعریف فقیهان مسلمان از غصب، نشان دهیم که نوع نگاه و تعریف آنان از غصب در باب شکل گیری این نظر مشهور، تأثیر مستقیم دارد و بر مبنای تعریفی که به تدریج از قرن 5 ق به بعد میان فقیهان برای غصب شهرت یافته است دیگر نمی توان عدم النفع را مصداق غصب و ضمان آور شمرد؛ این در حالی است که به تصریح صاحب جواهر معمولاً غصب، فاقد مفهوم و تعریف شرعی یا فقهی است و نیازی به تلاش برای یافتن چنین مفهومی در شرع نیست؛ لذا تعریف شرعی یا فقهی فقهاء گذشته از غصب فاقد مبنای شرعی است و التزام آور نیست. از این رو بازگشت به تعریف عرفی و لغوی غصب راه حلی منطقی برای این مساله تلقی می شود و صاحب جواهر به صراحت این موضوع را بیان داشته است. این بازگشت به کندی در حال وقوع است و به موازات آن تغییر نظر و حکم فقیهان در باب عدم النفع نیز روی به تغییر نهاده است.}, keywords_fa = {استیفاء,تفویت,ضمان,عدم النفع,غصب,فوت,مال,منافع}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12512.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12512_82fbfa6c5b865181dea4e14b22f17f4f.pdf} } @article { author = {علوی, سید محمد تقی and نسیمی, رضا سکوتی}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {37}, number = {4}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Assistant professor, law department, tabriz university According to the sources of jurisprudence and civil law. One of the basic conditions for the correctness of every transaction is that both sided of transaction should be adult. The main question that may arise is that what is the today are being carried out in our society by immature people? This article is an attempt to make a critical study of the views of jurisprudents and lawyers and their proofs in this regard, and finally with reference to the principles and rules of jurisprudence and law and considering the place of custom in transaction the outhor tried to work out a logical and justifiable solusion for such transactions.}, keywords = {Discriminating minor,Refutation,Sanction,Undiserminaling minor,Uneffective}, title_fa = {بلوغ و ضمانت اجرای آن در معاملات}, abstract_fa = {مطابق منابع فقهی و قانون مدنی یکی از شرایط اساسی برای صحت هر معامله ای بالغ بودن طرفین معامله می باشد. سوال اساسی این است: معاملات متداولی که امروزه در جامعه به وسیلة اشخاص غیر بالغ و صغار انجام می گیردد از نظر فقهی و حقوقی چه وضعیّتی دارند؟ در این نوشتار سعی بر آن است تا با نقد و بررسی دیدگاههای فقها و حقوقدانها و ادله هر یک از آنان در این خصوص، در نهایت با توجه به اصول و قواعد فقهی و حقوقی و با لحاظ جایگاه عرف در مورد معاملات پاسخی منطقی و قابل قبول در خصوص معاملات صغیر ممیز و غیر ممیز داده شود.}, keywords_fa = {بطلان,صغیر غیر ممیز,صغیر ممیز,ضمانت اجرا,عدم نفوذ}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12513.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12513_142804f3aceb1824eaa0966268bae05e.pdf} } @article { author = {علیدوست, ابوالقاسم}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {37}, number = {4}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Following verse of the Quran constitutes the main reason for proving the rule of the negation of the way: “and never will God grant to the unbelievers a way (to triumph) over the beliveres,” (4:141). This verse contains in itself three theories of attending to the Hereafter. Infering “proof and demonstration”. This verse non-delimitately is applicable to the third theory and it is acceptable to take recourse to the verse. Concerning the incharge of executing this rule, it should be kept in mind that this discussion is referential rather than judgemental or thematic and this view require an common sense can not be authority in this regard. Reason as an independent source is a way of including the rule. Time and place and their effect on cultural differences are important in determining the extension of the rule. The reason for negation the way governs the proof and primary precepts governs and there is no conflict among them. But this rule due to many elements can be particularized.}, keywords = {Determining referent,inclusion,particularization,reason,The governance of the rule,The rule of the negation of the way,Time and place}, title_fa = {قاعدة نفی سبیل}, abstract_fa = {اصلی ترین دلیل اثبات قاعدة نفی سبیل، آیة و لن یجعل الله الکافرین علی المؤمنین سبیلاً (نساء 141) است. ناظر بودن آیه بر آخرت، اردة «حجت و برهان» از «سبیل» و دلالت بر نفی جعل و اعتبار منجر به تسلط، سه نظریة مطرح در مفاد این آیه است. به مقتضای اطلاق آیه، آن بر اندیشة سوم قابل حمل است و تمسک به آیه، جهت اثبات قاعده پذیرفته می شود. دربارة متصدی اجرای این قاعده باید توجه داشت که بحث مصداقی ست نه حکمی و نه موضوعی و نظر او که نیازمند کارشناسی دقیق است، طرقیت دارد نه موضوعیت و عرف عام نمی تواند مرجعیتی در این زمینه داشت باشد. عقل به عنوان سندی مستقل در این مسأله، طریق شمول قاعده است. زمان و مکان و تأثیر آنها بر تفاوتهای فرهنگی در تعیین مصداق قاعده نقش مهمی دارد. دلیل نفی سبیل حاکم بر ادله و احکام اولیه حاکم است و تعارضی بین آنها مستقر نمی گردد ولی این قاعده به موجب بسیاری از عناصر تخصیص پذیر است.}, keywords_fa = {تخصیص پذیری,تعیین مصداق,حکومت قاعده,زمان و مکان,شمول,عقل,قاعدة نفی سبیل}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12514.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12514_0b0ce3c3354b1f6c9513839e55c793e2.pdf} } @article { author = {محامد, علی}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {37}, number = {4}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present research is to expound and analyze juristic proofs of a fatwa by imam khomaini. The fatwa is concerning prodigality in the use of water and electricity including two precepts of prohibition and liability, since that fatwa can be applied to similar cases such as gas on the one hand and plays a significant role in economic development of our country on the other, exposition of proofs of both precepts becomes necessary. Four reasons for prohibition and three juristic rules for liability are presented here. In this essay it becomes clear that such a fatwa is not a secondary precept; rather, it is based on juristic rules and proofs and is a primary precept.}, keywords = {Liability,Prodigality,Use of water and electricity}, title_fa = {مبانی فقهی استفادة بهینه از انرژی}, abstract_fa = {استفادة بهینه از انرژی به ویژه در مصادیقی چون آب،برق، گاز و اجتناب از اسراف در آنها از جهت فقهی مسأله قابل بحثی است. از نظر برخی از فقها زیاده روی در مصرف آب و برق شامل دو حکم حرمت و ضمان است. با توجه به نقش این دیدگاه در توسعة اقتصادی کشور، بیان ادلة فقهی هر دو حکم ضرورت دارد. بر حکم حرمت چهار دلیل و برای حکم ضمان قواعد ید، اتلاف و احترام مال مسلمان ارائه شده است. در این مقاله روشن می گردد. این فتوا حکم ثانوی نیست بلکه منطبق بر قواعد و ادلّة اجتهادی فقهی بوده و حکم اولی است.}, keywords_fa = {اسراف,انرژی,ضمان,منابع طبیعی}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12515.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12515_ba427e8ba68e56c9990d1404cbedbdb7.pdf} } @article { author = {زادگان, فتح الله نجار}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {37}, number = {4}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {To attain the authority of any text including revealed or non revealed constitutes the first condition for the validity of the understanding anding of the addressee. This act depends on certain elements such as asurity for the subsistency of the text with out any change or alteration in its parts. There are three methods for abtaining the authority of the text of the Quran in the context of subsistence as follows: 1- refuting any change in the text, 2-preparing the change of the text, and 3-separating the parts of the text. The first method is the current method of two sects which is carried out through affirming the unchangebility of the Quran and negating the distortion of the Quran. The second method rulls out the possibility of the Quran through the infalliable imams who refer to the Quran. In the third method the authority of each part of the Quran separatety will be attained. The first and the second methods have an old background. The third method was put forward in the 11th century (A.H) and then was expanded in recent century by the scholars of Ilm al-usul. To attain the authority of the text of the Quran is possible only through refuting the possibility of the alteration of the text and two other methods fact serious challenges.}, keywords = {Authority of the Quran,Outwards of the Quran,The Statements of arad,Undisortability and undifferentiated knowledge}, title_fa = {شیوه های احراز وثاقت متن قرآن از دیدگاه دانشمندان مسلمان}, abstract_fa = {احراز وثاقت هر متنی اعم از آسمانی و غیر آسمانی، شرط نخست برای اعتبار فهم مخاطب است. این احراز در گرو عناصری متعدد از جمله حصول اطمینان به بقای متن بدون کاهش و افزایش یا تغییر و تبدیل در اجزای آن است. وثاقت متن قرآن در مقام بقا، با سه شیوة «ابطال تغییر در متن» «تدارک تغییر متن» و «تفکیک در اجزای متن» احراز شده است. شیوة نخست با دو اهرم ایجایی در اثبات تحریف ناپذیری قرآن و سلبی در ابطال ادلة تحریف، شکل گرفته و نظریة رایج میان فریقین به شمار می آید. شیوة دوم «حجّیه بین الدفتین» را پیشنهاد می کند که در آن، احتمال تحریف متن موجود، با دستور معصومان (ع) برای رجوع به همین قرآن، تدارک می شود. در نظریة سوم وثاقت هر بخشی از قرآن به طور جداگانه و براساس نیاز مستنبط تحصیل می شود. شیوة اول و دوم پیشینة کهن دارند. شیوة سوم به طور سربسته در قرن 11 ق مطرح شده و سپس در قرون اخیر میان برخی از دانشمندان بزرگ علم اصول بسط یافته و ارکان آن مدلل شده است. احراز وثاقت متن قرآن در میان شیوه های مذکور جز یا ابطال احتمال تغییر متن، امکان پذیر نیست و در شیوة دیگر با چالشهای جدی روبروست}, keywords_fa = {اخبار عرض,تحریف ناپذیری و علم اجمالی,ظواهر قرآن,وثاقت قرآن}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12516.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12516_9d227a98690df1976b72e3d973a56dfc.pdf} } @article { author = {هدائی, علیرضا}, title = {-}, journal = {Maqalat wa Barrasiha}, volume = {37}, number = {4}, pages = {-}, year = {2005}, publisher = {}, issn = {1010-4968}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Among major discussions of practical principles in Shiite “principles of Jurisprudence” is the principle of Occupation (or precaution) which is used when one is certain of the existence of the compulsory task but has some doubt about what he has been commended to do or to avoid. This practical principle cannot be found in the books of carlier Usulis being separated from “the principle of prohibition”. The present essay pursues the issue from the earliest Shiite Usuli Books (in which no trace of the said principle can be found) and goes further and further in order to expound the gradual generation of this principl. It finally indicates that the starting point for the general notion of “doubt” and “practical principles” wherein the principle of occupation or precaution is discussed is innovated by al-shaikh al-Ansari and then adapted and enriched by all other Shiite Usulis.}, keywords = {doubt,Practical Principles,Task,The principle of occupation,The principle of precation,What is commanded to be done or to be avoided}, title_fa = {سیر تاریخی پیدایش اصل اشتغال در اصول فقه شیعه}, abstract_fa = {اصل اشتغال (یا احتیاط) از مباحث عمدة اصولی در بخش اصول علمیه است و در حالتی جریان می یابد که مکلف به اصل تکلیف الزامی یقین دارد اما در مورد مکلّف به (آنچه بدان تکلیف شده) دچار شک شده است. این اصل عملی با این وضوح و به گونة تفکیک شده از اصاله الحظر در کتب اصولیان متقدم به چشم نمی خورد. مقالة حاضر مطلب را از نخستین کتاب اصولی تألیف شده در شیعه (که در آن نشانی از این اصل به چشم نمی خورد) پی می گیرد، مرحله به مرحله پیش می رود تا تکون تدریجی این اصل را تبیین کند، و سرانجام نشان می دهد که گشودن عنوان عام «شک» و اصول علمیه در اصول فقه- که اصل اشتغال، یا احتیاط، در ضمن آن مورد بررسی قرار می گیرد. ابتکار شیخ انصاری بوده که اصولیان پس ازاو جملگی آن را پسندیده، به غنی سازی اش پرداخته اند.}, keywords_fa = {اصل احتیاط,اصل اشتغال,اصول علمیه,تکلیف,شک,مکلف به}, url = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12517.html}, eprint = {https://jmb.ut.ac.ir/article_12517_602d63ffd74c4084e99ff2ce175a1954.pdf} }